Har aldrig varit i Edinburgh så kan inte uttala mig om inom- eller utomhustemperaturer. Men deltar (och pratar) ibland på konferenser, och börjar få viss rutin på hur jag ska klä mig/packa.
Ofta är konferenslokaler svinkalla (men kan bli varma om det är trångt). Detta är dock lite klimatberoende. Ju varmare klimat desto kallare inomhus tycks vara en generell regel. Oavsett är en klädsel typ lager på lager räddningen.
Ett tunnt linne i silke underst räddar dig om det är kallt, men stör inte om det är varmt. Finns mjuka fina som inte är så dyra på Siden Selma t ex
En snygg (gärna färgmatchad) sjal som du kan lägga över axlarna om du fryser. Kan man ha ovanpå kavajen också (förutom just när man talar då). Sjalen kan vara i ull eller silke t ex. Även en tunn sjal värmer eftersom det blir ett extra lager. En sjal kan också användas istället för kavaj på kvällsevenemang En yllesjal kan vara skillnaden mellan att frysa eller inte när man är utomhus (över kappan/jackan om det är kallare än väntat på kvällar etc).
Kavaj i linne skulle jag inte välja av den enkla anledningen att linne har en tendens att bli så otroligt skrynkligt, inte bara i resväskan utan även när man har den på sig. På sommaren och i varma länder kan skrynklorna förlåtas, men annars riskerar det att se mindre "vårdat" ut. Med tanke på årstiden skulle jag nog välja en kavaj i ullblandning.