Kliar sig på högerfram vid ridning??

Sv: Kliar sig på högerfram vid ridning??

Haha...min Queen (vbl) gör osså så. ALLTID vänster fram hon kliar emot och hon kliar vid bett/nosgrimma. Provat bettlöst, utan nosgrimma odyl. Men det är inte det som stör.
Ant en ren olat ja, händer oftast 3-5 ggr/ridtur.

Intressant att det är flera som gör så...

Min D-ponny gör alltid så! Nu vet jag att vi inte är ensamma om det problemet iallafall :bump:
Jag brukar låta honom klia, känns taskigt att rycka upp huvudet om det kliar på honom...

När en häst tänker, dvs har fått mkt intryck och lärt sig något så kliar det av nån anledning på näsan och om man låter den göra det och sen stå lite stilla och fundera så kommer hästen att tycka att den har en otroligt trevlig människa i sin närhet istället för en korkad idiot.
Dessutom så lär den sig allt så mkt fortare om man ger den tid att fundera.
Uppmuntra betteendet istället för att straffa det.

Djurjouren skrev:
När en häst tänker, dvs har fått mkt intryck och lärt sig något så kliar det av nån anledning på näsan och om man låter den göra det och sen stå lite stilla och fundera så kommer hästen att tycka att den har en otroligt trevlig människa i sin närhet istället för en korkad idiot.

Tack! :bump: Då är jag inte helt ute och cyklar. Jag har av någon anledning sällan/aldrig hindrat Tima från "mikropauser" för klining, eller "titta på flygplan"-filosoferande. och det har jag faktiskt fått kredit för. Tima är urtrevlig att rida de gångerna, hon får tillfälle att stanna upp o "ta tankepaus". :idea:

:crazy: :crazy: :crazy:
Vad mycket "haha"! Låter som om de flesta tycker att det är gulligt att hästen tvärstannar och kliar sig/betar! 99.9% av hästarna kliar sig inte för att det kliar! Jag hade blivit helt fullkomligt rasande om min häst hade stannat sådär! Det är INTE gulligt! Kan förstå att hästen gör det med en ryttare som står lägre än hästen på rangskalan och nite har någonting att säga till om! Men alla ni? :confused:

Jag skrev haha mest för att jag reagerade på att det var så många hästar som gör precis lika som min...därmed inte sagt att jag tycker det är roligt. :smirk:

Läs Djurjourens inlägg, det behöver inte vara något negativt med "kliandet".

SanchoPancho skrev:
:crazy: :crazy: :crazy:
99.9% av hästarna kliar sig inte för att det kliar!

Min häst är i så fall den sista 0,1 % :angel:

Hon kliar sig i regel ALDRIG när jag rider. De gånger hon har kliat sig när jag rider. Det har varit när jag har provat något nytt. Till exempel, när jag provat ny utrustning eller nya övningar. Tima liksom "smakar" på det jag "erbjuder" henne.

Nu senast var det när jag provade hackamore. Jag brukar byta mellan lite olika betslingar regelbundet, pga att Tima då och då liksom tappar koncentrationen när vi jobbar eller rider ut och testar mig. Hon vet att jag under första tiden som hästägare, var väldigt feg av mig. Efter att ha brutit nacken för sex år sedan lovade jag min neurokirurg att inte hoppa och inte ramla av. För han sa att han inte vill skruva ihop mina halskotor igen.

Att jag började funder extra över problemet med testningen den här gången, var att hon en dag, slog omkring sg med huvudet och försökte lägga upp det i mitt knä under passet. Jag avbröt passet tidigare och gick hem till stallet. Där hittade jag ett litet sår i munnen. Och nu har jag ridit med hackamore en vecka. Första dagen stannade hon varannan meter och funderade förmodligen på varför det inte var obehagligt i munnen, varannan gång kliade hon sg mot ena benet. Men däremellan och därefter har hon gått som en ÄNGEL, så jag kan lugnt säga att hackamore är något jag kommer lägga in i bettbytarhyllan att använda regelbundet. :bump:

När det varit pass, som Tima varit väldigt nöjd med, då märks det på hela henne. Hon kliar sig i boxen, när hon nu har lärt sig att hon INTE får klia sig på mig. Jag är INGEN klistolpe :devil: . Hon gäspar, ställer sig vid sin favoritplats i boxen för att titta ut genom fönstret och tuggar eftertänksamt. :love:

Att jag vet att det är en tankeprocess är att jag tillbringar så mkt "extratid/bonustid" i stallet, då jag sitter med Tima i hennes box, strosar i stallet och småplockar, fikar istallet eller hagen med hästarna och så vidare. Jag känner att Tima och jag förstår varann väldigt bra. Tidigae ägaren till Tima använde också Tima som en "säkerhetsventil", för att få en lugn stund. Tima är en toppenpsykolog! :bow:

Djurjouren skrev:

Underbart att hora det resonemanget! Det ar sa mycket "han/hon far inte gora det och det" och "han/hon ska minsann lara sig..." sa man undrar om manniskor tror att det ar maskiner man pysslar med.

Jag har ocksa alltid uppmuntrat mina hastar till att visa kanslor. Jag hjalper for tillfallet en liten hast som har haft det svart har i livet, hon var sa kuvad att hon inte vagade ta en sockerbit pa backen. Det var ett otroligt stort framsteg nar hon antligen vagade visa matte att det kliade i nasan eller i palsen eller var det nu var. Om man lar hasten att det ar helt ok att visa vad man kanner, och om man dessutom lagger marke till det, da kommer han garanterat att visa pa ett tidigt stadium da han tycker nagot ar mindre behagligt, du som ryttare kommer att lagga marke till det och du kan undvika skador pa ett tidigt stadium.

:banana: :banana:

CosmicQueen skrev:
Haha...min Queen (vbl) gör osså så. ALLTID vänster fram hon kliar emot och hon kliar vid bett/nosgrimma. Provat bettlöst, utan nosgrimma odyl. Men det är inte det som stör.
Ant en ren olat ja, händer oftast 3-5 ggr/ridtur.

Intressant att det är flera som gör så...

när brukar hon klia sig? johan är nog likadan men han gör det alltid från början av ridturen, när vi skrittar på lång tygel uppför första backen så kliar det nått extremt och speciellt på mulen så han kan gå med mulen nere i backen när han går :angel:

sen efter dom första kliningarna så gör han inga fler på hela turen

hej! det är en ren olat....alla ponnyer/hästar brukat försöka sig på det.. bara att dra upp huvudet o fortsätta framåt!

Hahaha , ooh gud vad roligt !
Jag trodde det bara var min snörpa som höll på , ( 10 år ) .
Har kommit på att det bara är av ren lathet som hon håller på , för när hon väl får klia sig så stor hon och bara luktar på benet , och kollar in benskydden liite extra..:P

Kurant

Kurant skrev:
Hahaha , ooh gud vad roligt !
Jag trodde det bara var min snörpa som höll på , ( 10 år ) .
Har kommit på att det bara är av ren lathet som hon håller på , för när hon väl får klia sig så stor hon och bara luktar på benet , och kollar in benskydden liite extra..:P

Kurant

Jag står för min åsikt, så får du stå för din.

No hard feelings. It's allright in my opinion. :bow:

Min häst kliar sig också på frambenen men det sker lika ofta då han står uppbunden (han försöker att klia men kommer inte åt så jag får klia åt honom och det märks att det är uppskattat!)
Jag tror inte att det i vårt fall har att göra med att han vill slippa ifrån arbete och jag bestraffar därför inte detta beteendet.

Bara en tanke: Om detta med kliandet kommit på senare tid så skulle det kunna förklaras med att stygnflugan lägger sina ägg just på hästens framben. Dessa kan irritera och hästen försöker då bita/klia på sina ben för att bli av med obehaget.

Mvh
Madeleine

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka