Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här kommer äntligen informationen från Nyrelski. Jag har varit lat och glömsk som inte lagt in det tidigare
/Tulip
Här kommer lite om klasser och annat. Väldigt bra med en nålad tråd om detta, det är så många som gör trådar om det...
Stor häst:
90cm, (95 i banhoppning)
100cm ,(105 banhoppning)
CNC* terräng 110 /banhoppning 115
CNC** terräng 115 /banhoppning 120
CNC*** terräng 120 /banhoppning 125
Internationella klasser finns upp till **** heter då CIC eller CCI beroende på om det är kort eller lång tävling.
CC = Concours Complete (komplett tävlan) N eller I står för nationell/internationell
Ponny:
Debutant, terräng 70(D+C), 60-70(B)/banhoppning 75 (för alla kategorier)
Lätt, terräng 90(D), 70(C+B)/banhoppning 95(D), 90(C), 80(B)
Msv B (endast kat C+D), terräng 100 (D), 90 (C)/banhoppning 105(D), 95 (C)
Msv A (endast kat D) terräng 100/banhoppning 110
Alla typer av hinder kan förekomma i alla klasser, men i de lägsta är de väldigt lätta. Vatten finns alltid med.
Dressyren motsvarar ungefär LC i debutant klasserna och ökar sen i svårighet. Fälttävlan har egna dressyrprogram som finns i dressyrprogramboken eller vissa på www.stallbacken.com
För att få tävla fälttävlan krävs såklart grönt kort och licens men även fälttävlanskort som tas för lägst C-tränare i fälttävlan. Det består av en riddel och ett teoretiskt prov liknande det för Grönt kort. I ridningen ska du hoppa låga terränghinder och visa att du har kontroll på hästen, samt rida en sträcka på en bestämd tid.
Tar man kortet på ponny måste man göra om den praktiska delen på häst innan man får tävla storhäst.
Tränare och klubbar finns på www.ridsport.se eller ditt distrikts hemsida.
Ni får fylla på/ändra om jag har missat något
Jag undraren sak bara... Jag har en fyraårig ponny. Hur gammal måste ponnyn vara för att få starta och isf, finns det nån sorts ungponny klass som i hoppning eller nått?
Just ja, en underskrift behövs också men det kan valfri auktoriserad tränare fixa!