Kissa på sig av glädje?

Sv: Kissa på sig av glädje?

När jag läser det så tänker jag ju bara på glädje. Dvs. att hunden passar på att spralla när det kommer någon och det blir bara för mycket. Men varför? Ibland tror jag att detta överdrivna hälsande kan vara en ventil för en hund som har lite tråkigt eller som inte får tillräcklig med fysisk stimulans. Men det är nog inte alltid så. Däremot var mina hundar så :) Var de uttråkade passande de allt på att hälsa mer intensivt än om det var tillfreds. Vad är det för slags hundar som sprallar och kissa så? Många frågor inga svar ;)

Angående när man kommer hem,

Läste i går i ceasar milans bok att när hunden var så där glad var det inte av ren glädje utan att hunden hade tagit på sig lite av ledarrollen. tycker det lät lite konstigt men jag vet inte. och att det inte var nartuligt, men våran pudel gör det när hon träffar vissa hundar.

Varsågod :D

(Jag glömde btw lägga till en ";)" i slutet av förra inläggen, hoppas ni förstod det ändå.)

Vår Elektra när hon var valp kissade på sig så fort någon sa "Ååååååh vilken sööööööt liten vovve". Rätt påfrestande! Så vi fick liksom säga till folk att inte låtsas om henne och ignorerar henne precis när dom kom...Men det blev många pölar. Det är nästan så Elektra kan kissa på sig idag om jag eller husse t.ex varit bortrest några dagar!

Kissar hundar på sig av glädje eller underkastelse? Eler både och för den delen.

Vet inte om underkastelse är riktigt rätt ord, men det var det enda jag kom på. Jag försöker klura ut om det alltid handlar om rang när hundar kissar när de hälsar, eller om det bara kan bero på ren och skär "glädje"? Varför blir hunden "gladare" av vissa personer? Dvs. kissar bara på sig för vissa?

Det kan vara helt olika!

En gång blev min hund rädd för att pappa sa till honom,och då kissa han på sig,han har väldigt respekt för pappa.

Och en annan gång så skulle vi åka på semester och han var på ett hund-pensionat,och första natten kissade han på sig för att han inte trivdes där och saknade oss(asså han kissade på sig när han sov,sa hans som äger pensionatet)

Och en annan gång så kissa han på sig för att han var så glad att se oss:rofl:

Så det kan bero på många olika saker!

Det är väl bland det mysigaste när de leker för sig själva och är helt busiga :)

Det du skriver om vad som är uttryck för känslor eller kommunikation är ju egentligen pudelns kärna i denna fråga tror jag :p I alla fall för mig *hi hi* Det var ju huvudet på spiken.

Jo det är svårt när flera egenskaper går emot varandra. Vad är vad till slut? Mycket intressant är det i alla fall.

Jag kan också tolka det som att de har varit still länge och kanske lite stressade om jag varit borta länge. När min hund var hemma och var otrygg åt hon upp väggarna. Jag tror inte att hon var otrygg sen, utan ville verkligen inte vara ensam mer. Alltså att mina hundar var stissiga när jag varit borta FÖR länge. Inte för att de tagit på sig en ledarroll. Men det finns säkert sådana hundar också :)

Det där med att ta på sig en ledarroll förstår inte jag, och inte att tecknet på just detta skulle vara ett intensivt, fjäskande hälsande. Det om något är väl ett tydligt tecken på att hunden INTE tagit på sig någon ledarroll när man kommer hem utan hjärtans gärna lämnar över huset till sina ägare med platta öron och vevande svans.

Det skulle ju också kunna vara en avreaktion för att hunden varit nervös och spänd under en längre stund. (??)

Om jag varit arg eller pressat på min hund hårt har hon kunnat fått labb-fnatt till slut och bara kutat runt runt mig som en raket för att hon helt enkelt inte orkat mer "press".

Kanske skulle kunna vara något liknande med en rädd hund som tagit på sig ledarrollen ensam hemma? Ingen aning. Som sagt ångestbet min hund när hon var ensam och otrygg, det var hennes sätt att få utlopp och CMs resonemang får stå för honom ;)

I vårt fall tex så tror jag inte det, eftersom min hund gör likadant när jag kommer hem, som hon gör varje morgon. Då har vi ändå sovit i samma säng hela natten, men hon vill ändå återknyta banden verkar det som.

Du menar att hon sprallar på morgonen och när du kommer hem? Fjäskar hon också eller är bara sprallig?

Jag tror att glada, alerta hundar med högt temperament gör så utan att det är något konstigt alls. Det skulle väl kunna vara uttryck för glädje som diskuterades innan? En NY härlig dag!

Min "hetlevrade" hund hade gärna gjort så många gånger om dagen om hon fick chansen. Min lugna hund skulle jag få spralla upp för att få samma reaktion...

Du menar att hon sprallar på morgonen och när du kommer hem? Fjäskar hon också eller är bara sprallig?

...

Mer fjäsk än sprall. Om hon får ögonkontakt med mig så kommer hon småspringande med hukande huvud och bak, svansen blir sådär bred och svepande som cillamuffins beskriver. Öronen stryks platta bakåt, nosen lyfts och hon vill slickas. Hon lägger sig gärna på rygg också, men det kan delvis härledas till att vi har lärt in det, som alternativ till att hoppa.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Otherside
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer