Sv: klapphingst??
Såklart ska priset anpassas efter risken att man får göra en dyr operation när det är dags för kastrering, men väldigt många här på buke har hästar vars kulor inte kommit ner förrän vid både två och tre års ålder.
Och tydligen är det vanligt på klinikerna att de får avbokningar på dessa operationer eftersom kulan kommit ner av sig själv.
Så det är verkligen inte någon jättestor risk att den inte kommer ner.
Däremot kan det ju dröja, så man bör betänka om man har möjlighet att behålla den som hingst tills kulan ev kommer själv. Är inte alla som kan göra så.
Har själv köpt en mycket fin klapphingst på två år, han är lite sen i utvecklingen (verkar gå i släkten) och därför bedömde jag att när han växer på sig så kommer den. Jag har också möjlighet att låta honom gå kvar som hingst, i alla fall så länge han uppför sig.
Det är viktigt att befästa ledarskapet tidigt, så bör det inte bli några problem när hormonerna kommer.
Enligt vissa svar på buke som jag fått kan man gissa att det kan snabba på "nertrillandet" om han leds förbi någon hage med brunstiga ston.. då kan det strömma till hormoner.
Min hingst verkar också ha lite extra stora kulor, och då kan det tydligen dröj lite innan det finns plats att släppa ner båda.
Angående försäkringen så säger iaf mitt bolag, efter att jag frågat riktigt noga, att de inte täcker operationen, men däremot ev komplikationer.
Lycka till!