Klassikern: Lägga sig i vad andra gör med sina hundar

Sv: Klassikern: Lägga sig i vad andra gör med sina hundar

Om inte annat så är det oerhört kontraproduktivt att börja skälla på folk, bete sig nedlåtande eller anklaga dem för djurmisshandel om man faktiskt vill att de ska ändra beteende...

Jag själv har som sagt aldrig fått anklagelsen. Kanske beror det på att jag är tjej, eller för att jag inte söker kontakt med andra när jag och vovvsen tränar. Sen har jag svar på tal, och hade aldrig diskuterat med någon som hade anklagat mig för djurmisshandel.

Jag är så pass säker i hur mitt djurägande och djurhandlande är att jag inte skulle bry mig desto mer i om någon säger åt mig eller ens anmäler mig för någonting, jag vet själv att jag har mycket bra hand om mina djur. Skulle snarare bli glad att någon faktiskt bryr sig, och skulle anta att anmälare/"uppfostringspoliser" månar om djurets välbefinnande, och det gläder mig, mycket. Har faktiskt svårt att se varför man ska ta dessa uppfostringspoliser så seriöst - vet man själv att man gör rätt så är det väl ingenting att bry sig om. Visst kan det vara störande med folk som lägger sig i men man kan väl förutsätta att det är i all välmening istället för att direkt vända taggarna utåt och göra det till ett större problem än vad det är. Kommer någon fram till mig och anklagar mig för det ena eller det andra tar jag gärna den diskussionen, på ett vuxet sätt, varför inte liksom?

Jag är rätt feg men ser jag att djur blir behandlade illa säger jag oftast till och när jag anmält har jag gjort det icke-anonymt (efter att ha pratat med inblandade).

Senast ändrad:

Jag tränar med sk "mjuka" metoder men är inte rädd för att ta i mina hundar om det behövs. Man får inte uppföra sig hursomhelst, förutsatt att hunden är lärd hur den ska uppföra sig, såklart...
Något jag skarpt ogillar är dock otajmade korrigeringar och bestraffningar som mer handlar om att få ut husses/mattes frustration och ilska än att lära hunden någonting. När jag får sånna på kurs säger jag ifrån och förklarar varför deras "metod" inte kommer att ge önskvärt resultat, men då har de också betalt för mina åsikter.

Möter jag bara hundar på stan / på gatan har jag som regel att inte lägga mig i. Råd och åsikter som inte är efterfrågade blir sällan väl emottagna i alla fall utan folk blir bara defensiva.
Häromdagen såg jag dock något som jag fick bita mig i tungan för... Hade jag inte haft mina hundar med mig hade jag nog inte kunnat hålla käften, men nu ville jag inte göra mina egna upprörda. (Eller servera dem som middag åt annan hund...) *skäms*

En kvinna gick med hund av tunnpälsad brukshundstyp, hunden spände sig på långt håll mot mina och jag vek av vägen för att ge plats men tyvärr gjorde inte killen med hunden bakom mig det.
Hunden av brukshundsmodell gjorde ett par riktiga utfall och blev slagen (!!!) :cry: av sin matte flera gånger. Inte ett försök att ta hunden ur situationen eller så utan hon bara vrålade SITT och slog hunden med öppen hand upprepade gånger. Det gjorde förstås inte saken bättre och hundägaren blev biten 2 ggr av sin egen hund, såg inte hur illa dock.

Säkert tog hunden inte någon större fysisk skada, den var så uppjagad och full med adrenalin, men inte blev situationen bättre heller utan det var bara mattes ilska som kom ut....

Usch, jobbigt att se! :( I ett sånt läge skulle jag inte ha en chans att säga något eftersom min hund själv kan spänna sig vid hundmöten(även om han blivit ljusår bättre sedan jag själv lärt mig att inte bli frustrerad utan behålla lugnet) och så är det dessutom en sån där situation då känslorna redan svallar så mycket att det är svårt att nå fram till den andra hundägaren på ett vettigt sätt. Nästan lättare att försöka prata vid ett annat tillfälle misstänker jag, även om det inte är lätt. Jag har själv varit med om något liknande då jag mötte ett annat ekipage där alla hundar stökade, min drog till så att det gjorde direkt ont i mina armar och jag blev förbannad, ryckte tillbaka och kommenderade ligg vilket han lydde prompt. Då var det faktiskt inte rätt läge för den andra hundägaren att argt förklara hur onödigt hård jag var eftersom hennes hundar fortsatte att skälla och leva rövare även om jag definitivt gjort alla möjliga fel vid hundmöten tidigare....

Nej, bor inte på landet (längre), men inte mitt i centrum heller. Jag tänker så som Ainon tänker. I centrum finns väl ofta hundparker eller promenader/esplanader med gräs. Gräsmattor där barn leker/vanliga parker tycker jag inte är riktigt lämpliga för att kissa hunden på.:laugh:

Ibland - men bor man centralt kan det också vara femton-tjugo minuters promenad till närmsta "allmänna" gräsmatta. Det är dessutom inte så lätt om man besöker en stad att veta exakt var närmast godkända kisseplats finns. Man tager vad man haver.

Sedan är folk väldigt olika - så länge man plockar upp efter sig tycker jag inte det är någon katastrof om det kissas vid husen. Dock inte jämt och ständigt kanske, men de som själva bor i området har vanligen koll på var man bör rasta. För min del kan jag dock inte promenera en kvart för morgonkissning, som tar ytterligare en kvart, och sedan en kvart tillbaka hem. Det hinns inte.

Jag är så pass säker i hur mitt djurägande och djurhandlande är att jag inte skulle bry mig desto mer i om någon säger åt mig eller ens anmäler mig för någonting, jag vet själv att jag har mycket bra hand om mina djur. Skulle snarare bli glad att någon faktiskt bryr sig, och skulle anta att anmälare/"uppfostringspoliser" månar om djurets välbefinnande, och det gläder mig, mycket. Har faktiskt svårt att se varför man ska ta dessa uppfostringspoliser så seriöst - vet man själv att man gör rätt så är det väl ingenting att bry sig om. /.../

Word!

10101010

Precis, mitt i en stad kan det vara svårt att hitta lämpliga kissplatser där alla blir nöjda, i synnerhet som vissa är missnöjda av att bara se en hund.

Okej. Jag tänkte mig bara min stad, där det finns esplanader och gräs överallt. Men så är det ingen storstad heller. Håller med er.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar