Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Tack! Då måste jag genast surfa dit och titta varför i hela friden jag missade det. :o

ja, 90 cm är den lägsta klassen för stor häst :bump:

fast det finns ju startfälttävlan. Citat från SvRs hemsida:
En kort beskrivning
Startfälttävlan hålls som en träning under tävlingsliknande förhållanden.
Deltagarrosetter delas ut till samtliga som startar oavsett resultat. Även till de som ej genomfört alla grenar.
Diplom delas ut till alla som genomfört en godkänd ritt i samtliga tre grenar.

Arrangerande klubb rapporterar in resultaten till en ansvarig som håller koll på sammanställningen.
Denna redovisning ska finnas att tillgå på nätet under hela cupen.
Den klubb som har flest inrapporterade vid årets slut premieras med xx kronor vilket ska gynna vidare satsning på hinder och banor.

För att hålla ponnyer och hästar åtskilda kan det vara uppdelat i två klasser som genomförs t.ex. förmiddag respektive eftermiddag.
Avgift för deltagande ska vara lågt, förslagsvis 150 kronor.
Ryttare (eller i förekommande fall dess målsman, tränare) skall ha Grönt kort.
Nummerlapp och säkerhetsväst skall bäras enligt TR.

Medical card kan gärna bäras under terrängmomentet.
Tidtagningsklocka får ej bäras.
Ej krav på att ha veterinär, ambulans eller läkare på plats.
Sjuksköterska ska finnas på plats.

Dressyrprogrammet rids enligt Ryttarmärke II på 20 x 40 meters bana.
Banhoppning 60 cm enligt TR, 7-9 hinder, min.tempo: 275 m/min.
Terrängbana 60 cm, 8-12 hinder, 800-1200m, tempo: 350m/min

Terrängbanan
Banan ska planeras i nära samarbete med banbyggare och godkännas av banbyggare eller teknisk delegat.
Målsättningen är att alla ska ta sig igenom banan på ett säkert sätt. Hindrens placering ska bidra till en rytmisk och god ridning för att ge både häst och ryttare en fin runda i terrängen. Stor vikt bör läggas vid konstruktionen och placeringen av hinder med tanke på säkerheten.

Alla hinder bör placeras på slät mark eller i svag uppförsbacke.
Banan bör gå i öppen terräng som gärna får vara lite kuperad.

Om vattenhinder är med ska detta vara i form av ett vad. Det skall vara valfritt att rida igenom vattnet eller bredvid.

Hinderdomare ska finnas vid hindren. En hinderdomare kan ha koll på flera hinder där så är möjligt.

De tre första och de tre sista hindren bör vara ur hindergrupp 1. Däremellan kan hinder ur grupp 2 väljas.

Om det finns vattenhinder med ska det vara i form av ett vad. Foto: Maria Ståhl>>

Stockhindret kan bestå av en enkel stock. Foto: Maria Ståhl

Hindergrupp 1: stockar, stockhög, kulvert, tak (fasanhus), stenmur och liknande
Hindergrupp 2: upphopp, nerhopp, vatten, grav, dike

Max tre stopp på ett hinder. Därefter får ryttaren lämna detta och fortsätta till nästa hinder. Ritten räknas då ej som godkänd och kan inte ge klubben något poäng. Totalt max fem stopp för godkänt resultat. Ekipaget kan dock få fullfölja ritten med fler fel.

Vid avfallning får ryttaren ej fortsätta. Hinderdomare avgör om ryttaren av säkerhetsskäl bör tas av banan.

En mer rutinerad häst före som draghjälp är tillåten.

Dressyr
Dressyrprogrammet rids enligt Ryttarmärke II (pdf) på 20 x 40 meters bana.
Domare kan vara ridinstruktör eller motsvarande.
Kort skriftlig kritik delas ut, men ej poäng.

Hoppning
Banhoppning 60 cm enligt TR, 7-9 hinder, min.tempo: 275 m/min. Inga kombinationer.
Domare kan vara ridinstruktör eller motsvarande.
Hoppningen ska genomföras inom 30 minuter.
Max antal fel för att få rida terrängdelen är 20 fel.
Ekipaget kan dock få fullfölja hoppmomentet med fler fel.
Efter avfallning får ryttaren ej fortsätta.

Besiktning av häst
•Hästen ska besiktas senast före terrängprovet, som en träning att visa häst vid hand.
•Hästen ska visas i träns (men för övrigt ingen annan utrustning) och i ett gott skick.
•Ryttaren ska vara propert klädd och själv visa hästen.
•Besiktningsman bör vara någon med god hästerfarenhet och med vana att visa häst.
•Hästen ska visas uppställd med ryttaren stående framför och vänd mot hästen.
Därefter visar ryttaren hästen i skritt och trav på rakt spår, med hästen till höger om sig. Vändning ska ske till höger.

Jag är ganska säker (typ 90% säker) på att det inte längre ingår någon teoretisk del i ft-kortet, utan bara en praktisk del (rid-delen) för att få ft-kort
;):bump:

*kl*

Jag tog ft-kortet för en herrans massa år sedan, då jag var under gränsen för att få ta kortet själv. Så jag tog det tillsammans med min mamma, men gjorde allting själv (rid och teoridel).
Jag tog aldrig om ft-kortet själv pga massa olika saker men när jag hade unghästen förra sommaren funderade jag på att starta en debutant med henne och frågade då några funktionärer på en tävling om jag behövde ta om kortet eller om det jag hade räckte. De sa jag inte behövde ta om något utan jag kunde bara anmäla mig, men stämmer verkligen detta? Jag tycker INTE att "mitt" kort borde vara giltigt då det stod på min mamma.
Är det någon här inne som håller med mig om att jag behöver ta om kortet eller hade funktionärerna rätt?

Yes, då var det på ponny och nu skulle det vara på häst då (vilket jag inte har för tillfället, men ska ju bli någon gång igen).

Tror man måste ta om det till storhäst? Det är iaf olika rutor som ska fyllas i, samma när man går upp i *, tränaren måste ju godkänna det.

Syrran gick just upp till storhäst, har inte hört något om att hon har behövt ta om. Men jag tar och skickar ett sms och kollar!

Tror man måste ta om det till storhäst? Det är iaf olika rutor som ska fyllas i, samma när man går upp i *, tränaren måste ju godkänna det.

Jag vill iaf minnas att det var regeln när jag tog mitt kort (för typ 10 år sedan) så därför tror jag att jag måste ta om det nu. Vilket jag iofs hade tänkt göra ändå :D

Man behövde ta om det till storhäst! Så helt enkelt hade jag rätt, men av andra anledningar än vad jag trodde:p

Så nu ska jag bara skaffa en häst, börja träna (börja hoppa igen), hitta tränare och sen ta kortet:idea:

Hej!

En fråga som va uppe tidigare fast det svaret va kanske aktuellt för 4 år sedan?

FÅR man starta A-ponny i fälttävlan?
Går dom ihop med B-ponnysarna då?
Vilka höjder gäller (dom lättaste klasserna)?
Vilken är den lägsta åldern för ponny o starta?

Tacksam för svar =)

Jag är intresserad av att tävla lite fälttävlan, fast för min del blir det nog bara på "hobbynivå" då tävlingarna verkar ligga långt ifrån varandra. Så är en riktigt fältävlan värt besväret att ta fälttävlans kort osv, t ex den där 90 klassen eller ska man satsa på Pay & Cross?
Och vad ingår i en Pay & Cross är det samma som en riktig fälttävlans tävling med alla olika delmoment eller hur går det till?
Visst är det en veterinärbesiktning i fälttävlan också? Hur ofta görs dom och när?

Till att börja med rekomenderar jag att du åker på några träningar :) Detta för att du och din häst ska få se de olika hindren på en terrärngbana.

Pay and cross är som pay and jump, dvs. du rider bara terrängbanan och det räknas som TRÄNING. Jär kan man välja mer fritt vilken höjd man vill rida på ofta mellan 70-100 cm. Vilket kan vara en myckeet bra start för orutinerade ekipage.

Veterinärbesiktningen på en endagstävling ska göras senast innan terrängen. En del tävlingar innan banhoppningen, detta står i ryttarmeddelandet.
Vid större tävlingar (tredagars, internationella, mästerskap) veterinärbesiktas hästarna innan start i dressyren och sedan igen efter terrängen, vanligtvis på morgonen innan hoppningen sista dagen.

Beroende på vart i småland du bor har du ju tex Ridklubben Udden, Kinda Ryttarförening, Mantorpsryttarna, Gärds RF och Tranemo som har banor "i närheten".

Senast ändrad:

Aha, tack för svar.

Det var synd att Pay & Cross bara var terrängmomentet, fast förvisso kan det kompletteras med Pay & Ride och Pay & Jump. :)

Jag tror av de du räknade upp så är Tranemo närmast, vet dock inte vart de andra håller till. Har inte Jönköping bana också (vet inte vad klubben heter där uppe)?

Fälttävlanskortet, är det fortfarande teoriprov +ridprov? Är det bara tr toridelen går igenom eller mer? Och vad för höjd är det på riddelen? Vet ty bara att man ska kunna ta sig igenom en bana på säkert vis.

Fälttävlanskortet, är det fortfarande teoriprov +ridprov? Är det bara tr toridelen går igenom eller mer? Och vad för höjd är det på riddelen? Vet ty bara att man ska kunna ta sig igenom en bana på säkert vis.

När jag tog mitt för några veckor sedan skulle jag klara av att rida en bana på 90 cm (storhäst). Inget teoriprov men vi hade en genomgång av tr i februari någon gång och vi hade även några träningar i hoppning dressyr och några träningar i terräng där vi fick kolla på de olika hindren, tempoträning, hoppa hinder i följd och sedan red vi upp för kortet. :)

Det beror på vem man tar kortet hos. Ted går typ igenom TR och hur en tävlingsdag ser ut sedan hoppar man motsvarande 90-bana. De har två fälttävlanskurser i sommar och iaf den ena kan man avsluta med att rida upp :-)

ja jag tänkte ju vara med på en av kurserna, men blev bara så mycket pengar :/. ska försöka ta mig i kragen och ta någon träning för honom snart, hästen och jag är ju bara så hemskt ur form..

ja jag tänkte ju vara med på en av kurserna, men blev bara så mycket pengar :/. ska försöka ta mig i kragen och ta någon träning för honom snart, hästen och jag är ju bara så hemskt ur form..

Så hemskt ur form kan ni väl inte vara? Jag tog mitt FT kort förra året och det var faktiskt löjligt enkelt.
Varken häst eller ryttare behövde vara i någon super form för att orka med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka