Kli - hur bra är det till hästar med diarre?

S

snofflan

Har hört att kli skulle vara bra att ge om hästen har diarre. Stämmer detta? Läste någonstans att man då skulle ge det torrt. Rätt eller fel, bra eller dåligt?

Visst kan man väl också ge det även om hästen inte har diarre...?
Är det dumt att ge till en häst som lätt tar sig?

Snälla någon, skriv och berätta lite om kli. :bow:
 
Man bör inte/ska inte ge kli torrt p.g.a att det lätt kommer ner
i andningsvägarna och kan leda till hosta---lunginflammation.
Kli uppfyller sin funktion även i vått tillstånd (gröt).
Jag ger mina hästar litet kli p.g.a att de tycker om det.
Kli är rikt på fosfor har också hört att det innehåller proteiner.
Ger man mycket kli ska man tänka på att ge litet extra kalk/magnesium tillskott.
Långvarig Diarré bör nog checkas av Veterinär.
Bakterier, mask, foder...eller?
 
Tack för svaret!
Jag vet att min häst har diarre pga att hon har haft mask. Är nu avmaskad och maskarna är borta (för närvarande i alla fall) men hennes tarmflora har rubbats och behöver återställas. Har pratat med ett antal veterinärer men de verkar inte tycka att det är något att hänga upp sig över.
 
Aha!
Vet att en del ger sina diarré-hästar några dl A-fil blandat i maten.
Funkar på en del hästar och
förutsatt att de inte vägrar äta sörjan :smirk:
 
Hon äter A-fil sedan ca 2 veckor tillbaka... :( Observera! Hon ÄTER det(!), och verkar till och med tycka att det är gott(!) :D

Känns som att jag har prövat det mesta - A-fil, loppfrö, jäst....men ingenting fungerar. :(

Kanske ska skriva att hon absolut inte ser "maskig" ut. Tvärtom så är hon en ganska välgödd madam på topphumör. Det enda problemet är som sagt diarren... :smirk:
 
det finns något gammalt sätt som de gamla hästkarlarna tog till när hästen hade rubbad tarmflora.. låter äckligt men det funkar nog:

om du har en häst i närheten som har bra tarmflora (och helst ingen mask) tar du lite av den nyskitna avföringen och blandar det med vatten. sen häller du det på den "sjukas" mat. låter äckligt men egentlilgen så är det inte det. hästar som själv märker av dålig tarmflora rotar ju i andras skithögar.
 
Kli är bra för magen precis som du skriver och innehåller en hel den proteiner. Om din häst inte är överkänslig pga tex fång tror jag inte det är direkt olämpligt att ge en kortare period för att återställa mag-tambalansen. Bör enl min uppfattning blötläggas - fuktigt blir det ju i magen när det kommer ner ändå så jag tror effekten är densamma so m torr?

B-vitamin är väl bra för risiga magar också, en kur med jäst kanske kan vara värt att prova? Hör med veterinären!
 
Så sant! Det där har jag faktiskt också hört. Knäppt att jag inte tänkte på det... :smirk: Saken är bara den att min häst fick det i samband med mask (som jag verkar fått bukt med nu) och därför är jag rädd att hon kanske ska få i sig nåt sånt igen. Hmmmm...får nog tänka en stund på det där. Men det är nog faktiskt en ganska bra idé. Tack för svaret! :bow:
 
Jag hade en häst med risig mage och den fick Proviva fruktdryck (nypon smak :d) Det funkade jättebra!
Kli är bra att ge hästen och jag ger själv det till min nu, och han älskar det!
Men du ska veta att man inte alltid behöver ge hästen kalk/magnesium tillskott för att man ger kli. Allting beror på hur mycket kalcium det finns i t.ex. hö och övrigt foder.

Lycka till med din häst!
 
Tack för svaret! Har hört om proviva(nyponsmak) på annat håll också och jag tror faktiskt att det är värt att prova.
 
Min häst blev också märkbart bättre av Provivan.

Misstänker att vitlöken har gjort min pålle risig i magen p g a dess antibakteriella verkan. Vitlöken skiljer ju tyvärr inte på goda och "onda" bakterier så antagligen slog den ut de bra tarmbakterierna. Antagligen därför han blev bättre när jag tillförde snälla tarmbakterier via Proviva.

mvh Jessica
 
Fodrade också ett tag med vitlök men har slutat med det nu. Jag mitt dumma nöt :o började med det fastän hon hade diarre (utan att tänka på det). Tänkte ju att det skulle vara bra mot flugor och sånt, men jag tänkte ju inte att det kanske inte var så bra för magen :crazy: , särskilt när hon redan var lös. *skäms* Har i alla fall fått tillbaka mitt förnuft :), så nu blir det ingen mer vitlök förrän hon är bra i sin lilla mage....om ens då... :)
 
Pratade faktiskt med en tjej på min lokalförening i dag om just Kraffts Mag & Tarm (eller hur det nu stavas). Hon hade själv använt det till sin häst (som även den hade en dålig mage pga mask), men hon tyckte inte att det fungerade så jättebra på den. Så hon provade Fiberplex från eclipse biofarmab och det hade tydligen funkat jättebra. Har därför precis varit iväg och införskaffat detta, och hoppas verkligen på gott resultat... :) Men man vet ju aldrig. Allting är ju alltid från häst till häst....
Tack för ditt råd i alla fall. Funkar det nu inte med Fiberplex så provar jag nog den där Mag & Tarm i alla fall.
 
Jag, eller snarare min häst, har kämpat mot en halvtaskig mage (vetekli, loppfrön, jäst etc etc) hela säsongen utan en tanke på vitlöken, så vi är definitivt inte ensamma om att "missa" det.

Det är ju inte ens säkert att det är vitlöken som är boven i dramat men efter att ha hållit upp i bara 2 dagar så verkar min pålle lite stabilare i alla fall. Man kan ju alltid hoppas att jag har hittat orsaken.

mvh Jessica
 
Men du ska veta att man inte alltid behöver ge hästen kalk/magnesium tillskott för att man ger kli. Allting beror på hur mycket kalcium det finns i t.ex. hö och övrigt foder.
Jo för visso men man ska kanske inte utgå ifrån att det
redan är en obalans med kalköverskott eller? :smirk:
 
Nej så menar jag inte heller... Men det tycks ha blivit någon "grej" att bara för att man ger hästen kli så måste man ge den extra kalk. Det är säkert så (rent procentmässigt) att det oftast bli kalciumbrist än kalciumöverskott. Men det är inte heller bra att ge för mycket kalk.
Jag har tyvärr läst här inne och träffat många som bara ger sin häst kalk för att de tror att den saknar det för att de ger kli. Då är det bättre att analysera och räkna eller hur?
Det var ingen personlig kritik till dig, mer en åsikt om att det kan vara både och :D
 
Hoppas att du har hittat rätt! Känns skönt att det inte är bara jag som får lite hjärnsläpp ;) ibland.

I mitt fall är det inte vitlöken som är den utlösande faktorn men eftersom jag började ge det när hon redan var lös så har det ju säkert inte gjort saken bättre. :crazy:
Fast shettisen fick inte vitlök utan det verkade vara avmaskningsmedlet som rörde runt i hans mage.

Nu får jag bara hoppas på att det där FiberPlex gör sitt och att de blir bra i magarna igen. :)
 
Men vaddå? Brukar de få kalkbrist när man fodrar med kli? Även om man fodrar med annan mat också?

Nu blev jag helt förvirrad... :confused: :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 666
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 271
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp