Klättring

Sv: Klättring

Vi har två sandtag i närheten, ca 20 min ridväg dit. Backarna är inte så långa men hästarna tycker ändå det är ganska jobbigt.

På ett av ställena finns även en liten "hoppslinga" i skogen samt bommar och sockerbitar innan backen.
På sommaren är det vatten upp till magen på hästarna (Ju längre in i sommaren det blir desto mer hinner torka bort :()och dom älskar att galoppera och hoppa i vattnet :laugh:

Vi är och klättrar 1-2ggr/veckan. När vi har vägarna förbi svänger vi in och tar oss ett skutt eller galopperar upp för backen.

Var ute och klättrade senast igår :p Först ner till botten via en stig, sen halvvägs upp och på mitten går man ut i skogen istället. Offroad en bit från stigen är det riktigt brant, han fick i princip hoppa upp på vissa ställen. Han är inte helt igång så en gång räckte, på mer vältränade hästar kan man rida några varv :)

Har du tillgång till bra backar? Hur ofta utnyttjar du dem?
Jag har jättebra backar. En stor sandgrop och en crossbana som ingen använder. Det är ganska branta backar så min häst får arbete ganska mycket. Klättring finns på schemat 2 gånger i veckan. Viktigt är det att skritta av länge, så hästen stretchas.

Hur viktigt tycker du det är att klättra med hästen?
För mig är klättring viktigt, det har gett min häst mkt mer muskler som han behöver inom dressyren som vi tävlar i och en väldigt rund och fin rumpa:D

Det går praktiskt taget inte att rida någonstans här hemma utan att klättra. Så det gör vi dagligen.
Sen ibland klättrar vi i en skidbacke som bara ligger 3 km hemifrån.
Det märks på hästarna att dom gillar det och det är ju nyttigt så det är ju en bra kombination! :D

här är det rätt platt, men en dag i veckan skrittar jag bort till terrängbanan o klättrar i gropen, där finns ett gäng backarmed olika lutning o underlag, helt super. Så brukar vi galoppera uppför trappan när vi ändå är där. Så för oss blir det rena klätterpass.

Hos oss är det ganska plant, men i skogen finns även lite backar :d Klättrar ngn gång i veckan, tycker det är ganska viktigt för hästarnas muskler, men det är inget jag åker iväg enbart för att göra:p

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 293
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat