Kissar blod . var göra?

annie_cool

Trådstartare
Hejsan mitt ena sto har börjat att kissa blod såg det i morse när jag skulle mocka. Och när jag var i hagen när jag skulle ge henne hö. Då såg jag en fläck som såg ut som blod.Dem har inga granar eller annat i hagen bara stora träd dock inga som är dåliga eller som dem tål. Men dem har ju ett vindskydd i hagen om det skulle bli dåligt väder. Så vad tror ni att det är.? Hon är annars pigg och glad. Hon ska föla snart i början av mars så.

Sv: Kissar blod . var göra?

Ring veterinär?
Dräktig häst och blod brukar väl inte vara en bra kombination.

. Ska ringa vet. i kväll och rådfråga henne. Om detta. får se vad dem säger.

Jag tror att vi hoppas på att det är av "den andra sorten" för att skriva ett inlägg här INNAN man ringt veterinär när man misstänker att ens högdräktiga sto kissar blod bådar inte gott för sto och föl. Ska hon föla i början av mars kan det ju vara på gång redan....

För övrigt kan jag fortfarande minnas hur skräckfyllt fundersam jag blev första gången jag såg riktigt röda kissfläckar i snön i hagen. Det måste väl vara ....... tja, 25 år sen eller nått! :D Men det ser allt lite läskigt ut när man inte vet att det finns tillfällen då det kan se ut så! :)

Nu när det är kallt ute, så dricker hästarna inte alltid tillräckligt mycket (även om de har tillgång till vatten). Då kan urinen ibland bli så koncentrerad att den ser röd ut (speciellt i snön). Så det är inte säkert att det är blod - det kan eventuellt vara högkoncentrerad urin i stället. Se till att hon har tillgång till salt och vatten, ge ev betforvatten om hon dricker dåligt.

Ja det kan nog vara ett fölnings täcken tror jag. Det sa vet ochså . har ringt honom så . Han sa att jahg skulle ha koll på henne och ringa när det var dags eller om det blev värre-.

Jag tycker det verkar lite konstigt att kissa blod är ett tecken på fölning, låter heli bakvänt. Å andra sidan har jag ingen erfarenhet av avel eller dräktiga hästar.
Ta in hästen till klinik!

Kissa blod är definitivt inte ett tecken på fölning.

Dock skulle jag inte köra in ett högdräktigt sto till klinik i första hand. De bör inte transporteras om det inte är synnerligen akut. Jag skulle däremot ha haft en veterinär ute hos hästen inom några timmar efter det att jag misstänkt på morgonen att hästen kissade blod.

Såg ut som blod, är du helt säker på att det är blod?

Jag kan delge vad som hände förra året avsett om det nu är blod eller inte TS häst ger i från sig. Kanske någon mer kan ha nytta av följande.

Hästen var högdräktig , dygn 333, när jag såg färska bloddroppar i halmen när jag mockade. Och när jag gick ut i hagen och studerade hästen närmare droppade det lite blod från slidan. Så jag kontaktade veterinär, både distriktaren och klinik men jag hade verkligen ingen lust att köra hästen till klinik när hon skulle föla när som helst. Så distriktaren fick komma ut och gjorde en allmän undersökning av hästen och försökte se om hästen trots trädlös hage lyckats skrapa sig på något i alla fall.

Men distrikaren kunde inte hitta något, allmäntillståndet var gott och blödningen verkade avta. Så rådet blev att övervaka, något jag redan gjorde då som sagt det snart var dags. Blödningen försvann helt och tre dagar senare fick hon ett fint litet stoföl utan några som helst komplikationer. Jag pratade med DV på telefon efter fölningen och DV sa att det måste varit ett litet blodkärl som brustit helt enkelt, kanske pga att fölningen var nära, kanske pga att det är ju är trångt i livmodern när fostret är så stort eller så kanske det bara hände.

Distriktaren tog 1750 spänn för besöket som skedde på jourtid och så här i efterhand kan jag tycka att eftersom blödningen var så liten kunde jag kanske haft is i magen och bara övervakat men man är ju lite av en hönsmamma, speciellt när man väntar föl ;)

Nej jag ville bara berätta eftersom en del hojtade klinikbesök. Jag tycker inte man ska dra iväg dräktiga ston till klinik om det inte är absolut nödvändigt. Jag ringde DV först som tyckte jag skulle åtminstone ringa kliniken och höra vad de tyckte. Kändes lite som om DV blev lite nervös och helst ville slippa en eventuellt besvärlig fölning kvällstid i ett vanligt stall utan tillgång till en kliniks utrustning. Kliniken i sin tur tyckte att åk inte hit såvida det inte är något allvarligt. Och det var ju inget allvarligt i detta fall

Eftersom tråden nu finns kanske någon annan kan ha nytta av detta

Senast ändrad:

Hej!

Du är inte ensam om den där jäkla myran!! Vet inte hur många gånger jag försökt pilla bort den..

Angående kissa blod. Den enda erfarenhet jag har av hästar som kissar blod var en valack i mitt dåvarande stall. Det som var med honom var att det inte var en jämn röd färg i hela pölen, utan det kom blodklumpar när han kissade. Det var ingen tvekan om att det var blod pga klumparna. Han fick bo på klinik några dagar för undersökning, men om jag minns rätt hittade dom inget fel och han kom hem sen och var helt normal.

Oftast kan ju rödfärgad urin vara helt normalt och det är sällan det är blod.

/Lavinia

Hade kliniken någon aning om vad det kunde vara? Kan det varit en urinsten som kom ut av sig själv?

Hade kliniken någon aning om vad det kunde vara? Kan det varit en urinsten som kom ut av sig själv?

Hej!

Dom gissade på njursten, urinsten.. something, men inga ultraljud eller nånting visade nåt och han kissade blod även på kliniken (och hade svårt att kissa och kissade i småskvättar) Otäckt var det iaf.

/Lavinia

Kan det inte vara en urinvägsinfektion då? Jag kan inte så mkt om hästar och urinvägsinfektioner och på människor kan ju blod i urinen vara ett tecken på urinvägsinfektion. Vet också att man ska vara snabb med att återgärda urinvägsinfektion när man är gravid så jag skulle kontakta vet.

Idag var det värre hon kunde knappt kissa. Så har ringt vet Han skulle komma snart ooch se vad det kan vara.Kankse måste till kleniken om det är nått som är illa. elelr akut.

Hoppas det inte är allt för illa och att det inte är något fel med fölis *håller tummarna*

ja det hoppas jag med. Vi åker nu. ska bara hämta lite saker .Som ska vara med innan vi åker. Skriver sen hur det gick.

Dem har ringt nu och allt var bra men tyvärr så måste dem ha kvar henne ett tag för att hålla koll på henne. Det var urin .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 676
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka