Klapphingst nackdelar?

R

racerkorv

Är det korkat att behålla en klapphingst? Vad kan man förvänta sig för problem? Kan de gå med ston?

Hundar som är kryptisar kan få överdriven sexdrift tex är det så med klapphingstar också att de blir extra hingstiga?

Nu verkar det som det är självklart att man opererar bort stenen, men förr verkar det inte ha varit lika självklart...

Berätta ni som vet! Tack!!

Sv: Klapphingst nackdelar?

Nej, de kan verkligen inte gå med ston, de jag har träffat har haft "normal" sexdrift och skulle ha betäckt om tillfälle givits.
Vet dock inte om det är jättestor risk att de kan göra ungar... för nu pratar vi om en som har fått bort den stenen som kom ner, och den andra är kvar inuti? Tror att "inuti-stenar" har lite taskig fertilitet, men jag skulle inte chansa.

Min tvååring köpte jag som klapphingst, alltså att han bara fått ner en kula. Jag har avvaktat ankomsten av nr 2, och när den nu är här så ska vi kastrera så snart det blir kallare ute.
Skulle den inte kommit ner själv skulle vi opererat ut den i vinter i alla fall, om man inte ska använda hästen i avel tycker jag att det är vettigast för alla inblandade att ta bort båda kulorna. Det är så mycket som blir krångligare med en hingst, och ska han inte inbringa pengar i form av betäckningar kan jag inte se att det är värt besväret.

nej han är fullt fertil även om inte 100% så kan man ej ha en klapphingst med ston. Även beteendet blir ju hingstigt, hormonerna rusar ju runt i kroppen i vilket fall. Tror inte de blir mer eller mindre hingstiga, men jag vet inte...
men det är ju som att hålla en riktig hingst så jag skulle absolut kastrera/operera. Han kan väl ändå inte bli godkänd som avelshingst....

(hade en treåring här som hade mkt goda chanser att bli godkänd men pga klapphingst så gick det inte. )

utöver det som redan skrivits så är det även risk för att hästen får cancer i den testikel som ligger kvar i bukhålan, det hade något med ökad värme att göra.

en individ som är kryptochid (stavning?) ska inte avlas på då det är en ärftlig åkomma.

att en del drar sig för att operera är ju den höga kostanaden som inte täcks av försäkringen.

okej samma som med hundar alltså, de har också ökad cancerrisk med testikeln kvar sägs det. Självklart ska man inte avla på honom, dessvärre lämnar ju även stoet det anlaget men det ser man ju inte på henne;-) Brukar vara arvbart så att båda måste ha anlaget...

sabla snygg häst dock och billig eftersom man måste bekosta operation...:cool:

Hur gammal är den då? Jag köpte också en fin billigt pga detta. Det är ganska tydligt att han är lite "sen" i utvecklingen, så jag tänkte att den kommer nog, och det har den alltså nu :bow:

en bekant till mig köpte en lovande unghäst som bara hade en kula, bekostade först kastreringen en gång (dom hittade då inte kula nr.2 på kliniken) därefter gjordes ett nytt "försök" inte heller då hittades kulan. efter ett tag togs ett blodprov som visade på att hästen saknade en kula, dvs. den fanns inte :crazy: så operation nr. 2 vart helt onödig. hon önskade efteråt att någon sagt att man kunde se på blodprov om kulan satt kvar eller inte för det blev många sköna tusenlappar i onödan.

mitt ena hbl. hade en kula som vandrade upp och ner länge, först på sitt 4-e år kom nr. 2 ner så han kunde kastreras. valde att operera liggandes på klinik ändå vilket visade sig vara tur då han drog upp ena kulan en bit när han sövdes.

ja, båda måste bära arvsanlaget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: Takire
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka