Sjalen
Trådstartare
Har fått en lapp från skolan om att dotterns klass ska splittras nu när de börjar trean. Skolledningen skriver (efter att först ha talat om det bara för barnen i förra veckan samt bett dem välja fyra vänner - en del fick ju full panik och föräldrarna som inte var insatta kunde inget förklara! ) att det är för att så många nya köar till hennes (annars väldigt bra) skola för att börja just trean.
Samtidigt har skolan ekonomi att anställa en till lärare och det är ju bra. Det gör att de vill dela upp klassen av den anledningen också eftersom de nu är 28 elever istället för de andra klassernas 22-25 (men alla har valt att stanna tillsammans tidigare år när vi fått frågan om någon vill flytta till en mindre klass - alla barnen trivs ihop). Istället vill man minska klassen till sisådär 22 elever med den nya lärarresursen.
Vi föräldrar misstänker däremot att det inte är hela sanningen eftersom de andra två tvåorna på skolan är bråkigare. Där verkar det vara allehanda problem att döma av föräldrarna man pratar med på gården som har barn i de korridorerna. Alltså undrar vi nu om vår klass ska "offras" för att vi har lugna och glada barn som nu ska delas upp med ett antal bråkstakar.
Finns det något skrivet någonstans om lågstadieelevers behov av kontinuitet och effekter av splittring? Vi har föräldramöte om en vecka och det vore skönt att ha något på fötterna. Har någon egna liknande erfarenheter?
Samtidigt har skolan ekonomi att anställa en till lärare och det är ju bra. Det gör att de vill dela upp klassen av den anledningen också eftersom de nu är 28 elever istället för de andra klassernas 22-25 (men alla har valt att stanna tillsammans tidigare år när vi fått frågan om någon vill flytta till en mindre klass - alla barnen trivs ihop). Istället vill man minska klassen till sisådär 22 elever med den nya lärarresursen.
Vi föräldrar misstänker däremot att det inte är hela sanningen eftersom de andra två tvåorna på skolan är bråkigare. Där verkar det vara allehanda problem att döma av föräldrarna man pratar med på gården som har barn i de korridorerna. Alltså undrar vi nu om vår klass ska "offras" för att vi har lugna och glada barn som nu ska delas upp med ett antal bråkstakar.
Finns det något skrivet någonstans om lågstadieelevers behov av kontinuitet och effekter av splittring? Vi har föräldramöte om en vecka och det vore skönt att ha något på fötterna. Har någon egna liknande erfarenheter?