Klåda, allergier?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Stormblomma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 075
S

Stormblomma

Hej,, har ett problem med min fjordvalack. På sommaren/ sen vår fram till hösten så kliar han sig konstant. Man, pannlugg, svans ryker i ett nafs och han får sår i virveln i pannan, sidorna av halsen, manken, baksidorna på låren och längs hela svansroten. Alltså mest dom ställerna där han komer åt att klia. :cry: Vi har provat en homopatmedicin som funkade sådär. Hästen sa själv att han tyckte att denna sommmaren var bättre. Nu skulle jag vilja höra vad ni har för erfarenheter av sommarklåda på era hästar. Vad har ni fått för diagnoser och vad för medicin har ni använt. Huskur eller recept från vet.? vore väldigt tacksam för alla typer av svar!! :bump:

Sv: Klåda, allergier?

Klådan och allergien beror på det gröna gräset, insekter och även på solen. Denna kombination yttrar sig som klåda och exem. Om jag var du skulle jag prata med din veterinär för att få ett bra svar.
"Solexem" kan också vara ärftligt.

Knottallergi/soleksem tycker jag det låter som. Eksemtäcke kanske hjälper din häst.

Jag har en arabvalack, 7 år, som haft eksem sedan två års ålder. Han går med eksemtäcke från maj till slutet av oktober, det hjälper honom att behålla man och svans. Sedan tvättas han med PROB-shampoo en gång i veckan och behandlas dagligen med ett annat, lättflytande medel (som jag inte minns namnet på) i mankam och svansrot.

I år kommer vi dessutom att köra en massiv satsning på tarmbalans i hopp om att det skall hjälpa honom mer. Han är inte diagnosticerad av veterinär.

Täcka hästen med ett eksemtäcke, tvätta med milt schampo eller såpa i varje fall 2 ggr per månad helst 1 gång per vecka. Horsol som man kan köpa på apotek är bra, att sen varva med mjukgörande typ AVS 14 eller liknande är det bästa. Andra mycket användbara produkter är den ur PROB serien, i vissa fall krävs installning nattetid för att undvika de värsta angreppen av knott. De kommer vid skymning och gryning, och för att hästen inte ska exponeras mot dem så är installnin vettig.
Din häst har en reaktion mot bitande insekter, för att hjälpa hästen så ordnar man så att den inte exponeras mot detta.

Undrar om det är Horsol jag duttar i mankam och svansrot? Är det lättflytande, okladdigt och luktar lite tjära/sprit?

våran pålle har eksem på somrarna i man pannlugg och svans!
Denna sommar var det dock väldigt lite,endast lite klåda,inte så hemsk med håravfall!
Vi smörjer in hennes eksemområden med Näckens Hudvårdsolja,kanombra och vi har provat många olika saker..

Hmmm, ska fråga hästägaren vad det var för medel. Funkar som klådstillande och uppmjukande. Svider på hästen om man har det på sårig hårbotten och luktar lite spritigt.

Hejsan.. tack för svaren:) hästen själv har sagt detta, jo hade en hästpratare här och pratade med pojken min, men han visste inte själv vad som utlöste klådan. ska ta hit vet. på koll och se vad som händer. :bump:

Liknande trådar

J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund