Klassisk dressyr som Craig Stevens sysslar med...?

V

vampirida

Hej
Vad är skillnaden/likhet mellan den "klassiska dressyr" som Craig Stevens sysslar med och den "akademiska ridkonsten"?

Vi är akademiskt intresserade men har kommit över en kurs i "klassisk dressyr" hos en som utbildats hos Craig. Ska vi gå på den?

Sv: Klassisk dressyr som Craig Stevens sysslar med...?

Jag tycker helt klart att ni ska gå på den, det är alltid nyttigt och kul att få se andra träningssätt! Men sikta in er på en AR-kurs så fort som möjligt så är det lättare att själv se skillnaden. Glöm inte penna och papper! :banana:

Det CS sysslar med är inte klassisk dressyr och vad det står för.

Han har gjort någon egen variant på den läran.

Klassisk dressyr är som jag uppfattat det "vanlig" dressyr med inriktning på perfektion från ryttarens sida för att komma längre inom samling och balans. Dock tror jag inte de brukar sikta på skolorna ovan mark, det är väl största skillnaden mot AR.
Kan dock vara som fio säger, att det inte är klassisk dressyr som rids.

Det CS sysslar med är inte klassisk dressyr och vad det står för.

Han har gjort någon egen variant på den läran.

Kan du utveckla detta litet? Har du varit på kurs med honom?

Tänk på att någon som utbildats av någon sällan är en lika bra lärare inom området som den ursprungliga. Finns såklart undantag.

Men vad är då klassisk dressyr och vad är det som CS lär ut?

har varit på några clinics både med och utan häst.

Han börjar alltid med att gå igenom sitt synsätt i en teori del, tar två till tjao som mest tog det nog 5 timmar, beroende lite på vad det är för elever där.

Dock kom jag inte längre än till vissa snabbredovisade grunder. Hur han anser att sitsen påverkar, några sitsövningar, vikten i samband med hästen, enkla hjälper ( dvs aldrig använda dubbla eller motsägande hjälper ex. hålla och driva ) vikten av grundarbete och ha en häst som är i rätt fas för rätt arbete. balans, balans, balans.

tycker att han förklarar fantastiskt, med mycket känsla för både hästar och ryttare som individer och jag har fört med mig mycket av det han har lärt ut i min ridning.

Dock tvivlar jag på om hans elever leverupp till honom själv. Få av dom jag har träffat gör det. Sedmera mig veterligen finns det bara en i sverige som faktist är "upplärd" hos honom i USA. Resterande är clinic lärda och har därmed missat stora delar i grundpotten.

Jag tycker ABSOLUT att du ska gå på den.
Jag rider klassisk dressyr och min tränare är själv tränad av honom
och hon är JÄTTE duktig. Sen jag började träna för henne har
jag om min häst gjort så stora framsteg som vi aldrig hade klarat
utan henne. Satt gå på träningarna och lycka till. :rofl:

Jag kan också säga att klassisk dressyr kommer från spanska ridskolan och skolor över mark är det många som kommer till med den klassiska dressyrn.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan också säga att klassisk dressyr kommer från spanska ridskolan och skolor över mark är det många som kommer till med den klassiska dressyrn.

Klassisk dressyr är betydligt äldre än så.

Immer

Kan du utveckla detta litet? Har du varit på kurs med honom?

man kan säga såhär - jag har tjuvkikat live- och läst han och hans elevs hemsida så...

Jag kan utveckla lite.

Utbidlningsgången i den Klassiska Dressyren refererar ofta till ett citat. Att ryttaren skall rida sin häst

Calm - Straight - Forward.

Det viktigaste är att hästen är Lugn - Rak - och hela tiden tänker framåt i kroppen

Centralt i den klassiska ridkonsten är att man rider över hästen på yttertygeln - primärt för att hitta balansen på utsidan och ge frihet åt insidan

Craig kommer ursprungligen från den franska Klassiska Dressyren (som skiljer sig lite från Spanska Ridksolsan i Wien tex.) men har totat ihop lite eget. Vad som är vad i hans lära vet jag inte

Det som inte är förenligt med det man brukar kalla Klassisk Dressyr är att han (för)böjer dem altså inet detta med Calm straight forward.

Och att han menar att det inte behövs någon yttertygel

Det som inte är förenligt med det man brukar kalla Klassisk Dressyr är att han (för)böjer dem altså inet detta med Calm straight forward.

Din och mina erfarenheter skiljer sig rejält på den här punkten i så fall. Jag har inte, vad jag kan minnas, sett CS förböja en enda häst på en enda av de clinics med honom som jag varit på. Däremot har jag hört honom referera till calm - straight - forward ett flertal gånger.

Jag har också varit på CS clinic. Tycker et är TOPPEN , allt ska vara så mjukt och lätt som möjligt. :love: På en av clinicerna jag varit på var det en tjej som tränade terrea-terre med sin häst. Jättekul att se! :banana:

Seita

Det finns många sidor av Craig S.

Mycket som är bra och intressant...

Han är en mästare. Pedagogisk och mycket humor. Har du möjlihet att se honom ta chansen.

Har nu varit på ett teoripass samt som markdeltagare en dag med lektioner. Jättekul och intressant! Härligt med mjuk och lätt ridniing, känns som att jag hittat hem! :bump: Har ingen egen häst just nu så jag är beroende av min "medryttarhäst" och hans ägare blev väl oxå förtjust i ridsättet så vi får väl se hur vi ska lösa ridningen när det gäller kurser.

Jag fick samma fråga besvarad av en Equiteraput som kommer till vårt stall ibland. Hennes svar efter att studerat lärorna var att AR koncentrerar sig på att stärka en sida i taget på böjda spår till att börja med, medan som många redan noterat CS och hans KD jobbar med hästen lugn och rak. Detta för att hästen skall bli liksidigt stark och jämn, rak i kroppen.

Är ett stort fan av CS och hans pedagogik, hans lugn, humor och minimala hjälper. Inte lika bevandrad i AR mer än vad jag har sett folk göra så jag nöjer mig med denna reflektion, rätta mig om jag har fel.

Mäw

Är det någon som rider för/enligt Craig som har bilder? :d
Vill jättegärna se. :)

Seita

Det är verkligen så att fransmännen var föregångare inom den klassiska dressyren. Den här typen av ridning praktiserades i Sverige på 50talet, officererna lärde sig fransk ridkonst, de meniga den tyska skolan. Vi har en tidigare tradition av fransk ridkonst också, Ehrengranat som arbetade enligt Versaillesskolans traditioner. Det är intressant att den kommer tillbaka!

Det är inte så att Craig inte rider över hästen på yttertygeln, det gör han - men det kommer senare. Precis som Ehrengranat börjar han med en hjälp, innertygeln, separerar hjälperna och använder kombinerade hjälper först senare när hästen till fulländning förstår varje hjälp för sig. Hjälperna får aldrig ge hästen olika signaler samtigit. Det är f.ö. också så moderna etologer och inlärningsforskare brukar förklara att ryttare ska använda hjälperna.

Man kan naturligtvis börja från andra änden, alla hjälper direkt, men det är mycket svårt att utbilda en häst så och få fullständig lätthet för hjälperna. (Hästens hjärna är inte gjort för att ta emot, kategorisera och analysera motstridig information och sedan dra en logisk slutsats). Se bara på stjärnryttarna inom dressyren, det är mycket svårt att få hästen lätt i handen (medelryttaren i Tyskland använder f.ö. ca 6 kg för att få igenom ett tygeltag) - så hur svårt ska det inte vara för oss amatörer?

Ulrika

Åh, tack för en solklar beskrivning av både Craigs hjälpgivning och redogörelse av ridkonstens ursprung och användning!

Mer sådana inlägg kan mota onödiga meningsskiljaktigheter i grind!

Mycket logiskt och självklart eg, det här att separera hjälper och börja krypa innan man kan gå. För den som tex undrar varför man "bara" rider på innertygeln en lektion eller koncentrerar sig på en till synes ovesäntlig detalj och struntar i allmänintrycket i början.

Väl värt att tänka på då man studerar ett ekipage som tränar. Man kan fråga sig (eller ryttaren om man törs:idea: ) vad de pysslar med för stunden och vad de kan tänkas ha för problem i kommunikationen eller fysiken för stunden.
Inte bara haka upp sig på form eller tempo osv..

De som kan tänkas tålas att hacka på däremot (även berömma såklart), är de som kommit en lååång väg och räknas till elit. Där kan man tillåtas diskutera lättheten och formen tycker jag. Det kan dom få bjuda på!:D Det är kanske priset man får betala då man syns offentligt och räknas till "de bästa", att bli synad i sömmarna och jämförda. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar