Bra blötmat

I köpt mat vill I alla fall inte jag ha horn, hovar, fjädrar, fötter mm, det ger absolut inte en bra näring. Att sen katter i det vilda äter det, ja de har ju inget val. Förstår inte alls vad det är att haka upp sig på. Vill du fodra ditt djur med dålig mat gör det. Men nu var ju frågan TS ställde om Mjau är bra. Svar, omöjligt att veta tills man vet vad dessa ospecade biprodukter är. Men ofta är ospecat = dåligt. De som har bra biprodukter specar sina.
Inte har något val?
Min katt lämnar en del av de större fjädrarna på vuxna fåglar och svansen på ekorrar. Jag är rätt övertygad om att det är något som hon själv kan göra egna val om liksom hon väljer att stoppa i sig de flesta övriga fjädrarna och fötterna. De kan ju plocka ut pyttesmå organ från mössen med väldig exakthet också, en del gör det andra inte.
Jag förstår inte hur du menar att de inte skulle kunna välja vilka delar av djuren som de stoppar i sig?
 
Inte har något val?
Min katt lämnar en del av de större fjädrarna på vuxna fåglar och svansen på ekorrar. Jag är rätt övertygad om att det är något som hon själv kan göra egna val om liksom hon väljer att stoppa i sig de flesta övriga fjädrarna och fötterna. De kan ju plocka ut pyttesmå organ från mössen med väldig exakthet också, en del gör det andra inte.
Jag förstår inte hur du menar att de inte skulle kunna välja vilka delar av djuren som de stoppar i sig?
Smart katt som inte äter det som är dåligt. Vilket ett innekatt inte kan då allt är malt och blandat med muskelkött.

Jag syftade på @skikatt som tydligen äter allt. Mina gatukatter åt säkert också allt förut. Allt beror på hur hungrig man är och vad man kan få för att överleva.
 
Menar du att upptaget av näringsämnen från brosk är sämre än det från muskelkött? Källa på det... En hel mus eller fågel är mycket brosk.

Näringsinnehållet står ju på påsen.
Jag har inte nämnt brosk. Jag lyssnar på min veterinär och har googlat själv. Mina källor är dock på tyska men googla själv så hittar du säkert svenska. I alla fall jag får många träffar på att bra mat innehåller inga biprodukter som hovar, fötter, horn och fjädrar, tom ull förekommer utan muskelkött och biprodukter som inälvor. Samt inget socker och inget spannmål. Nej, jag har inga vetenskapliga forskningsrapporter som man ju måste ha hör på Buke utan jag lyssnar och läser och tycker jag det verkar vettigt och logiskt är det nog för mig och åter igen ge din katt vad du vill så ger jag mina vad jag vill och min veterinär rekommenderar och nej, hon säljer inte foder och därför dissar somliga. Det är inte vanligt förekommande i Tyskland (i alla fall där jag bor) att veterinärer säljer foder av någon sort.
 
Smart katt som inte äter det som är dåligt. Vilket ett innekatt inte kan då allt är malt och blandat med muskelkött.

Jag syftade på @skikatt som tydligen äter allt. Mina gatukatter åt säkert också allt förut. Allt beror på hur hungrig man är och vad man kan få för att överleva.
Hon äter ju en massa av det som du klassar som dåligt också. Poängen är att hon uppenbarligen gör val, vad är det annars som skulle ligga bakom att vissa saker ätes och andra inte.

Men du skrev att vilda djur inte kan välja vad de äter. Varför menar du att de inte skulle kunna göra det? De borde väl ha samma förmåga som min (och bevisligen även andras) tama djur att sålla mellan vad de sätter i sig och inte.
 
Hon äter ju en massa av det som du klassar som dåligt också. Poängen är att hon uppenbarligen gör val, vad är det annars som skulle ligga bakom att vissa saker ätes och andra inte.

Men du skrev att vilda djur inte kan välja vad de äter. Varför menar du att de inte skulle kunna göra det? De borde väl ha samma förmåga som min (och bevisligen även andras) tama djur att sålla mellan vad de sätter i sig och inte.
Åter, det är klart ingen katt mår dåligt av att då och då äta en hel fågel. Men en innekatt som ständigt fodras med mat som innehåller en stor del sådant blir inte bra utfodrad.

Precis som en häst inte mår dåligt av att då och då äta näringsfattigt hö. Men om den ständigt utfodras med det kommer den inte må optimalt.

Men horn, ull och hovar? Har du sett en katt i det vilda äta det? Varför ska det då vara en "naturlig" biprodukt i kattmat?

Vad jag menar med att vilda djur inte kan välja är att de måste äta vad som finns, bra eller dåligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag visste inte att det var horn, ull och hovar i blötmaten. Det gärna någon slags källa på det.

Jag har varit på Doggys fabrik i Vårgårda många många gånger och varken sett ull eller hovar där. Inälvor, ja. Ull, nej.
 
Jag håller med dig.

Det enda man verkligen ska undvika är socker då detta verkligen skadar tänderna. Extra viktigt att kolla när man köper godis, tuggpinnar och torrfoder. Tror inte blötmat innehållet socker, men möjligt att de billigare märkena gör det.
Det är vanligt att blötmat innehåller socker. Även tex blötmat från Royal Canin gör det, så det är inte bara bland de billiga märkena heller. (Kolla innehållet på tex deras vanliga sterilised jelly).

Generellt när det gäller mat till djur, oavsett när det gäller till hund eller katt, så tänker jag att om det inte står i innehållsförteckningen hur mycket kött det är i, då är det troligen inte speciellt mycket... De tillverkare som har mycket kött i maten, de skriver i procent hur mycket det är i. De tillverkare som inte skriver ut det, well, det brukar inte gå att få veta vad som är i fodren ens när man frågar (jag har testat flertalet gånger).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag visste inte att det var horn, ull och hovar i blötmaten. Det gärna någon slags källa på det.

Jag har varit på Doggys fabrik i Vårgårda många många gånger och varken sett ull eller hovar där. Inälvor, ja. Ull, nej.
Ja, det har jag också varit, och det är ju som en vanlig livsmedelsanläggning och är även certifierat som en sådan med åtföljande hygienkrav, spårbarhetskrav mm. Det är ju inte som att man tar random småfåglar och maler ner till kattmat direkt.
 
Jag bor liksom i Tyskland så leta bra blötmat från Sverige ger mig inget. Men en del finns i Sverige såvitt jag vet, tex Wildes Land.
Kan inte låta bli att undra om du kollat alla varianter av märkena, eller bara litar på att veterinären har rätt? Jag försökte googla på några, men jag kan inte tyska. Fick mest upp att de innehöll "kött". Vad nu definitionen på det är.
 
Kan inte låta bli att undra om du kollat alla varianter av märkena, eller bara litar på att veterinären har rätt? Jag försökte googla på några, men jag kan inte tyska. Fick mest upp att de innehöll "kött". Vad nu definitionen på det är.
Inte alla eftersom jag just nu köper 3-4 varje gång och provar vad mina katter gillar.

De jag har hemma just nu:

Leonardo Wild: 70% vilt, bestående av hjärta, muskelkött, lever och lunga samt buljong från detta, 3% potatis 2% lingon.

MAC's lamm och kalkon: 48,5 % lamm, bestående av muskelkött, lunga, hjärta, lever och buljong från allt detta. 47,2 % kalkon, bestående hjärta, mage, muskelkött, lever och buljong.
3% lingon.

Wildkind anka och hjort: 47% anka, bestående av muskelkött, hals, hjärta, lever. 22% hjortkött, bestående av muskelkött. 2 % lingon.

Jämför med Felix Huhn som jag också har här hemma: Kött och köttprodukter 14%, varav 8% höna. Övrigt är spannmål, socker vegetariskt protein (utan mängspec).
 
Varför lingon i kattmat?
Ja du allt vet jag inte heller men någon praktisk form har det väl eftersom nästan alla märken har det. För att efterlikna vad vilda djur äter kanske?

Ärligt sagt tror jag du är ute efter att bevisa att vad jag fodrar mina katter med är lika skit som Whiskys, Felix, sheba osv.

Åter du fodrar med vad du vill och jag med vad jag vill. Min tjocka hankatt har i alla fall börjat tappa vikt sen omställningen och det var det huvudsakliga målet.

Nu ska jag åka och rädda en stackars hamster någon inte vill ha längre, som även den är helt fel utfodrad och pga detta har en mycket hög risk för diabetes om han inte redan har det, så har inte tid med detta mer idag.
Men den foder diskussionen hör ju inte hemma i denna tråden.
 
Ja du allt vet jag inte heller men någon praktisk form har det väl eftersom nästan alla märken har det. För att efterlikna vad vilda djur äter kanske?

Ärligt sagt tror jag du är ute efter att bevisa att vad jag fodrar mina katter med är lika skit som Whiskys, Felix, sheba osv.

Åter du fodrar med vad du vill och jag med vad jag vill. Min tjocka hankatt har i alla fall börjat tappa vikt sen omställningen och det var det huvudsakliga målet.

Nu ska jag åka och rädda en stackars hamster någon inte vill ha längre, som även den är helt fel utfodrad och pga detta har en mycket hög risk för diabetes om han inte redan har det, så har inte tid med detta mer idag.
Men den foder diskussionen hör ju inte hemma i denna tråden.
Nej, jag är inte ute efter någonting. Det var ren och skär nyfikenhet. Jag kunde inte bry mig mindre om vad dina katter äter.

Jag ger inte Mjau, mina katter äter det inte.
 
Jag tycker det blir konstigt att hävda att lingon skulle vara mer naturligt än animaliska biprodukter (som i det här fallet inte är ull, utan "inälvsmat")
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 031
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 691
Senast: snorp
·
Övr. Katt Jag ger gärna blötmat på vintern för annar blir min kastrerade hankatt för tjock. Han håller lagom vikt med blötmaten. Jag vet ju att...
Svar
4
· Visningar
1 211
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp