Kli - hur bra är det till hästar med diarre?

Jag tycker du har rätt!
Det kan bli en grej av det. Dessutom ger många
enbart kalk vilket inte är bra om man inte ger magnesium samtidigt.
Det talas så mycket om fosfor och kalk-balansen
å glöms gör magnesium.På människor pratas det kalk och magnesium-balans
men man hör sällan någon snacka om fosfor i sammanhanget.

Det är ju inte alls bra att ge för
mycket kalk och speciellt inte utan magnesium.
Bla, bla ämnet är stort.......och jag tränar på att skriva
korta inlägg....det är svårt!! :crazy:
 
Kli är rikt på fosfor så om man ger kli kan det bli obanlans i fosfor/kalk kvoten. Men om man har ett hö som är rikt på kalcium och ger bra mineraler och inte ger så mycket kli, kan det hända att man inte behöver ge kalk tillskott. Men det är mycket individuellt från fall till fall, allting beror på hur mycket kalcium du har från början innan du tillsätter kli. Om det är balans innan du ger kli så blir självklart obalans när du tillsätter kli (fosfor).
Men hur fallet är med din häst kan du endast veta genom att analysera och räkna ut din foderstat, för att få alla kvoter och behov tillgodosedda!
Dessutom finns det en kalcium/magnesium kvot oxå som man inte får glömma! Om man tillsätter kalk, kan det oxå behöva tillsättas magnesium osv....
 
Men vaddå? Brukar de få kalkbrist när man fodrar med kli?

Nej, de får inte kalkbris på grund av kliet, men kli innehåller ganska mycket fosfor och om man ger mycket utan att ha koll på Ca i foderstaten så kan Ca/P-kvoten bli för låg.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 666
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 271
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp