Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

det kan vara 2 st 100 grundomgångar, står minst 1m i TR. med (0+8 eller 4+4) eller rentav 0+0 såklart. gjorda under samma dag o de behöver inte vara på någon kvaltävling utan kan vara på en "vanlig" loka/regional tävling

Inte behöver de väl vara gjorda på samma dag?? :confused:

nej hoppkvalen behöver inte vara gjorda på samma dag. för en debutat ska man ha minst en 90 och en 100 med max 8fel sammanlagt... för lätt två 110, för *fälttävlan två 120 och så vidare!

Har lite frågor, tänker prova debutant nästa år. Jag har en 6årig D-ponny och vi har klarat av fälttävlanskortet om ungefär en månad.
Måste min ponny ha ponnylicens för att tävla debutant klass nästa år?
Jag har gröna kort+fält, ryttarlicens. Hur fixar man medical card?
Det här året har jag precis blivit upphoppad från avd.B till avd.A och än så länge bara tävlat 80cm(LD) och 90cm(LC). Har inte börjat med 100cm(LB) ännu, men måste jag alltså ha en felfri grundomgång i LC och en i LB till nästa år för att ha kvalat till debutant klass i fälttävlan?
Är väldigt tacksam för annan allmän information om fälttävlan eftersom jag är väldigt grön nu, t ex gärna om hur man fyller i ryttarbok, dressyr+hoppningen, de nya klasserna etc!
Tack! /Belleriet

Måste min ponny ha ponnylicens för att tävla debutant klass nästa år?
Det är tävlings status, inte klassen, som avgör licensfrågan. Oftast går 0,70 och 0,80 på Lokal tävling och då krävs ej licens.

Hur fixar man medical card?
Beställer du från SvRF (eller kopierar från någon annan) och fylles i av ryttare/ryttares målsman.

men måste jag alltså ha en felfri grundomgång i LC och en i LB till nästa år för att ha kvalat till debutant klass i fälttävlan?
Nej. Inget krav på LB-runda för start i 0,70/0,80.
För start i 0,70 krävs två rundor med totalt max 8 fel i 0,70-klass eller högre.
För start i 0,80 krävs två rundor med totalt max 8 fel i 0,80-klass eller högre.

I övrigt, läs igenom TR och har du fler frågor efter det så är det bara att fråga här :laugh:

ja jag läste igenom hela TR igår(:D) och blev mer och mer förvirrad av alla poänger.. men det är nog lättare att ta muntligt med någon som redan kan tror jag :)

Desperat! Vad kostar det på ett ungefär:confused: Jag har inte den blekaste aning.

ska ta fälttävlans kortet nu för Victoria Carlebäck och har tränat träng för henne massa gånger förut, så hon bara skriver under. så för mej kostar det ingenting men det är väl olika från tränare till tränare?

-kl-

lite defus fråga kanske, men hur väl förberedd anser ni att det är rimligt att vara innan man börjar träna för fälttävlanstränare? brukar man vanligtvis ha varit ute på massvis med vanliga hopptävlingar och småhoppat lite naturhinder någon gång? eller händer det att en och annan kommer relativt grön vad gäller tävling osv?

jag har sökt och sökt men hittar inte svaret men provar här.

jag planerar att tävla fälttävlan med mitt nya fullblod dock är han helt grön.
hur börjar jag?
känner mig helt förvirrad?
vad får man tävla utan terrängkort?
han är väldigt tittig ute
tack för svar

Se till att han är ordentligt inhoppad på vanliga hinder först innan du börjar med något litet ute, träna på att "plaska runt" i vatten osv. Men det viktigaste av allt är att du tar hjälp av aukt. tränare DIREKT från början annars är risken stor att ni båda gör er illa förr eller senare... Du får inte tävla någon fälttävlan utan FT-kort.

Ja, du måste ha det där kortet i alla klasser;)

en fråga. vart kan man hitta en sån där tränare?:confused: (funderar på att ta kortet med min c-ponny:D) + att jag vill ha ett litet tips hur man hänger med hästen i upp-hopp:crazy:

Ej hittat svar på detta.

Jag tog fälttävlandskortet 2007 för Anna Hassö, hade ingen ryttarbok då så det är ju inte in skrivet i den. Hur fixar jag det?

sen har jag hört att efter ett visst antal år utan tävlan så slutar FTkortet gälla, är det så och isf hur många år?

Sen lite OT, hur får jag min häst hoppa/gå i vatten? :angel:

Ej hittat svar på detta.

Jag tog fälttävlandskortet 2007 för Anna Hassö, hade ingen ryttarbok då så det är ju inte in skrivet i den. Hur fixar jag det?

sen har jag hört att efter ett visst antal år utan tävlan så slutar FTkortet gälla, är det så och isf hur många år?

Sen lite OT, hur får jag min häst hoppa/gå i vatten? :angel:

Ryttarbok skriver du ut från förbundets hemsida. Ft-kortet slutar inte gälla men har du tagit det på ponny måste du ta om det på storhäst.

Vatten är bara träna träna träna. Ha med andra hästar som går före ner i vattnet så brukar det gå bra.

tack för svaret :bow:
men det står ju i TR att tränaren ska skriva i ryttarboken när man tagit FTkortet?

Ska ut och leta vatten nu tillsammans med draghjälp! :laugh:

tack för svaret :bow:
men det står ju i TR att tränaren ska skriva i ryttarboken när man tagit FTkortet?

Ska ut och leta vatten nu tillsammans med draghjälp! :laugh:

Japp, nästa gång du tränar, ta med ryttarboken och be tränaren skriva under!

Alltså: Man måste få en underskrift i ryttarboken, trots att man har FT-kortet sen förr?
Eller gäller det gamla kortet ändå?
OM man ridit upp på häst från början?

Lite det som är problemet :angel: har inte haft häst på länge så har inte tränat. nuvarande häst har jag inte börjat träna med än, ska dock. Så vi har ingen ft tränare. i jönköpings län är det dåligt med fälttävlandsbanor och tränare. (kan ej åka långt, ingen chaufför)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka