A

aceberr

Detta kan hända vara en mkt dum fråga men jag frågar i vilket fall.

Vad är kli? Eller jag vet att det är skalet på "sädesslagskornen", men när mna säger att man ger sin häst kli, finns det då ett eget foder som är kli eller är det korn havre man ger? Är det någon som fodrar med bara kli, om et nu finns, vad tycker ni om det i så fall? Jag har hört att det ska fungera bra till hästar som får kolik titt som tätt.

Tacksam för svar!

Sv: Kli?

Oftast är det vetekli som man menar när man säger att hästen får kli.

Kli är precis som du skriver skalet på sädeskornen, och man kan ge havrekli, kornkli, vetekli etc. Men oftast menar folk just vetekli.

Det är rikt på B.vitamin, och anses vara bra för magen ja. Det är mkt rikt på fosfor så håll koll på mineralbalansen. Och så finns det en maxgiva.

Och du, det finns inga dummar frågor, alla är vi barn i början =)

Sv: Kli?

Min medryttarhäst får vetekli.
Enligt ägaren måste han ha det, dels för att hovarna tydligen har blivit bättre av det (vad jag vill minnas) och att pälsen ser mycket bättre ut :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård