Kliat av halva manen

clubman

Trådstartare
Alltså allvarligt talat,hur hade ni gjort?? Hon har ingen man från manken och halvvägs upp. Resten av manen är där inte mycket kvar....Blir kanske 6 st knoppar på halva halsen...och den manen som hon kliat av är ju på väg att växa upp...ser ju heldumt ut..vad hade ni gjort.??:confused: Tävlar dressyr!

Sv: Kliat av halva manen

Jag hade samma problem i våras, men köpte då ett medel (kommer tyvärr inte ihåg vad det hette) som man skulle massera in där hästen kliade. Trodde inte det skulle hjälpa, men det har hjälpt super! Kolla efter något medel i en flaska som är mot kliande/ mjälliga manar och svansar :laugh:

jag hade rakat av den helt och sparat luggen

Jo medel har jag ju men det hjälper ju inte så som hon ser ut nu...:crazy: Det hjälper ju bara innan de kliar av allt...

varför har hästen sån klåda att den kliar av sig manen.
Finns många trådar om hur man tar hand en häst som kliar sig.

Rakat av den. Det gjorde jag på ponnyn, och har inte ångrat det. Faktum är att jag faktiskt fortsatte raka manen vintertid istället för låta den växa ut, han är snygg i snagg.

Raka av, lättare behandla då. och behandla, behandla, behandla, och så täcke på. I vår kommer hästen ha man igen, och då skyddar du den redan från början.

Svarar alla....Eksemhäst med täcke på och behandlas med olika medel som inte fungerat...manen trillade av utan att hon kliade sig i början...kliandet kom efteråt. Och fast hon har eksemtäcket så kliar hon av manen i alla fall.

Nu var det ju inte det jag ville ha hjälp med...:crazy:

Tack för era svar angående vad jag ska göra med manen....det får nog bli att den åker av ändå...

Har samma problem som du. Har väntat in i det längsta men nu blir det nog ändå snyggare att snagga manen. Trots exemtäcke och antiklimedel så kliar hon ändå såpass mkt att manen ryker =(, men huden under blir iaf inte tjock och valkig och det är det viktigaste. Gjorde samma sak förra året då jag försökte knoppa inför tävling - blir snyggare rakat...

Du måste ju komma tillrätta med anledning till kliandet men för att manen ska växa ut funkar något som heter Schepleys MTG, har dock inte hittat någon som säljer det i Sverige utan köper direkt från USA.

Ja det är ju det som är så trist att manen ryker trots täcke... och min hästs hud är ju inte heller valkig..men tycker synd om henne att hon har sånt kli..inget har hjälpt som jag har provat än så länge...

Jag tror vi har använt samma medel, det var skitbra! Mitt var i en stor flaska med röd kork och hette något med Bio tror jag. Jag hittade det i en affär som sålde islandshästprodukter. Och det kladdade inte heller så det gick bra att smörja in varje dag. :D

jag länkade till dig här i tråden men det verkar som om det inte var tillåtet eftersom länken är borttagen... hör av dig om du fortfarande inte hittat sidan.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka