Kissing Spinnes på Islandshäst!

cress

Trådstartare
Har nyligen fått diagnosen på en av mina (yngre)hästar.. Jag har bara ägt honom i ett halv år, så problemet har nog funnits länge..

Jag fick köpa honom för ett skam pris för han var svår för folk att provrida/ridas, men det gick kanon när Jag var där, Vi gillade varandra, Han gick igenom vet bes UA..

Men ändå har magkänslan funnits att något var fel, han var grymt stressad när han kom hit, men nu är han världens lugnaste kille.. jag tog honom till ATG klinik där dom inte hittade några fel, förutom en viss markering på HB efter böjprov.. Knappt synlig för ögat.. Dom beslöt ändå att behandla hasens glid led, trots rönget (även spatt) var UA..

En månad senare, fortfarande säger mig något att det inte stämmer, böt klinik efter ett tips.. 30 mil T/R.. Men det var det nog värt..
Dom lyssnade verkligen på mig, tog sig tid att genomgå honom ordentligt, han markerade fortfarande vid böjprov HB men det var så lite att det liksom inte var något.. Dom kände på ryggen, han kändes stum på länden så det blev rygg röntgen.. Och den visade tyvärr Kissing Spines (Tornutskotten ligger och gnager mot varandra)..

1 månads hel vila, behandlad med kortison i mellan kotorna.. Återbesök när denna månad gått..

Hur har ni som haft Kissing Spinnes gjort? Har försäkringarna täckt detta? ev operation osv? Har hästen blivit ridbar? kunnat tävla? eller blir den utdömd då den inte fungerar som tävlingshäst? Snälla, alla svar önskas..

Sv: Kissing Spinnes på Islandshäst!

Är de väldigt tätt ihop?

Vet inte hur de är ställt med KS bland islänningar men bland andra raser är de vanligt även om få får problem av de. Hörde en siffra om 70% av hästarna har någon form av KS men vet inte hur väl de stämmer

Har bara träffat en islänning med starkt misstänkt KS och den hästen funkade helt problemfritt tills den fick en lång vila. De var då de började visa sig men de hade gått för långt med hältor så den fick somna in.

Vet flera KS hästar inom andra raser som fungerat problemfritt även som tävlingshästar efter en uppbyggnadsperiod och fortsatt medveten träning utan längre vilor.

Är bara en jag kan komma på jag stött på som tagits bort och de är islänningen

Jag har tyvärr dålig erfarenhet. Tömkörde min 1 år helt utan ridning men blev tyvärr inte bättre så hon togs bort. Anledningen till att vi kollade upp henne var att hon var väldigt lynning i ridningen samt hade sadeltvång sedan många år tillbaka som dock hade fungerat bra när hon fick mycket motion. Drog sedan ner på ridningen pga tidsbrist o red inte lika intensivt, dock varje dag, o de var då problemen kom fram.

Det går inte att generellt säga hur en häst med KS kommer att må. Många hästar verkar inte ha några problem alls, men är den aktiv på något sätt gör det ont. Har själv en som ser förfärlig ut på rtg, men som inte har ont av det.
Mitt råd är att lyssna på din häst, beter han sig illa har han nog ont... Du verkar ju ha gått igenom hästen ordentligt. Det är viktigt att hålla koll så han inte har ont någon annan stans.
Om han blir smärtfri och ridbar - var noga med sadeltillpassningen, hovvården, och att han rids "rätt" så han inte felbelastar ryggen,
Jag har fått mkt bra hjälp av duktig kiropraktor (som komplement till veterinär behandling) Så hästen inte får låsningar på andra ställen i kroppen som kan ställa till det.
Hoppas d går bra för er!

usch hemskt, jag beklagar.
hur förklarade veterinären, vad var anledningen till detta?

hoppas hästen blir frisk hur gammal var den?

Många hästar har tätt mellan tornutskotten men långt ifrån alla har ont av det. Som redan sagts så är det viktigast att lyssna på hästen.

Jag har inte så bra erfarenhet av kissing spines. På min häst (då 17 år gammal) började det med knäledsinflammation på båda bak hösten 2010, vilket gav med sig efter 3 behandlingar. Efter 3-4 månaders igångsättning började det kännas att något var fel och en ny undersökning, våren 2011, visade knäledsinflammationer igen. Efter 3 behandlingar så var han fortfarande inte ren, så jag lyfte fram ryggfrågan och fick hästen röntgad. Tätt mellan tornutskotten i hela länden och även pålagringar på ett par ställen. Vi drog slutsatsen att hästen helt enkelt spänner sig för att avlasta ryggen och därmed överanstränger knälederna istället. Fick ridförbud och efter ett par månaders promenader och annan träning från marken så provade vi körning istället. Verkade funka finfint, men nu är det något igen som inte känns helt hundra, så vi ska på klinikbesök på torsdag. Visar det sig att han inte fixar körningen heller så kommer han att få vandra vidare...

Han blir 7 i år.. Jag har bara ägt honom i ett halv år, Utgångs priset var 85000 men Jag fick honom jätte billigt, för att jag "klarade" av honom.. Han stack och var super stressad när andra hade ridit honom..

Han gick igenom veterinär besiktningen utan anmärkning då, men enligt min veterinär Jag har nu så har han ju haft problem sen han var liten, troligen född med det..

Det Jag märkte det på var dels magkänslan att något inte stämde, sen tog han ett aningen (knappt synligt,inte ens av vet) kortare steg med HB, tyckte också han musklat sig dåligt på hans högra sida, rygg och rump muskler..

Jag ät tacksam att Jag böt klinik, när första stället inte hittade några fel, beslöt ända att behandla hasen trots röntgen UA.. Den nya kliniken sa direkt att felet sitter någon annanstans och det blev rygg röntgen..

hej,
nu är min häst ingen islandshäst men hon har kissing spines. Dom har riktigt vuxit ihop och de första förändringarna är redan där av ryggraden.
Men hon mar hur bra som helst :) visar inga tecken av att hon skulle ha ont. Hon har gatt tävlings dressyr fram till nu och gar i fin form. Jag tränar henne fran marken mycket och vi klättrar mycket i skogen sa att hon bygger upp magmusklerna och inte bara ryggen.
Jag tränar och rider henne 2-3 dagar i rad..sen far hon 1 fri dag där hon far ha det bra i hage.
Det finns ocksa mycket man kan ge att äta som minskar inflamationer. Till mig sa min veterinär att det är viktigt att man bygger upp musklerna ..magen och ryggen. Det är super viktigt att sadeln sitter 100 %

Hoppas det gar bra för er!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 836
Hästvård Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: Marita73
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V