Kissar inne jämt!

Favina

Trådstartare
Jag har en JR på 3 år. Han kissar inne, överallt, på kuddar, i soffan, på gardiner mm.

Han gör detta när han är själv hemma, när ingen människa är hemma. Han har sällskap utav min 6 åriga blandras, han gör inget inne. Denna JR är väldigt kaxig, väldigt terrier.

Hur får jag bort beteendet?

Sv: Kissar inne jämt!

Det låter som en stressreaktion av att bli lämnad ensam.

Har/har haft liknande problem, men inte lika mkt kanske.
En som ALDRIG gjort nåt inne, en som man fortfarande inte vet till 100% hur det gått när man kommer hem. Obs de är inte ensamma varje dag, bara när vi ska bort. Storhandla, ut o äta middag, gå på krogen osv.

Det som har funkat överlägset bäst är följande.

1. Lämnas i ett rum som avgränsas med grind eller kompostgaller. Alltså inte bakom stängd dörr, men det får absolut inte gå att bryta sig ut genom avgränsningen. Lyckas han en gång kan det bli stressigt sen för han kommer försöka igen nån gång. Vi har en babygrind monterad i köksdörröppningen. Gör absolut allt inbrottssäkert i rummet, så de inte kan hitta på annat skit. Vi har säkerhetslås på skafferiet tex, sån man köper i babyaffärer. :D

2. Lämnas under lugna former, samma rutiner varje gång.
Vi bär in deras biabäddar, dämpar belysningen, slår på radion, ropar på hundarna med lugn och vänlig röst. "Kom, nu får ni gå och lägga er i köket". Båda går in och lägger sig ned i varsin bädd. Inom de följande par-tre minuterna klär vi på oss och går. Absolut ingen stress och inga sura miner hos nån, vi ska vara lugna och trygga när vi skils åt.

Blir hunden jättestressad får man ju börja om från början med ensamhetsträningen, sen köra enligt ovan. Kissar han i köket är det på ett stolsben, inget blir förstört för vi har plastmatta på golvet. Nu har han inte kissat inne på kanske ett knappt halvår, men rätt vad det är händer det. Han kan göra det om han varit ensam en timma, så det har ingenting med kissnödig eller inte att göra - han måste vara trygg helt enkelt.

stressar gör han inte.
Han är lugn och brukar hoppa upp i soffan och ligga och sova när jag går.

Kissar han stora pölar el. är det mer som små markeringar?

Mammas JR-hane (ca 10 år) var rumsren tills han blev könsmogen, då började han markera på "allt" inne. Han har sällskap av en annan hund som inte gör något inne.
JR får vara i en kompostbur med sin korg när de är ensamma hemma, där pinkar han inte.

Dottern provligger hans korg :D

Klicka på "snart tillbaka".

Skulle ändå tro att det är en stressreaktion. Stress kan visa sig på olika sätt. Din hund kan vara en som visar sk passiv stress. Det är inte alla individer som blir hysteriska och visar stressen utåt. urinmarkeringarna kan vara ett sätt att "trygga" omgivningarna.

Tror också att det bästa är att träna in ett begränsat område där han får vara. Ett rum eller en bur där han har "sin" plats.

Lycka till!

Det låter som en stressreaktion av att bli lämnad ensam.

Håller helt med i ovanstående.

All stress syns inte med blotta ögat på hundens beteende, men man kan se resultatet av stressen. I detta fall kisset när man kommer hem..

håller oxå med helt.

Det var inte jättelängesen jag kom på att detta även stämme rin på min lilla papillonkille. och pepparpeppar sålänge han går en ordentlig promenad innan och hinner lugna ner sej innan matte går har det inte varit några som helst problem! Nu vänder han i hallen när jag går ut genom dörren =)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 034
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 818
Senast: fixi
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Rhinos
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka