Kissar inne

Saeta

Trådstartare
Vi har en valp på snart 5 månader som är helt rumsren. Förutom
några enstaka gånger då han kan råka kissa inne. Bajsar ute gör
han. Någon gång om han är stressad eller något kan de hända att
han gör det inne, mest för att vi inte uppfattar att han säger till.

Hur lång tid tar det innan en valp blir rumsren?
Det är väl kanske olika från hund till hund, men ungefär.

Vad ska man göra för att han inte ska kissa inne?

In med alla tips ni har! :)

Sv: Kissar inne

Mitt svar till dig är att eftersom du tydligen vet vid vilket tillfälle valpen kissar inne så är det bara att vara förutseende och snabbt gå ut med valpen så den får vanan att kissa ute vid det tillfället. Min tik var drygt 1 år innan hon blev helt rumsren så ha tålamod och som sagt var förutseende så slutar dom till slut.

Nej, de är de jag inte har.
Jag vet inte när han kissar inne, det liksom bara händer för att jag är för ouppmärksam, eller nej jag vet inte hur man ska förklara men antingen säger han inte till, eller så gör han de fast vi inte hör/uppfattar.
Men det är bara få gånger det händer.

Okey. Det är en hane. Om det sker på samma ställe varje gång så kanske du får bryta mönstret genom inte låta han få tillgång till det stället på ett tag för han börjar ju bli könsmogen och vill kanske lägga revir.

Ja precis, oj de kanske jag glömde skriva.
Nej samma ställer är det inte utan han har olika platser
varje gång som han gärna besöker.
Hur skulle man annars kunna förhindra om det skulle bli
på samma ställe? De är ett stort och öppet hus vi bor i
så de blir svårt att stänga för osv.

Då vet jag inget annat än att acceptera tillfälligt pinkande om du inte kan lära dig att läsa av hunden, kunna vakta honom så han inte hinner pinka inne. Eller tråkigt nog omplacera honom till nån som har tålamod att vänta tills han är HELT rumsren.

Klart att jag har tålamod att stå ut, jag tycker inte det är jobbigt.
Utan det var mest bara en grej jag undrade över. Att omplacera
en hund pga att den kissar inne är verkligen inget jag skulle kunna
göra. Finns det folk som gör så öht? Bara för att den kissar inne? :p
Ja de finns ju folk till allt. Det är mer min pojkvän som är lite skeptiskt
till att han kissar inne.

Skönt du har tålamod. Håll ut. Det kommer att lösa sig tids nog.
Sen kan jag säga att tyvärr är inte den sista idioten född ännu så omplaceringsskäl kan innehålla allt.

Absolut att jag aldrig skulle klara av att sälja honom för en så grej.
Tycker det är lite, ja hittar inte ordet, men de låter konstigt att man
först köper en valp, för att sen omplacera den för att man inte står
ut med att den gör sina behov innomhus.

Nej precis, den sista idioen är tyvärr verkligen inte född än;)

Min som jag fick hem som 6 månaders och enligt uppgift 'helt rumsren, rastas var 2 - 2½ h' gjorde likadant i början. Kanske fortfarande, men inte hänt på ett tag. Han kunde dock göra det framför ögonen på en, men inte 'utmanande' utan mer att det bara kom. Jag började faktiskt fundera om han kanske inte lärt sig rumsrenhet fullt ut eg utan bara var tätt rastad så det inte märkts. Han tillhör sorten som inte säger till om han är kissnödog (är han bajsnödig blir han flåsig och rastlös, men kissnödig märks inte).

Jag gjorde ingenting av det, bara sa milt 'nej' och tog ut honom och tokberömde när han kissade ute. Jag struntade i om det blev kiss över hela golvet och i tre rum av att ta ut honom, oftast slutade han efter några steg, men om det så 'läckte' hela vägen ut så sak samma. Dessutom började jag göra som med småvalpar, berömma översvallande så fort han pinkade ute. Och naturligtvis ta ut direkt på morgonen, och om han legat och sovit längre tid och det var 'nära' att han varit inne 3 h.

Och nu är det som sagt nån vecka sen det övht hände, hände inte ofta veckorna innan heller (haft honom 3 v bara), men 4 - 5 ggr där på två veckor.

Så, håll ut och gör ingen grej av det. Är väldigt individuellt när de blir helt rumsrena, vissa är det med råge innan 6 månadersdagen, andra är det inte förrän uppåt 10 månader.

Min hund blev helt och hållet rumsren när han va runt 5½-6 månader. Vissa blir det tidigt och vissa sent. 5 månader tycker inte jag låter som så extremt gammalt?

Vi gick iallafall ut med våran minst en gång i timmen tills han blev rumsren, varenda gång han druckit/ätit eller lekt eller sovit så gick vi ut. Drog ut lite lite längre på det i slutet. På natten va han alltid rumsren, gjorde aldrig nåt då.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 299
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 335
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat... 2
Svar
29
· Visningar
2 800
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10