Klättring

_jullan_

Trådstartare
Hej!
Tänkte ställa några frågor som jag gärna vill ha svar på :)

Hur ofta ska man klättra- med en häst som saknar lite muskler men ändå har grunden samt med - en vältränad häst?

Hur många gånger ska man klättra uppför varje gång om man rider i en lång och seg backe med - en häst som saknar lite muskler samt en vältränad häst?

Vilken gångart ger bäst resultat? Skritt, galopp eller samlad galopp?

Vilka backar är bäst, branta och korta eller långa och sega?

Många frågor men hoppas ni förstår :)

Tacksam för svar!

Sv: Klättring

Jag är inte riktigt säker på vad du menar här. Tänker du att du enbart ska klättra ett pass eller som ett inslag i den övriga träningen under ett pass?

Jag bor i bergigt område så varje ridtur utanför gården innebär klättring. Det är väldigt kuperat med branta luten och oerhört långa stigningar.

En otränad häst skrittas med kortare travinslag och en tränad häst går i alla gångarter. Det som är viktigt med sån här terräng är att ryttaren klarar att rida hästen i balans, framförallt i nerförsluten.

trava vet jag själv att man verkligen inte ska göra! Sliter oerhört på frambenen bland annat.
Rida enbart klättring, såklart lite skritt och trav så man kommer till backarna:)

Nja...jag har aldrig haft någon häst med förslitningsskador p.g.a. klättring och då går mina i alla gångarter, som jag sa tidigare. Det handlar om att man "rider" hela tiden, balans och åter balans...Inget hetsande uppför eller nerför utan med en för hästen optimal form och kontroll.

Alltså, kan du definera klättra? Genom din beskrvivning låter det som att du menar rida upp och nedför vanliga backar?

Klättring för mig innebär i skogen, där hästen får lyfta ordentligt på benen och underlagen inte är helt plant. I sådan terrräng skrittar jag bara.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama