Klicker, hjälp att komma igång!

_Runaway_

Trådstartare
Har precis köpt en klicker till mig och vovven, och känner att jag behöver lite hjälp på traven såhär i början. :)

Igår höll jag på i kanske tio minuter (högst) med att lära honom att klickljudet betydde godis på momangen. Han verkade förstå, varje gång det klickade hajjade han till och tittade ner på golvet för att se vart godisen skulle hamna. Jag droppar ner godisarna på golvet, funkar det bra eller är det bättre att ge direkt ur handen?

Men nu behöver jag lite skjuts i rätt riktning. Vilka övningar/tricks ska man börja med? Vad jag förstått ska hunden själv få prova sig fram tills den gör ett steg i rätt riktning, och därmed "shejpa" fram ett önskat beteende. Men säg ett exempel, jag vill lära hunden att backa bort från mig. Ska jag stå och tjata ett backkommando från början, eller hur går jag tillväga? Är helt rookie på det här så alla tips mottages tacksamt :laugh:

Sv: Klicker, hjälp att komma igång!

Klicker är ju en hel vetenskap om man vill göra det på riktigt. Jag rekommenderar Klickerträning för nybörjare av Natasja Atterbom, den är enkel och går igenom alla grunder, kriterielista osv. Finns på biblioteket med om man inte vill köpa. Iaf här.

Finns säkert en massa trådar här också.

Kommando lägger du på det sista du gör. Om jag var du skulle jag gå en kurs (det är verkligen värt det, man lär sig massor och får jätteskoj i framtida träning med sin hund) eller åtminstone läsa på en massa. Det handlar om din förmåga att klicka vid rätt tillfälle, belöna till din fördel osv osv. Tajming och frekvens är viktiga delar. Finns bra övningar att börja med för en nybörjarhund. 100 saker att göra med en låda kallas en, då tar du en låda och klickar allt hunden tar för sig att göra. Och då verkligen allt. Lyfter en tass. Tittar på den. Allt. Det gör man för att lära hunden att alla initiativ är bra.

Sedan kan man ju klicka lite vad man vill. Vill du lära backa så inväntar du det beteende du först vill ha, steg 1 på kriterielistan, och klickar det. Typ lägger vikten bakåt. När hunden upprepar det (80 % av gångerna rätt så ska man försvåra) så testar man nästa steg och kräver lite mer. Hunden bör då testa sig fram och kanske flyttar en tass bakåt, så klickar man det. Blir hunden frustrerad och slutar träna har man gjort det för svårt.

Man kan använda hjälper, luringar och target och sånt som hjälpmedel med. Men som sagt, ovanstående bok är faktiskt jättebra som grund. :)

Några "regler": klick är alltid, alltid samma som godis. Och aldrig använda klicket som inkallningssignal. Typ klicka när hunden är långt borta bara för att få den att hämta sin godis. Och om det tar allt för lång tid mellan klicken, avbryt och fundera över om du ställer för höga krav. Du ska inte invänta hela backandet t.ex. utan poängen är att kunna bryta ner moment till många små delmoment, för att göra det enkelt för hunden att förstå.

Jag tränar min afghaner med klicker och dom står på kö för att få träna, så roligt tycker dom att det är. Helt klart värt besväret att sätta sig in i det hyffsat iaf. :)

När du kommit så långt skulle jag gå vidare gebom att klicka för allt hunden gör. T.ex. om du sitter på golvet och hunden tittar åt höger ->klick godis, åt vänster ->klick godis, lyfter en tass -> klick godis, flyttar ett steg ->klick godis osv. Dvs verkligen alla olika betenden hunden bjuder på, även sitt och ligg och sådant som i början är omedvetet. På så vis får du hunden att börja bjuda beteende. Sedan kan du fånga något som hunden gör gång på gång. Jag tycker att det i början är bättre att fånga något hunden gör än att tänka ut ett speciellt trick.

Lycka till!

Jag har tränat flera hundar och gått flera lydnadskurser men aldrig klicker tränat nån hund.
Jag har förstått så långt som att om man tränar tex sitt, ligg så klickar man i exakt rätt ögonblick och att klicket alltid efterföljs av godis. Men en av frågorna är om man alltid efter att man lärt hunden sitt ska klicka och ge godis eftersom man alltid ska ge godis när man klickar eller gör man som vanligt när man lär dom sitt tex att man börjar med att belöna och sedan när det sitter ordentligt slutar
man ge belöning när dom lyssnar på komandot sitt?

Eller klicker tränar man när man tränar andra komandon? Jag är nyfiken på klicker träning och funderar skarpt att börja klicker träna hunden när jag ett tag efter jag hämtat honom. Fast jag tänker absolut läsa boken som blev nämnd i inlägget ovan så jag vet mer och även försöka hitta någon kurs i närheten av mig. Gillade iden med lådövningen, men som sagt ska skaffa mig mer kunskaper innan jag börjar klickers träna.
Jag skulle ändå uppskatta att få svar på mina funderingar runt klickers träning:)

Klick är alltid godis, men när hunden kan ett moment och man har lärt in en signal till det (t.ex. ordet sitt, eller handrörelse) så kan man ju ta bort klickern. Klickern är bra till att lära in moment just för att man kan klicka i exakt rätt ögonblick, och man kan dela upp det så tydligt. Man kan också finslipa moment, träna in stadga osv.

Men ja, självklart när ett moment sitter så kan man ju köra det utan klicker och bara belöna (med godis, lek, röst eller vad man nu vill). Jag går ju inte runt och klickar mina hundar för att dom sätter sig när jag säger åt dom, så där till vardags. Däremot kan jag klicka sittandet vid något träningstillfälle, för att göra det lite roligt.

Ah, tack för svaret:) det var det jag funderade på, tyckte det var konstigt om man skulle fortsätta med att klicka varje gång efter att komandot sitter. Att klick alltid betyder godis har jag förstått och att man klickar i rätt lgonblick när hunden gjort rätt, klick=godis:) Det låter helt klart som ett roligare sätt att träna på spec. för hunden. Ska beställa hem boken som rekomenderades.

På canis.se kan man få en gratis mailkurs om att komma igång med klicker.
Kolla oxå in klickerforum.se

mvh

Här kommer en lista på böcker som jag anser att varje klickertränare bör ha läst ;). Innehåller böcker både för den rene nybörjaren, den som har kommit lite längre och även den vane klickertränaren :laugh:

• Klickerträning för din hund (Cecilie Køste, Morten Egtvedt)
  • Klickerträning och lugnande signaler (Emma Parsons)
  • Klickerglädje! 110 frågor och svar om klickerträning (Melissa C. Alexander)
  • Lydnadsträning i teori och praktik (Cecilie Køste, Morten Egtvedt) Mer inriktad på tävlingslydnad
  • Hund & Delfin (Karen Pryor)
  • Skjut inte hunden (Karen Pryor)
  • Vardagslydnad med klicker (Åsa Jakobsson)

Och som Vallhund nämnde, Canis brevkurs är suverän för att komma igång med klickerträningen på ett korrekt sätt!

Kul att du har börjat med klicker!
Jag ger alltid från handen och inte på marken. Speciellt viktigt i början då jag klickar samma sekund som hunden får i sig godisen i munnen. Ingen fördröjning alltså.
När jag känner att det här sitter så befäster jag klickerljudet ännu mer genom att vänta på ögonkontakt, klicka och ge godis.
Efter det väntar jag in sitt eller något annat som hunden redan kan. Lär om med klicker.

Gå en kurs eller låna en bok från biblioteket så ska du se att ni kommer att få superkul tillsammans!
Min hund blir galet glad så fort hon hör att jag tar upp klickern.

Kul att du har börjat med klicker!
Jag ger alltid från handen och inte på marken. Speciellt viktigt i början då jag klickar samma sekund som hunden får i sig godisen i munnen. Ingen fördröjning alltså.
När jag känner att det här sitter så befäster jag klickerljudet ännu mer genom att vänta på ögonkontakt, klicka och ge godis.
Efter det väntar jag in sitt eller något annat som hunden redan kan. Lär om med klicker.

Gå en kurs eller låna en bok från biblioteket så ska du se att ni kommer att få superkul tillsammans!
Min hund blir galet glad så fort hon hör att jag tar upp klickern.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 449
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 045
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka