Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Här kommer äntligen informationen från Nyrelski. Jag har varit lat och glömsk som inte lagt in det tidigare
/Tulip

Här kommer lite om klasser och annat. Väldigt bra med en nålad tråd om detta, det är så många som gör trådar om det...

Stor häst:
90cm, (95 i banhoppning)
100cm ,(105 banhoppning)
CNC* terräng 110 /banhoppning 115
CNC** terräng 115 /banhoppning 120
CNC*** terräng 120 /banhoppning 125
Internationella klasser finns upp till **** heter då CIC eller CCI beroende på om det är kort eller lång tävling.
CC = Concours Complete (komplett tävlan) N eller I står för nationell/internationell

Ponny:
Debutant, terräng 70(D+C), 60-70(B)/banhoppning 75 (för alla kategorier)
Lätt, terräng 90(D), 70(C+B)/banhoppning 95(D), 90(C), 80(B)
Msv B (endast kat C+D), terräng 100 (D), 90 (C)/banhoppning 105(D), 95 (C)
Msv A (endast kat D) terräng 100/banhoppning 110

Alla typer av hinder kan förekomma i alla klasser, men i de lägsta är de väldigt lätta. Vatten finns alltid med.
Dressyren motsvarar ungefär LC i debutant klasserna och ökar sen i svårighet. Fälttävlan har egna dressyrprogram som finns i dressyrprogramboken eller vissa på www.stallbacken.com

För att få tävla fälttävlan krävs såklart grönt kort och licens men även fälttävlanskort som tas för lägst C-tränare i fälttävlan. Det består av en riddel och ett teoretiskt prov liknande det för Grönt kort. I ridningen ska du hoppa låga terränghinder och visa att du har kontroll på hästen, samt rida en sträcka på en bestämd tid.
Tar man kortet på ponny måste man göra om den praktiska delen på häst innan man får tävla storhäst.

Tränare och klubbar finns på www.ridsport.se eller ditt distrikts hemsida.

Ni får fylla på/ändra om jag har missat något

Jag undraren sak bara... Jag har en fyraårig ponny. Hur gammal måste ponnyn vara för att få starta och isf, finns det nån sorts ungponny klass som i hoppning eller nått? :confused:

Nu har jag läst igenom hela tråden och hittar inte min fråga någonstans.

Hur är det med unghäst klasser? Är det breeders som är första? Vart går tävlingarna? Hittar ingen info på asvh. Startar man debutant då eller? Osv.

*KL*

En snabb fråga, för trots att jag lusläst tr så fattar jag ingenting.

Måste man fortfarande kvala till en debutant fälttävlan? Enligt en bekant så
hade de nämligen tagit bort den regeln? :confused:

Nej, man måste inte kvala. Du måste däremot ha tagit fälttävlanskortet.

Jag undraren sak bara... Jag har en fyraårig ponny. Hur gammal måste ponnyn vara för att få starta och isf, finns det nån sorts ungponny klass som i hoppning eller nått? :confused:

Ponny får starta först som femåring och det finns avdelning B för fem- och sexåriga ponnyer.

kl

Startar B-Ponnyerna på samma höjd som D-ponnyerna i debutantklass?

Ponnyer delas inte in i kategorier i fälttävlan. I t.ex. P70 hoppar alla kategorier samma höjd och tävlar mot varann. Däremot delar man upp ryttarna i "upp till 13" och "14-18" (ålder på ryttaren). I P90 och uppåt rider alla åldrar tillsammans :) Men sen finns det gränser för hur högt en B-ponny och C-ponny får hoppa...

*kl*
har sökt men inte lyckats hitta svaret

Jag tog fälttävlanskortet 07, inte tävlat sen dess, jag vet att jag frågade för ett tag sedan om man måste ta om det - fick svaret nej, det behöver du inte.

Men nu har jag upptäckt problem nummer 2:
ryttarbok...
någon sådan har inte jag, och fick inte heller information om när jag tog kortet att en sådan skulle skrivas. Hur ska jag gå tillväga för att kunna starta deb?

Bor i sveriges flaskhals jönköping - mao ingen bana eller tränare i närheten.

Det är bara att anmäla till tävling för dig!
Ryttarboken skriver du ut från förbundets hemsida.

Oj, att det var så enkelt :o
Tack för hjälpen!

Får se till att komma ut och tävla nu då - tror min polle skulle tycka det var sketaskoj! ;) Ska bara träna lite först :angel:

Är det så enkelt? Det står ju att man behöver en påskrift i ryttarboken väl? Lite svårt om den inte ens är utsrkiven än :p Men däremot behövs kanske provet inte "tas om" utan någon kanske bara behöver just skriva under.

Just ja, en underskrift behövs också men det kan valfri auktoriserad tränare fixa!

Just ja, en underskrift behövs också men det kan valfri auktoriserad tränare fixa!

Jag som har ett gammalt hederligt grönt kort med ett litet påklistrat fälttävlansmärke med signatur & datum, förde bara över det datumet & tränarens namn i ryttarboken. För att rida 90 eller 100 behöver man ju ingen ny signatur.

Va? Det fick jag uppgifter om att jag behövde (för mitt var gaaammalt)? Visserligen gick jag upp på häst (då måste man ju ha ny) men jag fattade det som att mitt fina gröna kort med märke ändå hade varit to old. Det var ju, hmm, kanske 9-10 år sedan jag tog det?

Nåväl, samma tränare nöjde sig med en träning, nu ska jag bara komma ihåg att ta med boken oxå :p

Mitt ft-märke är från 2001, men nej, det ska inte behövas. Ett fälttävlanskort/märke gäller ju hela livet, & går du aldrig upp i * klass behöver du ingen särskild extra underskrift. Det har ju snackats om att det ska införas att man måste ha genomfört ett visst antal träningar för att få starta inför varje säsong, liksom få klartecken från en tränare att man är redo, & då skulle det behövas underskrift men dit har vi inte kommit ännu.

Jag skummade igenom TR för en stund sedan, men hittade ingenting om hur långa terrängbanorna är i debutant för stor häst. Någon som vet sådär på rak arm (gärna tempo också), annars skall jag läsa TR noggrannare någon annan dag. :p

TR IV moment 474
90 banlängd 1400-1800 m
480 m/min

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka