Kliar i örat

Z

ZätaHå

Min hund har börjat klia sig så förtvivlat i öronen att han ger sig själv små sårskorpor i öronen! Har "hjälpt" honom att klia ibland, och får då ut massor utav brunt gojs på topsen, utan att jag kliar alls djupt!
Vad är detta? Smittsamt? Hur botar jag det?

:crazy:

Sv: Kliar i örat

Låter som öronskabb. Och vad jag har fattat så är det rätt smittsamt, min hund fick det av katten för inte så länge sen. Fick utskrivet Stronghold (eller va d nu heter) av vet.

börja med att gå till veterinären sånt där har svårt för att läka sig själv.

Usch, skabb :o. Jag har hört om öronskabb att det fanns något man kunde köpte i djuraffären, men det kanske inte är lika bra då?

Toudi: Du menar att skabben inte läker ut eller såren?

Nej, det var inte det jag menade alltså! Har för mig att medlet (man droppade det i örat) hette Exner eller något ... Hmmm ...

Men måste iaf till vet. så att de kan ta prov och se om det verkligen är skabb!

de ja menar är att va de än är låt oss säga att de är skabb så skall det behandlas av veterinär. Djuraffären har ofta mkt sämre preparat.

Jag kan tänka mig att din hund har en svampinfektion. Då kliar de och får en brun gegga.

Vår hund fick det varje höst/vinter de sista åren - så snart det blev fuktigare ute. En gång medicnerade vi med Fuicidin (tror jag det hette - receptbelagt). Efterföljande år klarade vi svampen själva genom att torka ur öronen med hushållspapper regelbundet.

Svampinfektionen trivs bäst när det är varmt och fuktigt, så därför är det bra att hålla öronen torra, men man skall inte peta långt ner i örongången med tops.

Du får se vad veterinären säger. Hoppas att det inte är skabb.

Jag tycker också det låter som svampinfektion. Skakar han också på huvudet? Gå till veterinären och få Fuicidin och be dem visa hur du ska göra rent öronen.

Tänk på att svamp gärna sprider sig, så om han kliar sig mycket med tassarna kan det mycket väl spridas dit. Var lite observant på om han börjar tugga på tassarna!

Men hjälp :crazy: Han både skakar på huvudet & biter på tassarna.

Besök en veterinär omgående. Har han öroninflammation är det knappast någonting att "leka med", utan bör behandlas på en gång. Risken är att det blir kroniskt (dvs ständigt återkommande) om du slarvar med detta.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Alltså, det är extremt enkelt att hantera hydrolat 😅 Jag har mitt i kylen, droppar en droppe på en möbeltass eller tops, och lägger den...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 491
Senast: Pilot
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar