klapphingst??

oxo

Trådstartare
Hej!

Jag är i köpar tagen och har hittat en fin liten 1 åring.
Nu är det så att under vet. besiktningen så hittade vet. bara en kula.
Är det vanligt att båda inte har hunnit komma ner eller ska jag oroa mig?
Vad kostar en kastrering av klapphingst?

/oxo

Sv: klapphingst??

En kastrering av klapphingst kan kosta allt mellan 5 000-20 000kr. Tänk även på att försäkringen normalt inte täcker vare sig operationen som sådan eller eventuella komplikationer som kan bli efteråt.

Har inte hingsten båda kulorna på plats när den är ett halvår så är det inget att hoppas på enligt de veterinärer jag rådfragat angående min egen klapphingst. De har alla sagt att normalt sett så har båda kulorna trillat ned redan före födseln eller inm en vecka.

Vad sa veterinären som besiktade?

Såklart ska priset anpassas efter risken att man får göra en dyr operation när det är dags för kastrering, men väldigt många här på buke har hästar vars kulor inte kommit ner förrän vid både två och tre års ålder.
Och tydligen är det vanligt på klinikerna att de får avbokningar på dessa operationer eftersom kulan kommit ner av sig själv.

Så det är verkligen inte någon jättestor risk att den inte kommer ner.

Däremot kan det ju dröja, så man bör betänka om man har möjlighet att behålla den som hingst tills kulan ev kommer själv. Är inte alla som kan göra så.

Har själv köpt en mycket fin klapphingst på två år, han är lite sen i utvecklingen (verkar gå i släkten) och därför bedömde jag att när han växer på sig så kommer den. Jag har också möjlighet att låta honom gå kvar som hingst, i alla fall så länge han uppför sig.
Det är viktigt att befästa ledarskapet tidigt, så bör det inte bli några problem när hormonerna kommer.

Enligt vissa svar på buke som jag fått kan man gissa att det kan snabba på "nertrillandet" om han leds förbi någon hage med brunstiga ston.. då kan det strömma till hormoner.
Min hingst verkar också ha lite extra stora kulor, och då kan det tydligen dröj lite innan det finns plats att släppa ner båda.

Angående försäkringen så säger iaf mitt bolag, efter att jag frågat riktigt noga, att de inte täcker operationen, men däremot ev komplikationer.

Lycka till!

Precis. Googlade precis på något som hette Frisk häst och läste att man ska undersöka vid två, tre års ålder om inte kulorna kommit ned innan dess. När jag skulle kastrera min valack var han ett och ett halvt år och då sa vet att det var inte säkert att bägge trillat ned än. Men se, det hade de.

Ja jag kan behålla honom som hingst ett tag och hade tänkt att göra det tills han iaf var 2 år iaf. Om han kan uppföra sig vill säga, men han verkar väldigt lugn och trevlig änsålänge.

Ja jag läste också det på Frisk häst och det lugnade mig lite.

Men jag får väl ringa och prata med lite veterinärer i morgon. Skall iaf prata med hon som besiktiga honom.

Gjorde operation på min haflinger som är 6 år, för ca 2 veckor sedan då han var klapphingst och den ena kulan satt långt uppe i buken. Opertionoen gick på ca 11000 kronor .

på min hingst hade de trillat ner vid 4 månaders ålder....

men det är ju verkligen olika...
men bäst är ju att köpa en ettåring som de redan trillat ner på...

Gud vilka olika prisuppgifter man får när man ringer runt. Alltifrån 6000 till 15000:confused:

iofs den billiga ligger närmast så det är ett plus!

Jag chansade och köpte min (billigt) när han var ett,och ena kulan inte trillat ner,väntade tills han vart två,då började han stryka längst staketet och spana på stona,så då ringde jag och bokade tid för kastrering,prislistan har jag för mig såg ut så här:

Stående vanlig kastrering ca 2500:-

Liggande vanlig kastrering ca 3-4000:- (beroende på hur mycket lugnande dom behövde)

Klapphingst kastrering med kulan i kanalen: ca 5-7 000:-

klapphingst kastrering med kulan i buken: ca 7-13.000:-

Min kastrering gick på 6100:- allt som allt,med klinikavgifft inräknad.
Var beredd på mycket mer faktist,så det kändes skönt!

Ok vilken tur du hade :)

vilken klinik var det?

Jag kommer ju antagligen köpa honom då det var ett bra pris och en underbar liten unge men man vill ju ändå ha ett hum om vad priset kan bli om kulan inte behagar komma ner.

Kastrerade honnom på atg-klinik. Men som sagt så låg inte hans kula allt för höggt upp,för då hade det blivit mycke dyrare.

Tänk även på att det är större risk för sjukdommar och infektioner att kastrera nu,och kastrera ABSOLUT INTE runt rötmånaden!

Sen är det större risk för tarmframfall när man gör en sån pass kastrering har jag för mig..

Jag vart ordinerad boxvila i 2 veckor,men vi skulle promenera 2x20 min om dagen,det var bra första veckan,sen räckte inte dom promenaderna till,utan han vart svullen,så jag släppte han i en liten hage ensam på eftermidagarna,svullnaden försvann helt då,och det vart aldrig några komplikationer.

Har du möjlighet att ha kvar honom som hingst så ha det, förhoppningsvis så trillar den ner. Min shettishingst var runt ett, ett och ett halvt när hans trillade ner. Inget ovanligt vad jag vet.

Gud vilka olika prisuppgifter man får när man ringer runt. Alltifrån 6000 till 15000:confused:

iofs den billiga ligger närmast så det är ett plus!

jag har fått svaret "allt mellan 3 och 33 tusen" detta beroende på VAR kulan sitter och hur omfattande ingreppet blir, men min lilla erfarenhet (3 opererade klapphingstar) så hamnade de allihop ändå "bara" på runt 5 tusen. :)

Ja men 5000 är ju ett helt ok pris.

På den billigaste kliniken sa han 7000 om den sitter högt upp.
På en annan sa dom 13-15 000 båda dessa atg kliniker.

Men jag får väl försöka pruta lite på lillkillen så blir det inte så kostsamt.

Till alla: Ja han kommer att få gå kvar som hingst ett år till i hopp om att den ska visa sig!

Det låter bra, lycka till och hoppas att den trillar ner ;)

mitt hbl. va 3 år innan kulan kom ner, men den "vandrade" fortfarande upp och ner. jag valde att kastrera liggandes på klinik (atg) (ihopsydd efteråt) det betalade jag 2200 kr för inkl. en natt för hästen där, idag tar dom 2500 kr.

när min sövdes så drog han upp kulan, alltså fick dom "plocka ner den". boxvila med 2*20 min promenad i 10 dagar sedan fick han gå ut som vanligt igen.

har valt den "metoden" till alla hingstar vi haft sedan början av -80 då det kännts tryggt och enligt dom vet. jag pratat med innebär minst risker för blödningar och div. komplikationer (lyckat resultat även om en kula dras upp).

en annan vännina skulle kastrera sin 3 åring där ena kulan aldrig varit nere, men det visade sig att där fanns ingen. operationen kostade 13.000 kr (för något år sedan) blodproverna som togs efteråt visade på att kulan som inte hittades inte fanns.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 093
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
996
Senast: Mojma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 289
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka