Klapphingst steril??

O

Oscar

Hej!!

För en tid sen pratade jag med en vet om klapphingstar. Han sa då att att en klapphingst är 100% steril eftersom testickeln ligger i bukhålan där det är för varmt för spermierna och därför gör hästen steril! Det skulle, enligt denna vet, inte vara några som helst problem att låta denna häst gå tillsammans med ston :o
MEN kan man verkligen vara 100% säker på det?? Jag skulle verkligen inte vara det. Har till och med för mig att det finns klapphingstar som betäckt ston som då blivit dräktiga!! Vad har ni för erfarenheter av detta?

En annan fundering med det här är om hästar som är klapphingstar, liksom hundar som är kryptochider (stavning??), lättare kan utveckla testickelcancer??

Sv: Klapphingst steril??

Jag kan inte riktigt uttala mig om huruvida en klapphingst är steril, men...

Klapphingst kalllas dom väl om bara en testikel har vandrat ner i pungen, och den andra ligger kvar i bukhålan.. Eller kanske om bägge ligger kvar.
Om bägge gör det, så kanske hans spermier inte är så effektiva, men jag skulle inte våga...

MAN SKA ALDRIG SÄGA ALDRIG..... :angel:

Och om en testikel är nere, så borde ju det funka utmärkt, eftersom den har en god miljö.

Sen finns det en annan problematik med klapphingstar, eller snarare ägaren... Det är ju ganska dyrt att kastrera, när man måste öppna buken, så en del skojare tar bara bort den enda testikeln som kommit ner, och säljer sedan hästen som valack...
Och eftersom han inte har någon testikel i pungen, så är ju svårt för en köpare att veta...

Kul sen när man får betäckta ston och en valack med superhingstigt temperament... :crazy:

Klapphingstar kan både betäcka och få avkommor. Kryptorkism är ju dessutom ärftligt och därmed är det kasserande och man ska absolut inte använda en sån hingst i avel. Det är samma med hundar.

Cancerrisken har jag ingen aning om.

En av mina favorithästars pappa var en 2 årig klapphingst...

Kirsten Rausing (Tetrapack) som driver stor fullblodsavel i England, en av hennes mest framstående avelshingstar är klapphingst.......och han är far till åtskilliga avkommor, jag tror inte det var storken eller liknande som var framme där;-)

EmblaAsk skrev:
Sen finns det en annan problematik med klapphingstar, eller snarare ägaren... Det är ju ganska dyrt att kastrera, när man måste öppna buken, så en del skojare tar bara bort den enda testikeln som kommit ner, och säljer sedan hästen som valack...
Och eftersom han inte har någon testikel i pungen, så är ju svårt för en köpare att veta...

Kul sen när man får betäckta ston och en valack med superhingstigt temperament... :crazy:

Min ponny är en sådan...
Han är troligtvis pappa till 2 st som helt plötsligt dök upp innan vi visste om att han var klapphingst. Nu är fölen inte kontrollerade så att det verkligen är han som är boven men så många andra aktuella fanns inte att välja på.

Tack o lov så är han en trevlig individ, dock lite stursk ibland, men inte så att han ej går att hantera. Han är väldigt snäll o rar men med en del attityd.

Vi har valt att inte bukoperera honom för att låta honom bli en valack på riktigt pga av riskerna med en bukoperation. Han är ju lätthanterlig och det gäller ju bara att hålla honom borta från stona i hagen. Nu har vi ju iofs bara ett sto, hans dotter. Dom står bredvid varann i stallet och det är inget alls problem med det.

Reagerar på att en veterinär inte är mer insatt. Borde inte den testikeln som ligger på plats kunna producera spermier fortfarande då?

Jag bor nära en hingsstation på Irland, där de haft uppfödning och 20-talet hingstar i generationer efter generationer. Det är en mycket duktig häst-familj som jag har oerhörd respekt för.
Men äldsta sonen i familjen säger att om man har en klap-hingst, så kan man låta den betäcka ett sto, för i 90% av fallen ramlar då den resterande testikeln ner och man kan kastrera hästen riktigt.
Han har flertalet exempel på detta!

Dessutom så har han avkommor efter klapphingstar, vars ena testikel är borta, så helt sterila är de nog inte.

Oscar skrev:
Hej!!

För en tid sen pratade jag med en vet om klapphingstar. Han sa då att att en klapphingst är 100% steril eftersom testickeln ligger i bukhålan där det är för varmt för spermierna och därför gör hästen steril! Det skulle, enligt denna vet, inte vara några som helst problem att låta denna häst gå tillsammans med ston :o

OM den råkar vara steril, dvs ej fertil (och det kan tydligen vara si och så med den saken) så lär han ju inte vara steril i betydelsen bekteriefri. Att låta den gå med ston som inte blir dräktiga utan kommer att betäckas varje brunstperiod kan väl ingen veterinär anse som problemfritt? Risk för skador, stor risk för infektioner, hmm har vet dåligt med kunder tro?

HTML:

Det är förbjudet i Sverige att kastrera på det viset du beskriver så det är nog knappast förekommande.

Men i övrigt så är det inte alls säkert att en klapphingst är steril, min ponny fick en synnerligen vacker avkomma efter en NF hingst som var klapphingst. Min unge hade ena testikeln kvar i buken och skickades till Ultuna för kastrering och under narkosen vandrade den ner.

Jag vet åtminstone två exempel där detta har hänt, varav den ena i Sverige. Bägge två är sedan opererade med framgång på HBG, de behöver INTE gå igenom buköppning utan kan göras med titthålsoperation.

Den ena opererade enbart för att ägarn fick uppgifter om att det var ökad risk för cancer.

kastreringen kan säkert ha misslyckats, men jag tror inte att ngn seriös veterinär i sverige ägnar sig åt sådan kastrering som tidigare beskrivits med flit

Kastrationen misslyckades javisst. Även om de visste om att ena kulan inte var nere hade de väl hoppats på att kunna få ner den vid kastrationen. I vilket fall som helst så opererades hästen med titt-hål och det gick jättebra ! Vilken skillnad på att behöva buköppna och bara göra ett litet hål !

Tyvärr är det ju inte alla som följer lagen, men man kan ju hoppas att det är en företeelse från forna tiders hästskojare, som inte förekommer idag....:)

Ja och jag tackar för tipset! Det kommer att spara mig många kronor..... :rofl:

Jag har en 2 års hingst som i augusti fortfarande inte hade fått ner den ena stenen. Jag betäckte ett sto med honom (Tyvärr blev stoet inte dräktigt och kanske inte helt seriöst :angel: ) och bara ett par dagar senare kände jag en utväxt till i pungen. Nu känns den andra stenen mycket tydligt.

Nu tvekar jag istället om jag ska kastrera honom för han är så himla go i temperamentet som han är. Jag har flera ston men han är inte det minsta jobbig att hantera för det.

Lill / Stall Nöbbeled

*lånar knapp*
Jag tror min häst är en klapphingst... Har pratat ned några stycken som har varit med om det och min häst verkar vara det...Lite om honom:
-han blev kastrerad i tyskland och jag vet inte riktigt hur dom e med sånt där...
-musklerna växer hur mkt som helst fast han inte har blviit riden så mkt
-ser ut som hingst (kraftig hals och rund bogen)
-betäcker ston
-får stånd bara man borstar han på magen när den råkar hänga där...... (....)
-hetsigt temperament
-ger sig in i slagsmål med hingstar
-uppför sig lagom galet så fort han ser ett sto eller en annan hingst

Vad tycker ni? låter det som en klapphingst eller inbilliar jag mig bara? Har kontaktat veterinär och väntar på att dom ska ringa tillbaka..

Det är ju bara att ta ett bldoprov till att börja med och mäta testosteronhalten.

Jo, men man måste få tid hos en veterinär.. Tar ju ett tag liksom... Tänkte höra med folk om det låter som en klapphingst eller bara en lite galen valack..

Om en klapphingst är 100% steril så undrar jag bara varför man inte får avla på dom! Avla= ta föl. Alltså kan dom ju inte vara sterila i och med dom kan få föl! Men det är ärftligt! Om pappa är klapp så blir sönerna det med oftast! Inte alltid! :p :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 590
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka