Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Måste man ha kort för att tävla den lägsta klassen ? Sedan finns det även terrängritter utan dressyr å hoppning med , vad gäller de för regler där ?

Måste man ha kort för att tävla den lägsta klassen ? Sedan finns det även terrängritter utan dressyr å hoppning med , vad gäller de för regler där ?

Ja, du måste ha fälttävlanskortet för att tävla de lägsta fälttävlans klasserna. Dessutom behöver du ha grönt kort och tävlings licens.

jag förstod inte det du skrev det blev väldigt luddigt... hur högt är det för en c-ponny och hur högt är det för en d?

Alla inlägg på denna sida från 2007 och tidigare gällande klasser, höjder, kval etc får ni ta med en nypa salt...

Väldigt mycket ändrades i 2008 års TR ;)

Jag tog mitt fälttävlanskort för en himla massa år sedan och gjorde ridprovet på häst. Syns det någon skillnad på kortet för ponny och häst eller är det ens goda samvete som får tala vad det gäller kravet för att ha tagit kortet på häst för att få starta häst?

Jag tog mitt fälttävlanskort för en himla massa år sedan och gjorde ridprovet på häst. Syns det någon skillnad på kortet för ponny och häst eller är det ens goda samvete som får tala vad det gäller kravet för att ha tagit kortet på häst för att få starta häst?

Om tränaren har gjort rätt ska det stå "FT: ponny" på klisterlappen ifall man ridit upp på ponny =)

Om tränaren har gjort rätt ska det stå "FT: ponny" på klisterlappen ifall man ridit upp på ponny =)

Nä, inte om hon tog det "för en himla massa år sen" för då såg alla klistermärkena likadana ut

Hur funkar det då? Gäller det märket jag har eller måste jag ta ett nytt?

Nu kollade jag iofs kortet och eftersom jag en gång har slarvat bort mitt Gröna kort har jag fått ett nytt med fälttävlansmärke på och det är utställt 2004 så på det ser det ju ut som att det var då jag tog märket, hmm...

Senast ändrad av en moderator:

Hur funkar det då? Gäller det märket jag har eller måste jag ta ett nytt?

Nu kollade jag iofs kortet och eftersom jag en gång har slarvat bort mitt Gröna kort har jag fått ett nytt med fälttävlansmärke på och det är utställt 2004 så på det ser det ju ut som att det var då jag tog märket, hmm...

Det funkar... det är din skyldighet att lämna korrekta uppgifter, ansvara för att du är kvalad osv. Så sekretariatet får lita på dig... MEN skulle nån sen komma på dig att du bluffat (t.ex tävla häst när du ridit upp på ponny) då åker du på det med buller & bång.

Står det bara F (och tränarens sign.) på klistermärket då är det ett gammalt märke som kan vara vilket som, ponny eller ridhäst, på de nya står det F p eller F h eller F *

Tack! Då funkar det ju eftersom jag tog det på häst. Hade ju inte gjort nåt om jag behövde ta om det iofs, kommer blir några träningar innan jag startar igen:)

Det funkar... det är din skyldighet att lämna korrekta uppgifter, ansvara för att du är kvalad osv. Så sekretariatet får lita på dig... MEN skulle nån sen komma på dig att du bluffat (t.ex tävla häst när du ridit upp på ponny) då åker du på det med buller & bång.

Står det bara F (och tränarens sign.) på klistermärket då är det ett gammalt märke som kan vara vilket som, ponny eller ridhäst, på de nya står det F p eller F h eller F *

Förresten, måste man ha tränarens signatur på märket? När jag tog kortet (ett år sedan) skrev inte tränaren någon signatur, utan klistrade bara på märket. Var ska isåfall signaturen sitta? Det finns ju redan en signatur från den som man tog gröna kortet för, så det blir ju lite ont om plats!

*kl*

Vilka förkunskaper behöver häst och ryttare ha innan det är dags att ta fälttävlanskortet? Alltså, hur länge behöver man träna fälttävlan för instruktör innan man är redo för att ta kortet? Jag kan tänka mig att det är så att när man är redo för tävling så är man redo för kortet, men sen blev jag förbryllad när en bekant sa att hon tagit kortet utan att egentligen kunna så mycket... :confused:

Ponny:
Debutant, terräng 70(D+C), 60-70(B)/banhoppning 75 (för alla kategorier)
Lätt, terräng 90(D), 70(C+B)/banhoppning 95(D), 90(C), 80(B)
Msv B (endast kat C+D), terräng 100 (D), 90 (C)/banhoppning 105(D), 95 (C)
Msv A (endast kat D) terräng 100/banhoppning 110

vet inte om ngn redan har redigerat(heter det så?) dej, men MSV A fanns för c-ponny också..

nu är det ju kat 1(138-148 va?) som har deb - MSVA

men jag som bara tävlat ponny och har ett fälttävlansskort det står bara F på, då kan väl jag bluffa och säga att jag har tävlat häst och komma så på en tävling?: o. eller kollar dom upp det? (nej jag har inte tänkt fuska :p)

Det finns det säkert dom som gör, precis som det kommer finnas folk som fuskar med ryttarboken, uppklassningar etc

Men som jag sagt tidigare så åker du dit så åker du dit ordentligt, slarv och medvetet fusk är två vitt skilda saker:angel:

Hej!
Jag undrar en sak, och eftersom att jag har förstått att mycket har ändrats sedan förra året så...
Vad är det lägsta/lättaste om man rider stor häst?
Jag kan ungefär ingenting om fälttävlan, och skulle bli glad för ett svar!
Tahoi

Det här med uppklassning då?

Får man både rida debutant och lätt samtidigt (alltså under samma säsong, inte samma tävling! :p)
Kan det bli så att om man rider lätt för många gånger så får man inte starta debutant igen?

:confused::confused::confused::confused::confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka