Klia eller bita?

mullelina

Trådstartare
Jag umgicks med en kompis 3-åring i helgen, en halvblodsvalack. Han älskar att bli kliad och ompysslad, så jag stod och kelade lite med honom i hagen när han började plocka med läpparna på min axel - och sen BET han mig jättehårt :o

Tolkade han mitt kliande vid manen på samma sätt som när hästar kliar varandra, och att han ville "klia" tillbaka med tänderna? Det känns ju konstigt att bli arg på en häst som bara vill ge tillbaka, men de får ju inte använda tänderna på människor.

Ja, hur gör man? Nu menar jag inte specifikt med denna 3-åring, han får min kompis uppfostra :p Hon sa att han kan göra så men hon säger bara åt honom så slutar han. Jag sa inte åt hästen när han bet, men jag hoppade undan och då hoppade han också till och sen gjorde han inte om det.

Men när hästar gör så generellt, hur gör ni? Hur gammal ska en häst vara för att lära sig att man inte kan gå på människor på samma sätt som sina hästkompisar?

Känner mig lite dum nu.. Men frågar man inte får man inga svar :down:
 
Sv: Klia eller bita?

Våra föl får lära sig att inte gå på människor på samma sätt som hästkompisar från dag ett.
 
Sv: Klia eller bita?

Samma sak med hundar ock katter. Är det tillåtet att bita och klösa människor som små så är det inte lika uppskattat när dom är vuxna.
 
Sv: Klia eller bita?

Mitt gamla islandssto brukar fnatta tillbaka när man kliar henne,speciellt om hon är dräktig och helst i håret:)Men henne litar jag ju på och hon tar väldigt löst så detr är bara skönt.
Det roliga är att hon försöker hitta motsvarande ställe på mej som jag kliar henne på:) Gulle henne.
 
Sv: Klia eller bita?

Kom på en sak till när det gäller att klia.
Vi hade en ponny en gång som aldrig förstod grejen med att stå och fnatta på varandra.När någon inviterade henne på en mysig klistund fattade hon aldrig var de ville bli kliade och inte heller hur pass hårt hon kunde ta i.
Det slutade alltid med att hon nöp till alldeles för hårt så de blev sura på henne och slutade be henne.:p
 
Sv: Klia eller bita?

Jag tycker att det verkar som om de kliar hårdare ifall jag kliar hårt. Mina hästar har gjort så i alla fall. Tycker jag att hästen tar i för hårt så tar jag själv det lite lugnare.
 
Sv: Klia eller bita?

Föl gör så där instinktivt när man kliar dem, man får se till att de snabbt begriper att man inte gör så med människor så slipper man problem när de blir äldre.
 
Sv: Klia eller bita?

Ja det går jättelätt att lära dom att ta för sig försiktigt. Mina grannar brukade kalla våra bataljer för "ta-på-varann-kurs" då min gamla märr satte tänderna i mig med ett "smack" MEN bara om jag hade vinteroverallen på för annars så var hon försiktig. :)

Tar man i djur försiktigt så gör dom likadant tillbaks och det där med att dom inte vet hur starka dom är,,,,,kvalificerat skitsnack skulle jag vilja säga. Jag har blivit "stångad" av både kossa och tjur fast bara på lek, "huggen" av hund och häst, också det på lek men hittills har jag inte fått några skador eller blåmärken. Jag tar nämligen i djuren försiktigt, stressar aldrig och är alltid glad och är jag inte på humör nån dag så blir jag det snabbt när djuren livar upp tillvaron genom att göra nåt jag inte förväntar mig. :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp