Klättring

Chili

Trådstartare
Vad innebär klättring för er? Vad räknar ni till en vanlig ridtur och när tycker ni att ni har klättrat?

Har du tillgång till bra backar? Hur ofta utnyttjar du dem?
Har du dålig tillgång till backar, tränar du på något annat istället?
Hur viktigt tycker du det är att klättra med hästen?

Spåna gärna fritt, är nyfiken :)

Sv: Klättring

Svårt att benämna, vi har mycket bra backar naturligt på våra ridvägar. Så vi klättrar lite varje tur vi är ute. Dessutom har vi ett grustag nära och när jag tycker att jag har klättrat så har jag ridit dit specífikt för att klättra och rida i sanden och det sker väl ca 1 ggn per vecka som det är nu.

Jag tycker att klättring är en bra och enkel muskelbyggande träning, hade vart betydligt svårare om jag inte hade haft tillgång till backar. Jag tycker även att det är en bra måttstock på styrka och balans, man märker tydligt när det förbättras. Jag märker även tydligt vart min hästs svagheter sitter, som att hon är svagare i vänster bakben.

Jag var o klättrade med min kusins häst en gång och där dom bor finns en död/avverkad skog i sluttning så där måste hästen tänka och arbeta på.

Jag brukar klättra i ett gammalt grustag där finns det långa, branta backar men inte för ofta.Jag föredrar sega halvbranta backar i skogen och är alltid försiktig med klättring nedåt,det sliter mest på hästen..

Jag kombinerar ofta klättring med vanlig ridtur, så att säga. De bästa backarna ligger i direkt anslutning till ridvägarna.

Ibland kör jag rena klätterpass, inte ofta men visst gör vi det. Då rider jag ut i skogen (har många bra "branter", både med och utan ris i vägen) och klättrar.

Jag tycker att klättring är bra träning och hästen tycker att det är roligt.

Väldigt viktigt för mig.

Klättring här innebär skritt i konstant väldigt brant backe. "Normalbacken" tar 1.50 att skritta upp. Efter 2 eller 3 vändor är hästen flåsig, väldigt svettig och lite matt i benen. Ett rejält träningspass mao. Vis skrittar/travar lite lugnt dit/hem ngra km.

Försöker lägga åtm ett sådant pass i veckan.

Förutom detta så har vi grymt mkt backar. Det blir mer eller mindre backträning varje dag. Många gånger är det intervallpass i backe eller långa galopprundor i backar.

Här finns flera branta grusbackar, samt skogsbackar. Grusbackarna rider jag både uppför och nedför relativt ofta, men när vi har varit och klättrat i skogen känns det som om vi har klättrat ordentligt. Dock klättrar vi inte i skogen så väldigt ofta, för det kan vara lite halt om det har regnat.
Jag tycker att det är bra att klättra i olika tempon med lösa tyglar för muskelbyggnaden.

Får väl svara själv också.

Vi har mycket god tillgång till backar. Kan inte rida någon ridtur alls utan att passera backar i någon mån. Ska jag ha fokus på klättring rider jag till tuffare backar och tar det lugnt i övrigt på ridturen (oftast).

Vi har både kortare och väldigt branta, tunga backar och långa, sega. En brant favorit; en där man rider i en cirkel nästan, upp och ner, så många gånger hästen orkar. Är så brant på något ställe att flera hästar hoppar/galopphoppar upp. Väldigt tungt!

Långa favoriter: En otrafikerad grusväg genom naturreservat. 1-1,5 km lång och seg, avslutas med ett något brantare parti. Galet vacker natur och perfekt att trava/galoppera upp för på mer vältränade hästar.
Skidbacken - på sommaren kan man rida till en skidbacke 3 km bort. Antingen rider man upp och ner för hela eller delvis, eller så rider man bara upp och tar en annan väg hem. Att rida upp för hela och sedan ner är rätt läskigt, man är så högt upp och det är väldigt brant där uppe :p

Själv tycker jag det är både roligt och nyttigt. Hästen behöver inte tänka på att jobba utan bygger muskler 'omedvetet'.

Här i rullstensåsarnas förlovade land blir det klättring varje gång man rider ut så det blir liksom ett naturligt inslag. Jag har istället problem att hitta bra galoppsträckor på slätmark för att t ex kunna cantra :devil:.

Jag brukade klättra i en sandgrop eller vad det heter. (har bytt stall). Där fanns det branta nedförsbackar, samt branta uppförsbackar. Jättekul tycker både polle o jag. Favoriten är brantaste uppförsbacken i full galopp, jag nästan ligger på halsen, ger honom långa tyglar o både han o jag älskar det. Det gick inte att rida förbi den backen utan att han blev helt uppspelt, haha :)

Klättrade även i nyavverkad skog i vår, men massa läskiga stubbar. Hästen var coollugn, jag var livrädd! haha, tur att han är en sådan klippa min plutt :p

Klättring för mig är när hästen får jobba för att ta sig upp, eller ner, för en backe i skritt eller galopp.

Jag har tillgång till en riktigt bra backe. Lite dumt eftersom det är träd i vägen men underlaget är bra och den är lagom lång om man kan välja olika branthet. Tyvärr ligger den inte på vår mark så man får ta det försiktigt och inte rida där för ofta eftersom det kan bli upptrampat. Jag använder den kanske 2-4 ggr i månaden.

Jag tycker inte att det är jätteviktigt med just klättring men därimot tycker jag att skogsridning är väldigt viktig för att mina hästar ska mp bra och trivas. Och få röra på sig i sin narturliga miljö.
Men jag klättrar gärna för att det är en bra träningsmetod och hästarna gillar det verkligen.

Vi har väldigt mycket backar, så blir mycket upp och ner varje ridtur. På vissa rundor finns det riktigt branta backar och de är perfekta att skritta uppför, men det finns desto fler backar som inte är fullt så branta och och där blir det ofta galopp.

Har speciella klättringsbackar i en bokskog 10 minuter från stallet, de är inte så långa men väldigt branta, det kallar jag riktigt klättring, där hästarna får ta i så mycket att de helst vill ta "galoppskutt" upp eftersom det är lättare än att skritta upp.

Blir inte så ofta jag rider där då min häst av olika anledningar har rättså dåligt muskad rygg, vill inte anstränga för hårt.

Vår stora skogsrunda är ganska backig, särskilt en är riktigt brant. Sen har vi väl ca.2 längre grusbackar.

Om jag ska ut och klättra rider jag till den brantaste och går upp och nedför den ngr gånger, alt. väljer en en mindre skogrunda som är mkt backig. Kan lätt bli tjatigt tycker jag att klättra, så jag försöker rida klätterrundorna ofta och lite :)

Tror klättring är viktigt som styrketräning - tycker mig se lite skillnad på hästens rumpa nu när vi har klättrat "på allvar" :D

Jo vi klättrar väl lite. Båda hästarna. Vi har sandbanken där speciellt lilla Tuffe får klättra och de är jobbigt. (dessutom när hästen är så liten att man inte kan rida, då får lata matte gå med upp och ner i några vänder, Den hästen tränar mig mer han jag tränar honom:D )
24528452.jpg

(kanske ska tillägga jag är grymt höjdrädd där av den snygga stilen där uppe:angel: )
Sedan finns det backar efter de flesta stigar. Dock kan det kännas så segt att klättra med Peewee. Ner för undviker vi så mkt det går, det sliter bara på honom och eftersom han har så lätt att tappa all vikt fram så får vi oftast gå zickzack ner för backar. Men uppför. Om det inte nära på lutar i 90 grader så tar det ju knappt. Har en backe som känns jätte bra, lagom slutning inte så brant som hällarna i skogen men med rejäl lutning och lång. Det är en bra bit dit så man rider dit i skritt och trav sedan kan man rida upp där, men,,,, Vi skrittar och galopperar man kan ta den 7 gånger utan att det känns som att det tar, blir inget direkt extra flås och svettig blir han inte och då tycker jag (och många med mig) att Peewee är riktigt otränad. Och sedan att gå upp för samma backe flera gånger tycker Peewee är päst! "MATTE! vi kommer ju ingenstans." :angel: Men men så det händer att vi drar ut för att klättra men mest rider vi i backar automatisk när vi rider ut.:)

Vi bor på sluttningen av ett berg så för oss är det snarare motsatt problem;) att skritta igång en häst som varit skadad på planmark är ett ganska hopplöst företag, då är det max 200 meter gräsväg som gäller sedan är det backar överallt.

När vi rider en vanlig runda så har vi lite lugna backar den första km sedan är det en backe där hästarna verkligen få ta i.

Sedan går det upp och ner hela vägen.

I jämförelse så har jag aldrig sett någon som klarar av att cykla upp för första riktiga backen, med bilen får man växla ner till tvåan för att bilen ska orka.

Svänger vi sedan in i skogen så börjar backarna på allvar, km efter km med backar som jag i början tyckte var väldigt obehagliga att gå ner för.

För oss är ju backarna ett naturligt inslag men jag är glad att vi har dem.
Det märks tydlig skillnad när andra kommer hit med sina hästar, de kan vara hur vältränade som helst, när våra hästar utan problem tar sig upp så flåsar deras som värsta blåsbälgarna:angel:

Jag tycker klättring är bra träning för hela hästen. Det är jobbigt men det är fortfarande roligt då det är ute i naturen. Har ingen häst att rida på just nu, men i Småland rider jag i backar hela tiden (på kompisens hästar). Det finns allt från bara lite svagt sluttande raka vägar till riktigt branta där hästarna hellre vill ta hoppskutt upp. Jag tog en häst till Småland en gång, den hästens rumpa och rygg såg betydligt mer musklad ut när den fick åka hem efter 4 veckor.
Vi har en runda som går att man skrittar fram några km på inte så backiga vägar sen kommer man fram till en väg i skogen, där travar man upp för första backen, sedan kan man skritta på lite rakare underlag en liten stund, sedan kommer man fram till en till backe som man galloperar upp för, och sedan trav i en backe till. Sedan skritt hemåt. Den går alltså som en cirkel runt, jättebra att rida när man kanske inte har jättemkt tid och den är rolig att rida och hästarna tycker om den, fast den är jobbig för dom. :)

Där jag har hästen nu så är det dåligt med backar att klättra i, vi har en liten bit av en grusväg som går litegrann uppåt, men knappast så det blir någon klättring.
I förra stallet hade vi i alla fall en ordentlig backe som det gick att klättra i, brukade rida dit någon gång i veckan och klättra lite när väder och underlag tillät. Bra träning, skulle gärna ha någon trevlig backe här med, men det är platt som en pannkaka.

Båda stallen jag haft min häst i har haft bra klättrings möjligheter både långa sega vägar(grus) med lagom lutning och branta stigar, Jag har klättrat med min ponny ända sen jag köpte hon (ca 2 år) och det är det bästa hon vet allt från att galoppera i en brant backe till ökad trav(intervaller) på långa sega vägar.. Jag klättrar både upp och nerför, för man måste ju ta sig ner då det oftast är berg man klättrar på :P Och jag brukar ha "lösa" tyglar när jag klättrar, då hästen själv får välja huvudets position, men när man galopperar uppför i en brant backe med en hästkompis så har jag kortade tyglar.. ;) Idag red jag ut lätt med hästen, travade på en grusväg med lutning ökade traven så mkt det gick och lät hästen bestäma tygellängd, sen kortade jag hon till arbetstrav, sen ökad och sen skritt, det fick sedan avslutas med galopp på en lägda i hennes tempo (alltså ganska fort) Så jag är riktigt glad att jag har tillgång till alla klättrings vägar och att hästen ÄLSKAR det är ju ännu bättre ;)

Vi har nästintill oändliga ridvägar i skogen som har naturliga klättringsmöjligheter. Vi mullar mest i skogen och är på ridbanan max två ggr i veckan så resten blir ute i naturen. Jag gillar att köra på "off road". Då rider jag bara in i skogen och "plöjer" mig fram på nya ställen, hittar jag ett berg så klättrar vi i det. Ena valacken har verkligen färdighet för att ta sig fram på svåra ställen.
Ofta klättrar jag i skritt, på brantare smala ställen så tar vi givetsvis fart, men jag vill att de ska få ut något av klättringen så helst ska det helst ske i en anselig form.

Hos oss är det en naturlig del av uteritterna - är i stort sett omöjligt att hitta plana vägar om man vill rida mer än 20 minuter. Bra ibland och mindre bra andra gånger... Inte så många superbranta backar, men gott om branta resp. sega (8-10 km uppför etc). Vi brukar gå till fots nerför för att minska belastningen (8 km uppför innebär ju oftast även 8 km nerför). Tror ni att det vore bra träning att rida nerför också? Känns som om det kunde slita en del (speciellt som det blir i stort sett varje uteritt).

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 293
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat