Kliande shettis

A

Angela

hej,sedan ett tag har min shettis hingst hållt på att klia sin svans och man,provade att duscha honom med schampo då jag trodde det berodde på att han var så smutsig,det hjälpte dock ej,har nu provat duscha honom i hexocil (vet ej hur det stavas) men vet ej om det funkar.Han är avmaskad.
Vad kan jag göra? :confused:

vi har en kuse i vårat stall som kliar svansen mkt, tagit ut vet. och allt, men de kom fram till att han bara gillar att klia svansen. då köpte jag en sopborste, tog bort skaftet o borrade upp borstet på väggen. det tycker han e sååååå mysigt, över hela kroppen kliar han....

håller med ovan... många hästar reagerar på insektsbett sådär... men ett annat tips att tänka på är detta... jag vet nämligen två hästar som får klåda av betfor! Jag har inte hört om någon annan har erfarenhet av detta, och jag hade aldrig hört om det förut... men jag har sett det med egna ögon... så om han får betfor kanske det kan vara värt att testa och ta bort det ett tag...

Sedan tycker jag ju att i stort sett alla hästar borde få ha eksemtäcken på sig så de inte blir så bitna av alla insekter... men det är ju jag det :crazy:

Det kan ju vara så att han reagerar på solen också? Jag skulle prova att smörja honom med Helosan Sol (som vanlig helosan fast med solskyddsfaktor!). :)

Lycka till!

Mvh Huntress

Det finns en del orsaker till varför han kliar sig: som tidigare skrivits; betfor, knott och sol :crazy:

Havre kan också vara en bidragande orsak precis som korn. Det är lite svårt det där med att säga exakt vad som orsakar problemet.

Titta i taglet, finns det skorpor som bildats? Vet. har ett schampo mot klåda som igentligen är för hund men är super även till häst. Nu kommer jag inte ihåg vad det heter men fråga, de bör veta.
Tvätta med det ett par gånger och håll rent. Smörj gärna efteråt men försök att få det tort först. Skillingaryds 4'ss salva är toppen.

Det finns att få tag på exemtäcken i shettis storlek. Tror Lillhästen i Stav har och även Hööks. Det kan vara värt att innförskaffa en sådan.

Ju mer han kliar desto mer kommer det att klia. Man vet ju själv hur det känns när man blivit biten i skinnet.

Som sagt orsakerna kan vara flera. Har du nyligt bytt foder eller börjat att ge honom något som han tidigare ej fått??? Fundera, det kan vara något där.

asska :banana:

Men snälla Angela, allvarligt talat....
Alla ska ha täcke om ifallatt...

Majoriteten av sveriges hästar har inte knottproblem...
Om man skyddar alla hästar från början, så vet man inte vilka som utvecklar allergin, dvs dessa ska inte vara i avel.

eksemtäcken är jättebra för de hästar som inte är friska, men låt friska hästar slippa.
Hästar med kraftig allergi tycker jag att det bara finns en lösning för... avlivning! :angel:

Låt hästarna gå i flock, de hjälper varandra med insekterna, och ge dom öppna ytor, där det är färre insekter. Röj bort sly och buskar, gräv ur surhål, det gör stor nytta. :bump: :bump:

Vet. har ett schampo mot klåda som igentligen är för hund men är super även till häst.

Jag tvättade min hästs svans med det 2 ggr
förra sommaren o det var verkligen superbra! :)
Ska tvätta nu någon gång ocskå om det blir fint
väder.. :smirk:

Angela: Tycker du ska prova det schampot!

Ok,ja han får en näve betfor om dagen då jag tar in dom och fodrar min andra häst,så har han fått liten skvätt betfor bara för att ej bli så avis på henne,så jag ska nu prova o ta bort det ett tag så får vi se.
Ang shampot,så har jag provat hexocil tror jag det hette,men ganska nyligen så jag vet ej om det funkat.Har gått igenom svans och man och det är ingen ohyra jag kan se iallafall,men på man kammen så fattas det tagel på vissa ställen som han då antagligen kliat bort.och på övriga kroppen så ser det ut som blandat "vinter päls" och sommar päls,som om han kliat på vissa ställen,han hade ju tjock päls över hela kroppen när han kom,han såg ej ut såhär när jag köpte honom för drygt en månad sedan,så det är mkt underligt.
:confused:

Jag lovar att hans klåda inte beror på en näve betfor, fortsätt o ge honom det med gott samvete. Försök istället behandla honom med insektsmedel först o hjälper inte det så får du luska vidare på vad som är orsaken.

Det KAN ju vara eksem/klåda om du har riktigt otur. Om du inte hittar orsaken kanske det lönar sig att göra ett skraptest, kostar 300-400 kr.

jaa för nu blir jag tokig,var ute i stallet ikväll och de släpptes i en annan hage (varierar var 4:e dag mellan hagarna) och då sprang han in i skogen och började klia sig mot trädet,på manen *SUCK*,man blir ju tokig,ska pröva hexocil igen så får vi se,kan ju behöva flera behandlingar har jag hört,men vetrinären ska komma ut till min andra häst så jag ska beh an kika på min lilla plutt samtidigt.
Men såhär kan det ej fortsätta ju :cry:

ok..såhär då: alla hästar som verkar besväras av insekter borde få ha eksemtäcke. det är min åsikt. jag tycker att man ska hjälpa dem så gott man kan, det är inte alla förunnat att ha beten som är jättestora och öppna där insekterna blåser bort. jag tycker det är hemskt att se hästar kuta omkring i hagarna för att komma undan alla bitska insekter. men var och en gör som man vill, och frågan här gällde en häst som kliar sig, och då tycker jag nog att man kan testa att skydda den mot insekter. vi människor gör väl vad vi kan för att inte bli bitna, tror du inte hästarna skulle göra det med om de hade möjlighet?

och jag håller med, hästar med kraftigt eksem bör avlivas för deras egen skull... eller på försök flyttas till lämpligare ända av landet...

och det är verkligen tragiskt att se att folk annonserar ut sina eksemhästar som "avelsdjur" (tro mig, det händer) och om det inte var så mycket smyg omkring detta med eksem så skulle forskningen gå mycket fortare fram mot ett test där man kan se om hästen har disposition för eksem. jag tycker att det är lite grymt att utsätta dem för insekter för att kunna sålla dem ur aveln... :crazy:

hur kan du lova att klådan inte beror på betfor??? är du veterinär? har du träffat hästen? det är väl bättre att testa och ta bort det och se vad som händer?? han lär inte dö om han får lite morötter istället för betfor :crazy:

hmm.. skrev du att han har tjock päls? kanske har han lite hormonrubbningar då (om han inte släppt vinterpälsen riktigt) tjock päls blir ju kliigt och svettigt, så det kan ju bero på det också...
eksemtäcket skyddar ju hästen lite när han kliar, så han inte får upp stora sår på en gång...så skaffa ett sånt vetja :)

ja han hade gått ute en lång tid när jag hämtade honom,och pälsen var inte den här nakna sommar pälsen,utan mer som tunnare vinter päls,eller hur jag ska förklara,men nu är det fläckvis,så jag tror ju han har kliat "av sig" pälsen på vissa ställen,men det är ju mest man och svanrot som är problemet,,vilka medel bör jag prova?ska prova ta bort betforen också,hoppas det är så enkelt.. :bow:

Ja, jag tycker ju att du ska testa att ta bort betforen och se vad som händer... Men om det är så att han bara har mycket päls så kliar det ju för att han blir svettig och sedan ligger det kvar så jag skulle ju se till att tvätta honom lite. På travforumet pratades det om att hästarna kan få kala fläckar och klåda om man inte tvättar dem efter träning (sök där så kan du läsa lite) och så får min häst i början av sommaren, innan han fällt allt. Jag TROR att de även kan få lite som en svampinfektion av all svett och päls, och då kan man tex tvätta dem med sevorex schampo (apoteket) det fungerar bra för oss.
Det kan också vara bra att smörja in där han har kliat, för om det blir torrt och skorvigt så kliar det ju mer... Lappgubbens hästsalva är bra.. har hört mycket bra om Nylanders också.. (hööks) de innehåller båda tjära som håller insekterna lite på avstånd och så är de läkande. Om jag får säga det själv så är Lappgubbens obesegrad när det gäller att hålla insekterna borta.. tror att det var en annons om den på annonssidorna här... annars kan du PM:a så kan du få numret! Annars använder ju många helosan med solskyddsfaktor... sök lite här på forumet så finns det massor med eksemtips :)
Lycka till och låt oss gärna få veta hur det går!

Läste i senaste Ridsport om avmaskning o dyl. står så här om nackbandsmask:

Nackbandsmask lever i nackbandsligamentet, men kan även utvecklas i andra ligament, senor och senskidor, man misstänker att nackbandsmaskens mikrofilarier sugs upp av vissa knottarter, där de utvecklas under tre veckor och sedan genom knottbett återsmittar hästarna. KAN GE KLÅDA I MANEN! Om masken utvecklas i senor och ligament kan förtjockade senskidor och gallor uppstå.
Källa: Ridsport nr 13 2004

Eftersom han inte hade fällt vinterpälsen än började jag fundera på om han har maskproblem. Det är ju vanligare att maskangripna hästar inte fäller och ser tufsiga ut.

Jag skulle rekomendera att du tar ett träckprov och skickar in för analys, om du har "tur" så är det inte eksem utan "bara" bristande avmaskning... :)

Hallå eller? Vad brusar du upp för? En näve betfor /dag gör knappast till eller från. Men det kanske är så att du tror att DU är en veterinär o besservisser. Jag har inte påstått att hästen skulle dö av o inte få nån betfor heller.
Jag själv har haft häst i närmare 30 år så lite har jag nog lärt mig på vägen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 650
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 139
Senast: tott
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka