Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Vad jag har förstått får man rida lätt och debutant samma säsong.
Jag kommer starta en lätt nu i höst och efter det rida debutant (pga brist på lättklasstävlingar :()

KL

Ja, här har ni en till som hade tänkt att börja tävla fälttävlan :D Nu tävlar jag ju hoppning ovh dressyr, så jag har grönt kort och licens, så då är det bara ft-kortet som fattas?

Och höjderna för debutant (D-ponny), de gäller fortfarande? Alltså 70 cm i terrängen och 75 cm i banhoppningen?

Måste man vara en grupp som tar ft-kortet, eller kan man ta det själv? Mitt distrikt har verkligen ingen info om detta så jag är lite lost :crazy:

Är det uppklassning till lätt klass sen? Att man måste ha ridit ett visst antal debutanter för att få starta lätt?

KL

Ja, här har ni en till som hade tänkt att börja tävla fälttävlan :D Nu tävlar jag ju hoppning ovh dressyr, så jag har grönt kort och licens, så då är det bara ft-kortet som fattas?

Och höjderna för debutant (D-ponny), de gäller fortfarande? Alltså 70 cm i terrängen och 75 cm i banhoppningen?

Måste man vara en grupp som tar ft-kortet, eller kan man ta det själv? Mitt distrikt har verkligen ingen info om detta så jag är lite lost :crazy:

Är det uppklassning till lätt klass sen? Att man måste ha ridit ett visst antal debutanter för att få starta lätt?

Japp, bara fälttävlans kortet som fattas för dig och det är samma höjd för deb.

Hör med ft-tränaren (den som du ska ta kortet för) men jag tror att dom flesta vill att man är en hel grupp som tar det..

Hmm undrar om det är 3 felfria deb. innan lätt klass eller är jag helt ute och cyklar? :p

2 godkända debutant, + hoppkval för att få starta lätt klass.

Hur mkt kostar det att ta ft-kortet?

Nu bor ju denna tränaren (C-tränare i fälttävlan) bara några km ifrån mig, ska ringa henne och kolla lite. Nu blir det väl inte att vi hinner starta något iår utan det får bli nästa säsong isf :)

Innan man gör sin första ft på säsongen måste man ha gjort 2 st "kval" i vanliga hoppklasser med max 8 fel totalt (alltså 0+0, 0+4, 4+4 el 0+8 - gäller bara i grundomgång i standardhoppningar)
står i TR vilka höjder som gäller som kval för resp ft-klass
resultaten ska fyllas i i ryttarboken

Har C ochD-pnnyer samma höjd på fasta och bana??
Känns ju som att D-ponnyerna vinner lite på det då .... eller :confused:
Ja det har dom. Men dom tävlar inte mot varandra. en C-ponny som är 138,1 cm tävlar mot D-ponnier. Det vet jag:). Men lägre C-ponnier tävlar mot vad? Tävlar dom mot B-ponnier? :confused:

Gör det inte svårare än det är.....
Kat I ponnyer (138,1 - 148,0) tävlar mot andra kat I ponnyer på en höjd
Kat II ponnyer (107,1 - 138,0) tävlar mot andra kat II ponnyer på en annan höjd
I år finns dock lite övergångsregler för ponnyer 138,1 - 140,0 men allt står att läsa i TR IV som finns på ridsportförbundets hemsida

Släpp det där med A, B, C och D-ponnyer det finns inte i fälttävlan längre

jag tog mitt fälttävlanskort hos min nuvarande tränare. Hon var väldigt noggrann med att ponnyn skulle känna sig tillräckligt säker. Först tränade jag 2 ggr, och åkte sen på ett 5 dagars läger för henne. Så blev ganska dyrt. Men finns att ta betydligt billigare under 2 dagar. :)

jag tog mitt fälttävlanskort hos min nuvarande tränare. Hon var väldigt noggrann med att ponnyn skulle känna sig tillräckligt säker. Först tränade jag 2 ggr, och åkte sen på ett 5 dagars läger för henne. Så blev ganska dyrt. Men finns att ta betydligt billigare under 2 dagar. :)

En eloge till dig som tog längre tid på dig men att rekommendera att träna mindre för att det ska bli billigare!:eek:

kl

Visst måste man ha ett godkänt resultat under dressyren och hopprovet innan man får rida terrängdelen? Vad räknas som godkänt? 50 % i dressyren? Hoppningen då?

Varför är det så få tävlingar med lokal status? (Hittar inte en enda i skåne i år lägre än regional)

kl

Visst måste man ha ett godkänt resultat under dressyren och hopprovet innan man får rida terrängdelen? Vad räknas som godkänt? 50 % i dressyren? Hoppningen då?

Varför är det så få tävlingar med lokal status? (Hittar inte en enda i skåne i år lägre än regional)

Du behöver inte ha godkänt i dressyren(50%) för att starta terrängen, däremot för att det skall bli ett godkänt kval. I hoppningen får du ha max 12 straffpoäng däremot.
De lokala tävlingarna brukar ofta vara sena att komma in i terminen, så än är det inte kört, dessutom är det ofta 90-klass / P70-klass med på regional tävling och då som lokal klass dessutom

Med 12 straffpoäng, menar du 12 fel då? (Vanliga "hopp-fel", t.ex. 3 rivningar.)

En dum fråga. Hur gör man som ponnyryttare under 12 år?? Då tävlar man på föräldrarnas gröna kort. Får man tävla fälttävlan om man är under 12 och vem ska isåfall ta fälttävlanskortet?

Jag är Tolv och jag tävlar på Mammas gröna kort men fältävlanskortet är ett litet klistermärke och på det står det; "Emma" . så dom vet att det är mitt och inte mammas.

Är lite förvirrad av olika svar, men behöver man bara kvala med 2 felfria (max 8fel) banhoppningar? Kan det då vara två st LC? Eller LC+LB under samma dag? Eller måste det vara speciella anordnade som kvaltävlingar?

Behöver man kvala genom att hoppa debutant fälttävlan eller kan man börja med lätt fälttävlan på en gång? :)

det kan vara 2 st 100 grundomgångar, står minst 1m i TR. med (0+8 eller 4+4) eller rentav 0+0 såklart. gjorda under samma dag o de behöver inte vara på någon kvaltävling utan kan vara på en "vanlig" loka/regional tävling

Resultaten ska vara antecknade i en ryttarbok som du hittar HÄR gratis att skriva ut.

Sen vet jag inte hur det är för ponny, kanske var det du frågade?

Du måste alltid rida 2 godkända debutanter + hoppkval (som går i 110) innan du får rida lätt.

Senast ändrad:

Tack!! :bow:
Kan jag då hitta debutant klasserna på svenska ridsportsförbundets hemsida?

Leta i tävlingsterminen på Ridsportförbundets hemsida för att hitta tävlingar med debutantklasser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka