Klassikern: Lägga sig i vad andra gör med sina hundar

lady_vip

Trådstartare
Min sambo har blivit anklagad för att vara djurplågare 2 gånger nu sen vi flyttade, och blir lika ledsen varje gång.

Jag kan inte alls förstår varför främmande människor tror att de kan lägga sig i vad andra människor gör med sina hundar!?!? Så länge de inte skadas självfallet, men lite sunt förnuft innan man dundrar på kanske..???

Första fallet var en kvinna som stannade bilen och flög ut för att unghunden fått ett ryck i kopplet. Vi snackar inte jag-tar-i-allt-jag-orkar-ryck, eller CM-ryck, utan ett vanligt ganska lätt nej-du-ska-inte-jaga-skatan-och-bli-överkörd-ryck... Tanten var iaf vansinnig (stanna bilen, mitt i vägen och gå ut, jojo) och min stackars sambo visste inte riktigt hur han skulle försvara sig.

Idag blev han utskälld för att han hade hotat samma unghund. Hon är nu i en "jag är störst, bäst och vackrast"-fas gentemot andra hundar och hade med ett kamikaze-självförtroende sprungit fram till en främmande hund på rastplatsen häromdagen. Idag var hon än en gång på väg och sambon höjde handen (med kopplet) och sa nej. Hon stannade och fick massa beröm, inget konstigt med det, men genast kom en kille fram och tyckte att han skulle ge tusan i att hota hunden, annars skulle han anmälas... Att han inte rörde hunden var tydligen ointressant, för det var TYDLIGT att han tränade hunden med hot och bannor.

Börjar hålla med SWAT om att folk måste omvärdera de enbart mjuka metoderna, men framförallt förstår jag inte varför man tror sig ha rätt att "träna" främmande människor. Visst har det hänt att jag sagt till folk, men då får de ha tagit i på riktigt så att säga, jag stövlar inte fram till folk som rycker i kopplet. Framförallt korrigerar jag kursare, för de har ju faktiskt betalt för att jag ska säga till dem.

Är ni hunduppfostrans-poliser?

Sv: Klassikern: Lägga sig i vad andra gör med sina hundar

Men var går gränsen?

Det finns ju otaliga trådar med "tycka-synd-om-hunden-historer", där rådet genast blir "anmäl bums!" Det är ju så subjektivt huruvida hunden far illa eller inte.

Själv har jag som regel att aldrig tipsa eller säga till någon som inte bett om mitt råd. Någon regelrätt hundmisshandel har jag aldrig faktiskt sett.

Om jag hade vågat ;). Jag har svårt för folk som uppenbart trycker ner sina hundar, typ alfarullning á la damma ner hunden i backen allt vad den kan, eller som tar hunden i skinnet runt nacken, lyfter upp den med båda händerna och glor den i nyllet och morrar. Även grova koppelkorrigeringar skulle jag ha problem att se. Självklart även regelrätt misshandel typ sparka, slå osv. Men det ska vara ganska extremt för att jag ska säga till tror jag, jag är egentligen inte mesig men anser mig inte ha rätten att lägga mig i andras uppfostran så länge det inte handlar om misshandel. Det är ju skillnad på vad jag får ont i magen av att se, och vad jag skulle säga till om.

Var du med vid dessa gånger då din sambo blivit anklagad för djurplågeri? Eller är det hans ord du går på? Egentligen vet du ju inte vad som har hänt i s f. Du har bara din sambos version om det hela. Den kanske är sann och du tror honom men du vet ju inte. Kanske det är så att han har tagit i för hårt och folk har blivit upprörda.

Min wachtelhane hade också en period när han var störst, bäst och vackrast. Det var aldrig någon som sa till mig rakt ut när jag var tvungen att ryta till på honom, men visst kollade en del snett.

Tycker helt klart att man ska säga till vid en uppenbart för hård korrigering, och där drar jag gränsen vid brutala ryck i kopplet, sparkar, slag etc.
Problemet är väl att det finns dom som tycker att en länk till halsbandet är misshandel, oavsett hur den används :p

Har ett lite kul exempel som hände en bekant till familjen.
Han hade en labbe som älskade vatten, och gärna badade året om. Ett år hade han inte hunnit få upp båten i tid, så han fick hugga loss den med en yxa = hunden såg chansen och hoppade glatt i och plaskade innan husse han stoppa honom.
När han står och kämpar som bäst med båten känner han hur någon börjar slå honom i huvudet, och där står en äldre dam och vevar med sitt paraply i högsta hugg och skäller ut honom för att han tvingar hunden att bada :p
Han fick höra både det ena och det andra, bl a att han inte borde få äga ett djur.

Och hunden var hur glad som helst.. :p

Med tanke på att jag har blivit anklagad för att vara djurplågare bara för att min hund hade på sig strypkedja(löst hängande) och vid ett tidigare tillfälle, när han var valp, för att han inte fick hälsa på en annan människas hund - vi tränade på att gå förbi(löst hängande koppel, beröm och godis), så tror jag inte alls att något värre måste hänt än det TS beskriver. Det tog några frustrerande år innan jag insåg att oavsett hur jag uppfostrar min hund och oavsett hur bra det går kommer det finnas människor som känner sig tvungna att förklara för mig hur fel jag gör. Livet har blivit mycket lättare sen jag lärde mig le, nicka, gå därifrån, låta saker rinna av mig och fortsätta gör på det sätt som passar mig och min hund bäst.

Jag lägger mig sällan i vad andra gör. Jag gick in och avbröt en man som slog sin hund (hade den i nacken i ena näven och slog den med den andra), har också varit involverad i en långdragen polisanmälan angående återkommande misshandel av en (annan) hund. Men i praktiken brukar jag se mellan fingrarna med ganska mycket. Har lärt mig att det är meningslöst att säga "du bör inte slänga hunden i backen" - det gör bara ägaren defensiv och så åker hunden i backen igen tre sek senare av ren princip. Däremot kan man bryta situationen just då, och börja prata om annat, för att sedan eventuellt komma tillbaka till hunden och föreslå något.

Egentligen tycker jag det är bättre om folk frågar/säger något, än om de är tysta och släpper förbi saker. Även om de överreagerar i vissa fall. Även jag har blivit kallad hundmisshandlare, en gång av en främmande kvinna som skrek åt mig uppifrån ett fönster (koppelryck), och en gång för att hunden hade fästinghalsband (VET du inte hur FARLIGA de ÄR!?). Båda personerna skulle anmäla mig. Men fortfarande tycker jag det är bättre att folk reagerar - dock helst på ett lugnt sätt, och frågar...

Ser en hel del dumheter som hundar (och hästar...) utsätts för, men så länge det är inom lagens ramar så har ju människan full rätt att göra så emot djuret. Jag kan kanske börja småprata med ägaren och fråga hur de tänker angående alfarullningen/knixandet i stångbettet, men inte mer än så. Det är generellt inte alls uppskattat med "råd" från främmande, vilket man måste respektera. Det är en balansgång det där...

Senast ändrad:

Med tanke på att jag har blivit anklagad för att vara djurplågare bara för att min hund hade på sig strypkedja(löst hängande) och vid ett tidigare tillfälle, när han var valp, för att han inte fick hälsa på en annan människas hund - vi tränade på att gå förbi(löst hängande koppel, beröm och godis), så tror jag inte alls att något värre måste hänt än det TS beskriver. Det tog några frustrerande år innan jag insåg att oavsett hur jag uppfostrar min hund och oavsett hur bra det går kommer det finnas människor som känner sig tvungna att förklara för mig hur fel jag gör. Livet har blivit mycket lättare sen jag lärde mig le, nicka, gå därifrån, låta saker rinna av mig och fortsätta gör på det sätt som passar mig och min hund bäst.

Jag har strypkoppel på mina hundar och om de ignorerar en korrigering eller tar egna beslut mot min vilja så drar jag mig inte för att ta tag i dem ordentligt och läsa lusen av dem men jag har aldrig blivit anklagad för att plåga mina hundar eller ens blivit utskälld. Det är konstigt att jag aldrig mött en av dessa känsliga människor som blir upprörd för så lite som beskrivs i tråden. Att man blir utskälld en gång är nog inget att hänga upp sig på om det är obefogat men när två av varandra oberoende människor blir upprörda över hur en hund blir behandlad så kanske det ligger något i det.

Eftersom han har lärt sig av mig tror jag mig ha ganska bra koll på hur han gör. Ärligt talat hade jag inte brytt mig om han hade kastat kopplet efter henne idag heller, hon ska inte hoppa på andra hundar. Vi tränar till 95% med positiva metoder, men nog får vara nog ibland.

Och ja, jag går in och frågar vad folk håller på med om jag tycker att deras korrigeringar är överdrivet obehagliga för hunden. Det finns ingen anledning att stå och se på när någon gör illa sin hund medvetet.

Det roliga är att jag har aldrig heller blivit utskälld, kanske är det för att han är kille, eller så syns det att han är lite osäker. Sen hade jag bara struntat i det om någon hade sagt åt mig, jag har kött på benen, men han har ju inte samma grund.

Naturligtvis kan det vara en signal om att man bör rannsaka sig själv, men om mina två möten med "hundägaruppfostrare" hade skett närmare varandra i tid hade det ändå inte gett någon av dem mer rätt. Det kan ju faktiskt helt enkelt vara så att TS hamnat i ett område där det finns ovanligt gott om människor som inte bara anser att man aldrig ens får höja rösten mot ett djur men också inte tvekar att höja rösten mot medmänniskor som har en annan åsikt om djuruppfostran.

Lite så ja...

Nu vet ju vi lika lite/mycket som Lady_vip, och visst finns det en del galna människor därute. Men får jag återkommande reaktioner ifrån omgivningen hade jag nog sett över mitt agerande.

Sedan kan det ju gälla andra saker. En stor man, med... säg synliga tatueringar och rakad skalle, behöver generellt "ta i" mindre än en kort tanig tjej för att upplevas som hotfull. Även om den eventuella hotbilden emot hunden är mer eller mindre densamma.

Det roliga är att jag har aldrig heller blivit utskälld, kanske är det för att han är kille, eller så syns det att han är lite osäker. Sen hade jag bara struntat i det om någon hade sagt åt mig, jag har kött på benen, men han har ju inte samma grund.

:rofl: Ungefär det jag precis skrev...

Ja. Det kan vara fler saker än bara själva agerande emot hunden som påverkar hur folk reagerar.

*kl* och lite off-topic

För några veckor sedan var jag nere i Göteborg och hälsade på min bror. Hunden var med och vi bodde i hans lägenhet. En morgon när jag var ute på den allmänna gräsmattan med hunden ser jag att någon i en lägenhet öppnar sitt fönster lite och tittar på oss. Min hund kissar, och jag säger även åt honom att bajs (har en påse redo i handen). Då öppnar mannen sitt fönster och skriker åt mig att min hund minsann inte ska svina ner gräsmattan och att vi ska försvinna därifrån!
Jag, som i allmänhet inte klarar av kritik från folk jag inte känner, eller som jag inte bett om hjälp (på kurser osv går det ju självklart bra), blir jätteupprörd och går därifrån.
Får man verkligen göra så? Gräsmattan var allmän och gubben var allmänt otrevlig. Hur kan en människa bete sig så?

Det klart man inte ska skrika åt andra på det sättet. Oavsett bajsning eller inte. Antar att det var en ensam person som tog sig rätten att ösa över en del av sin frustration på er. Who knows.... Jag hade också tagit illa vid mig!

Menar du att gräsmattan var i anslutning till huset? Jag skulle också bli irriterad om någon skulle kissa sin hund där. Inte bajsa heller, trots påse.

Min hund får kissa och bajsa i diken eller liknande. Inte på gräsmattor, oavsett vems. Vissa är pedantiska med sina gräsmattor, och kisset ger rätt fula märken. Sen är det väl en principsak, och man behöver ju inte bli arg heller.

Förlåt ifall jag missförstod dig.

Du bor på landet va?

I stan finns det väldigt få diken och liknade så indirekt säger du att man måste bo på landet för att ha hund. Personligen har jag inte sett ett enda fult (bestående) märke av kissande i gräsmattor men väll på lyktstolpar etc.

Jag bor mitt i stan och jag vill inte eller se kissande och bajsande på gräsmattor hörande till lägenhetskomplex, inte fräsht när barn springer omkring. Stora parkallmänningar är en annan sak dock.

Tillbaka till topic så blir jag jäkligt irriterad på folk som lägger sig i.
Har blivit kallad djurplågare för att jag inte haft täcke på hunden när det regnat/snöat/varit "kallt", vandrat i fjällen med hunden, promenerat ute i regnet med hunden, för att jag korrigerade hunden (röt till och knyckte lite i kopplet när han skull fram till den andra hunden) och för att min hund var för mager. Det är svårt att ha en paris hilton hund...
Självklart så tycker jag det är bra om folk säger till egentligen om någon hund far illa men någon måtta får det faktiskt vara.

Jag har faktiskt aldrig sagt till någon själv, en gång har jag sett en som misshandlade en shäfer (piskade den med läderkopplet), men kändes som om mitt liv skulle vara i fara om jag sa något (stor grov muskelknutte). Sen har det kliat i strupen när jag mött vissa tanter med enormt feta hundar, slog dock band på mig och hoppas på att deras veterinär får hål i munnen.

Och ja, jag går in och frågar vad folk håller på med om jag tycker att deras korrigeringar är överdrivet obehagliga för hunden. Det finns ingen anledning att stå och se på när någon gör illa sin hund medvetet.

Håller helt med dig där.

Dagens man menade att eftersom hunden reagerade när han höjde handen så var det uppenbart att han slog henne vanligtvis... Hmm, bara kroppsspråket blir ju rätt tydligt när en man på 185 sträcker upp sig.

Jag är väl själv en sån som säger typ "hur tänkte du där" istället för att komma och anklaga folk för misshandel osv.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar