Sv: Klassikern: Lägga sig i vad andra gör med sina hundar
Jag tränar med sk "mjuka" metoder men är inte rädd för att ta i mina hundar om det behövs. Man får inte uppföra sig hursomhelst, förutsatt att hunden är lärd hur den ska uppföra sig, såklart...
Något jag skarpt ogillar är dock otajmade korrigeringar och bestraffningar som mer handlar om att få ut husses/mattes frustration och ilska än att lära hunden någonting. När jag får sånna på kurs säger jag ifrån och förklarar varför deras "metod" inte kommer att ge önskvärt resultat, men då har de också betalt för mina åsikter.
Möter jag bara hundar på stan / på gatan har jag som regel att inte lägga mig i. Råd och åsikter som inte är efterfrågade blir sällan väl emottagna i alla fall utan folk blir bara defensiva.
Häromdagen såg jag dock något som jag fick bita mig i tungan för... Hade jag inte haft mina hundar med mig hade jag nog inte kunnat hålla käften, men nu ville jag inte göra mina egna upprörda. (Eller servera dem som middag åt annan hund...) *skäms*
En kvinna gick med hund av tunnpälsad brukshundstyp, hunden spände sig på långt håll mot mina och jag vek av vägen för att ge plats men tyvärr gjorde inte killen med hunden bakom mig det.
Hunden av brukshundsmodell gjorde ett par riktiga utfall och blev slagen (!!!)
av sin matte flera gånger. Inte ett försök att ta hunden ur situationen eller så utan hon bara vrålade SITT och slog hunden med öppen hand upprepade gånger. Det gjorde förstås inte saken bättre och hundägaren blev biten 2 ggr av sin egen hund, såg inte hur illa dock.
Säkert tog hunden inte någon större fysisk skada, den var så uppjagad och full med adrenalin, men inte blev situationen bättre heller utan det var bara mattes ilska som kom ut....