Klädsel vid promenad (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 34)

Riskerar att bli lite varm? Jag svettas så det rinner längs ryggen av en vettig promenad, allt jag har på mig måste i tvätten.
Det stod promenad, inte power walk, då förstår jag att man blir svettig. Du byter väl inte till träningskläder när du ska ta en promenad i staden och shoppa? promenad kan vara olika.
 
Beror väl på hur man är klädd när man slasar runt
hemma? :D
Hemma, inomhus, är jag inte (anständigt nog) påklädd för att möta folk eller visa mig offentligt.
För att inte tala om att åka till stan. DÅ är jag nödd och tvungen att byta kläder. :rofl:
Golf-tshirten (den med 18 hål) är inte lämplig bland folk.


Tillägger: en chef jag hade definierade "hemma" som en plats där han kan gå naken
Jag förstår att man byter kläder för att man har olika kläder inom hemmets vrå och ute bland folk, det ser jag inte som konstigt. Det var mer att man måste ha speciella kläder för att man ska på promenad och svettas. Jag tar vad som passar till vädret om jag ska på en promenad, blir jag svettig duschar och byter jag om när jag kommer hem, jag tar inte specifika träningskläder bara för att jag ska röra på mig lite, och det var det jag reagerade på att man skulle behöva. Jag har inte träningskläder när jag går i stan heller eller på jobbet.

Men så är promenad inget direkt svettframkallande om det inte är varmt eller så, en power walk är, men det är ju mer än en promenad för mig, inte samma sak. Jag går mycket, jag går länge, jag går långt, men jag går inte fort. jag har korta ben och ser dåligt. Men det är väldigt skönt att röra kroppen och känna den arbeta ändå (och enligt läkare när jag gjorde gastric sleeve operationen ska man inte underskatta promenader som motionsform. Som tur är för min del med andra ord).
 
Jag förstår att man byter kläder för att man har olika kläder inom hemmets vrå och ute bland folk, det ser jag inte som konstigt. Det var mer att man måste ha speciella kläder för att man ska på promenad och svettas. Jag tar vad som passar till vädret om jag ska på en promenad, blir jag svettig duschar och byter jag om när jag kommer hem, jag tar inte specifika träningskläder bara för att jag ska röra på mig lite, och det var det jag reagerade på att man skulle behöva. Jag har inte träningskläder när jag går i stan heller eller på jobbet.

Men så är promenad inget direkt svettframkallande om det inte är varmt eller så, en power walk är, men det är ju mer än en promenad för mig, inte samma sak. Jag går mycket, jag går länge, jag går långt, men jag går inte fort. jag har korta ben och ser dåligt. Men det är väldigt skönt att röra kroppen och känna den arbeta ändå (och enligt läkare när jag gjorde gastric sleeve operationen ska man inte underskatta promenader som motionsform. Som tur är för min del med andra ord).
Fast nu är det du som hakat upp dig på träningskläder. Som jag uppfattar det handlar det om att byta kläder. Just nu sitter jag i en klänning utan underkläder. Det är inget jag går ut i!

Sen får du nog lov att inse att alla kroppar inte fungerar som din. Vi är många som blir svettiga av minsta rörelse i det här kladdiga vädret trots att du inte blir det.
 
Jag fick upp flera sidor igår om forskning på det.
Orkar inte leta upp dom igen men du hittar om du googlar.
Du tog upp att det finns fakta och att det beror på någon form av träningsnivå, som avgör hur mycket man svettas, och borde komma ihåg hur du googlade.

En googlings utformning kan innebära mångahanda olika resultat beroende på hur man formulerar sig.

Jag har elitidrottat i lagsport, och min empiriska uppfattning, är att hur (mycket) man svettas är väldigt individuellt, men om man lyfter blicken och det finns forskning på gruppnivå, så kanske det finns några tydliga och intressanta resultat.

Så gör om samma goggling och länka snälla, eller skriv åtminstone hur du formulerade din googling.
 
Intressant!

Har du någon källa på det?

F.D. elitidrottare.
Finns massor en enkel googling bort ☺️

Ok såg att du svarat en annan som svarade dig typ samma, jamen googla typ... "svettas mer när man är vältränad", att även googla på engelska brukar resultera i bättre träffar än på svenska, tycker jag iaf :)
 
Senast ändrad:
Du tog upp att det finns fakta och att det beror på någon form av träningsnivå, som avgör hur mycket man svettas, och borde komma ihåg hur du googlade.

En googlings utformning kan innebära mångahanda olika resultat beroende på hur man formulerar sig.

Jag har elitidrottat i lagsport, och min empiriska uppfattning, är att hur (mycket) man svettas är väldigt individuellt, men om man lyfter blicken och det finns forskning på gruppnivå, så kanske det finns några tydliga och intressanta resultat.

Så gör om samma goggling och länka snälla, eller skriv åtminstone hur du formulerade din googling.
Jag googlade på svett.
Känner mig rätt färdig med den här diskussionen.
 
Fast nu är det du som hakat upp dig på träningskläder. Som jag uppfattar det handlar det om att byta kläder. Just nu sitter jag i en klänning utan underkläder på. Det är inget jag går ut i!

Sen får du nog lov att inse att alla kroppar inte fungerar som din. Vi är många som blir svettiga av minsta rörelse i det här kladdiga vädret trots att du inte blir det.
Nej jag förstod från början vad som menades med att byta om, inga problem alls, jag ifrågasatte inte det alls utan förstod precis vad som menades där. Det var kommentaren om att bli svettig av en promenad jag reagerade på, när @Krålus skrev att hon har samma kläder ute som inne. Alla behöver ju inte byta om eftersom de inte har just olika kläder ute och inne. Då fick hon frågan om hon inte blir svettig. Jag frågade av vad och fick till svar "Av promenaden". Att byta kläder för att ta en promenad för att man blir svettig känns lite främmande för mig eftersom en promenad inte är gå fort form, det är ingen direkt motionsform, aktiv. Ingen pulshöjande aktivitet. Det ser man inte ens inom sjukvården det som. Det räknas mer som att röra på sig, vilket är nyttigt.

Att alla inte fungerar som jag har jag inga problem med heller, däremot verkar andra ha lite problem med att det finns någon som inte svettas av promenader om det inte är varmt eller man gör något pulshöjande just, och att man inte har specifika kläder för att ta en promenad. Någon, minns inte vem, nämnde att hen svettas efter en vettig promenad. Vad är vettig promenad och finns det då ovettig promenad? Egentligen? Jag tolkar "vettig promenad" som pulshöjande och då är det direkt en power walk för mig, och ingen promenad.

De i min bekantskapskrets som blir väldigt svettiga av promenader har varit väldigt tjocka människor som sällan rör på sig särskilt mycket, men jag har förstått att det inte rör sig om den typen av människor här så jag antar vi ser på ordet promenad helt olika.

Att svettas när det är varmt har jag skrivit i många inlägg nu att jag gör och att då är det ju bara att byta kläder och så, inget konstigt alls och har inte med promenaden som sådan att göra. Det är ju inte alltid varmt menar jag.
 
Det stod promenad, inte power walk, då förstår jag att man blir svettig. Du byter väl inte till träningskläder när du ska ta en promenad i staden och shoppa? promenad kan vara olika.
Jag blir svettig av en vanlig promenad. Om jag sakta strosar fram kan jag eventuellt klara mig. Tar jag en promenad i staden och shoppar blir jag definitivt svettig, har ofta med en extra tshirt så jag kan byta om ifall jag inte ska direkt hem.

Tillägg, jag svettas även om det är -30 grader och jag går en promenad, så det är inte väderberoende. Jag svettas inte av att gå 100 meter till brevlådan, en sträcka över det börjar jag kanske räkna som en promenad. Powerwalk har jag inte syftat på när jag har kallat det en vettig promenad, mer att gå stadigt takt framåt en sträcka, det räcker säkert med 500 meter? Jag är inte kraftigt överviktig och har fungerat såhär hela mitt liv.
 
Jag blir svettig av en vanlig promenad. Om jag sakta strosar fram kan jag eventuellt klara mig. Tar jag en promenad i staden och shoppar blir jag definitivt svettig, har ofta med en extra tshirt så jag kan byta om ifall jag inte ska direkt hem.
Hormoner eller alltid varit så? Har förstått att man blir svettigare av sig när man hamnar i för-/klimakteriet. Och den biten ser jag inte fram emot...
 
Fast nu är det du som hakat upp dig på träningskläder. Som jag uppfattar det handlar det om att byta kläder. Just nu sitter jag i en klänning utan underkläder. Det är inget jag går ut i!

Sen får du nog lov att inse att alla kroppar inte fungerar som din. Vi är många som blir svettiga av minsta rörelse i det här kladdiga vädret trots att du inte blir det.
Ja herregud, i det här vädret blir jag kladdig av att bara existera 🥵
5 km motionspromenad innebär att svetten rinner i floder och håret blir genomblött.
 
Det stod promenad, inte power walk, då förstår jag att man blir svettig. Du byter väl inte till träningskläder när du ska ta en promenad i staden och shoppa? promenad kan vara olika.

Jag förstår inte riktigt vad du far efter här i inlägg efter inlägg? Det finns personer som blir svettiga av en vanlig promenad och vill byta kläder. Du får nog helt enkelt acceptera att människor är olika?
Jag är definitivt en person som lätt blir svettig, speciellt nu när det är så kvavt och fuktigt väder. Jag har också "hemmakläder" som jag inte vill gå runt med ute på stan, så jag byter om innan jag går ut.
 
Jag förstår inte riktigt vad du far efter här i inlägg efter inlägg? Det finns personer som blir svettiga av en vanlig promenad och vill byta kläder. Du får nog helt enkelt acceptera att människor är olika?
Jag är definitivt en person som lätt blir svettig, speciellt nu när det är så kvavt och fuktigt väder. Jag har också "hemmakläder" som jag inte vill gå runt med ute på stan, så jag byter om innan jag går ut.
Det var snarare reaktionen på att det var självklart att man byter om till träningskläder för att ta en promenad eftersom man självklart blir svettig som jag reagerade på först. Ursprungsinlägget reagerade jag inte på alls vilket jag också har skrivit.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 116
Senast: Qelina
·
Relationer Säkert femhundrasjuttielfte granntråden, men men. Är så less på mina grannar så jag håller på och spyr. Egentligen visste jag knappt...
Svar
16
· Visningar
2 568
Senast: Oldie
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 174
Senast: oz_joj
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp