Klargöra - avmaskning

K

Krabban

Okej en gång för alla. Om man inte tar träckprov, hur skall man avmaska då? Jag har lärt mig (vuxen häst) att man avmaskar tre gånger. Innan betet (ev under betesperioden?), efter betet och i november mot styngflugan. Är det rätt? Sen har jag hört ngnstans att man ska se til att byta preparat så inte maskarna blir resistenta.

Kan inte ngn göra ett "schema" där man ser när man ska avmaska och med vad (mot vad)? Det hade varit så snällt. :bow:

Är det ngn som oxå vet hur det är med dom 2 nya medlen,
Fyrantel vet o Bimectin vet, vilken familj dom tillhör?
Jag har maskat 2år med Cydectin o ska ju inte använda
ngt medel som tillhör denna familj.

Du bör uppdatera din kunskap =)

Om man ska göra ett 'generellt' avmaskningsschema för vuxna hästar så avmaskar du innan betet och sedan UNDER HELA BETET med den intervall som gäller för respektive medel, dvs 4, 8 eller 12 veckor (4 v för Banminth och Fyrantel, 8 veckor för Ivomec och Ivomeckopior och 12 veckor för Cydectin).

Du byter preparat med ett till två års intervall.

OM man har stygnflugor så avmaskar man med Ivomec på hösten (oavsett vad man hade för preparat under betet) i oktober.

Men lite ex då:

År 1:

Några dagar innan betessläpp avmaska med Ivomec (eller Eraquell, Bimectin, Noromectin) och avmaska sedan med 8 veckors intervall hela betet.
Om stygnfluga avmaska med Ivomec eller kopia i oktober.

År 2 gör som år 1.

år 3

Avmaska innan betessläpp med Banminth eller Fyrantel. Upprepa var fjärde vecka hela betessäsongen.
Om stygnfluga avmaska med Ivomec eller kopia i oktober.

År 4. Upprepa som år 3.

Är det ngn som oxå vet hur det är med dom 2 nya medlen,
Fyrantel vet o Bimectin vet, vilken familj dom tillhör?
Jag har maskat 2år med Cydectin o ska ju inte använda
ngt medel som tillhör denna familj.

Fyrantel tillhör pyrantelgruppen (dvs samma som banminth)

Bimectin är Ivermectin, dvs tillhör samma som Ivomec. Andra i den gruppen är Eraquell och Noromectin.

Cydectin innehåller moxidectin, MEN räknas när det gäller resistens etc till samma grupp som Ivomec.

Så har du maskat två år med Cydectin ska du välja ett pyrantelpreparat i år, dvs Fyrantel eller Banminth. (Tips: Banminth pulver blir billigast, om hästen kan tänka sig att äta pulver i maten)

Du bör uppdatera din kunskap =)
Det är ju det jag gör nu :). Men helt off tycker jag inte att jag var.

Okej så du rekommenderar att använda samma preparat två år i rad alltså. Förra året fick han Banminth under sommaren, året innan vet jag faktiskt inte så då kan jag ju byta i sommar till exempelvis Ivomec. Låter bra?

Tack så jättemycket för ett mycket bra svar! :bow:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 248
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 696
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 561
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V