kl 20 ikväll

Seabaz

Trådstartare
kl 20 ikväll är det ett program "husdjur under plastikkniven" tror jag det hette.... jag bävar redan... :crazy:
 
Sv: kl 20 ikväll

Äsch!
Det är inte så farligt faktiskt tack och lov!:)
Dom opererar för djurens bästa, en hund med så mycket skinn att det påverkar ögonen, en anka med trasig näbb, en ödla med fettknölar (som riskerar att sprida sig till lever och njurar)...
 
Sv: kl 20 ikväll

Fast om man ska hårddra det så ska man väl inte föda upp en hund som i de allra flesta fall har så mycket skinn att det påverkar åtminstone synen...

Han med fiskarna tyckte jag var lite "söt", vi ska bli morföäldrar ( så satt han och hittade på namn till vad var det 1000 ägg ?)
 
Sv: kl 20 ikväll

Äsch!
Det är inte så farligt faktiskt tack och lov!:)
Dom opererar för djurens bästa, en hund med så mycket skinn att det påverkar ögonen, en anka med trasig näbb, en ödla med fettknölar (som riskerar att sprida sig till lever och njurar)...

Då är det väl inte plastikkirurgi utan medicinsk kirurgi?
Som tur är har vi ett förbud i Sverige mot kosmetisk kirurgi.
Kunde inte se programmet pga att fyran har lagt av hos oss sen igår, berätta gärna lite mer?
 
Sv: kl 20 ikväll

Plastkkirurgi kan väl göras på medicinska grunder. Såg inte programet men utgår från att hunden var av en ras där människan avlat fram så mkt extra skinn att den måste opereras för att fungera.
PL
 
Sv: kl 20 ikväll

Såg inte programet men utgår från att hunden var av en ras där människan avlat fram så

En bild säger mer än tusen ord
hund20064.JPG
 
Sv: kl 20 ikväll

Jepp det har du rätt i men om det redan är gjort så är det väl bra att ägarna lägger ner pengar på att operera hunden ändå... Tycker jag.. Hade dom inte opererat hade hunden blivit blind helt till slut.

Synd att det ska gå så långt i aveln MEN om det nu har gjort det så ska man väl göra allt för att få sin hund att må bättre.
 
Sv: kl 20 ikväll

Ja har jag skrivit något annat? Men hur man ens kan bidra till forts avel av sådan hundar genom att köpa en valp är för mig helt obegripligt..
 
Sv: kl 20 ikväll

fast då borde vi ju inte köpa hundar alls eftersom alla raser har sina fel?

Ingen vet hur deras hund var som valp.. Det här kan ju ha varit något som har vuxit fram med tiden? Hur kan man döma utan att veta bakgrund?
Man ska ju vara öppen åt båda hållen sas.:idea:
 
Sv: kl 20 ikväll

fast då borde vi ju inte köpa hundar alls eftersom alla raser har sina fel?

Ingen vet hur deras hund var som valp.. Det här kan ju ha varit något som har vuxit fram med tiden? Hur kan man döma utan att veta bakgrund?
Man ska ju vara öppen åt båda hållen sas.:idea:

Fast en del raser är ju kraftigt predisponerade för vissa hälsoproblem pga. sitt extrema utséende (tex. ovan visade exempel) och uppfödning av sådana extrema raser kan man ju välja att stödja eller inte.
 
Sv: kl 20 ikväll

sant så sant.
nu ska vi inte förstöra tråden för vi har haft en sån här tråd förut, det finns ju uppfödare som föder upp den här rasen vars hundar INTE har problemen som andra har. Då dras dom över samma kant.

Dom i programmet hade 5 st och det var bara en av dom som hade problem med ögonen.

det är ju synd att utrota en hel ras bara för att vissa uppfödare inte kan låta bli att para sånt som riskerar att bli alldeles fel.
 
Sv: kl 20 ikväll

Här gäller det inte enstaka individer eller uppfödare utan rasen som sådan. Om man inte klarar av att totalt ändra avelsmålet är det väl bättre ur djurskyddssynpynkkt att sluta avla på rasen. Inte utrota i betydelsen avliva alla utan utrota i betydelsen inte földa upp fler.
PL
 
Sv: kl 20 ikväll

Det finns fel som är orsakad av dålig uppfödning och så finns det fel som är orsakad av dålig ras, helt olika enligt mig men detsamma enligt dig!

Jag dömmer inget utan att veta bakrunden !

Jag vet att du är stark försvarare av dessa raser och påpekar gång på gång att problemet som dessa raser har är individanpassat och problem finns hos enstaka uppfödare..

Jag hävdar motsattsen, att det är enstaka individer som inte har haft eller kommer att få problem av olika grad, inte bara ögon/synproblem utan andra problem som är relaterad till rasen.
Jag tycker inte att det är OK att föda upp sådana eller stödja uppfödare av sådana raser.

hund20064.JPG

Kan du helt ärligt skriva att den hunden ser hälsosam ut ?
 
Senast ändrad:
Sv: kl 20 ikväll

Du visar verkligen tydligt att du tycker att defektavel är ok. Sen kan man ju fråga sig om det beror på naivitet, okunnighet eller att du verkligen tycker att utseende går före hälsa?
PL
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp