"kiss"hästar

delfi

Trådstartare
Ni som har ena riktiga "Pissenissar" till hästar, vad har ni för underlag i boxen? Vilket är egentligen bäst för dessa hästar? Min verkar som han sparar på sig tills han ska in på kvällen och sen har han natten för sig och det är plaskvått i boxen på morgonen. Har bara haft torv och har alltså inget att jämföra med.Är det enklare/bättre med sågspån eller halm?:confused:

Sv: "kiss"hästar

Jovisst det där känner man igen :) Så fort han kommer in så "porlar" det .

Dessutom får min häst mycket av både hö och halm att äta när han kommer in till kvällen och verkar dricka mycket pga det.

Han har en rund murarbalja som rymmer ca 60 liter och det finns visserligen en del kvar på morgonen men man kan se att han druckit mycket. :)

Du har torv säger du? Har du permanent-bädd eller du mockar ut kisset också varje dag?

Se till att det finns nånstans i hagen som han kan pinka. En hög med halm eller nåt.

Jag har spån till sådana hästar, brukar ffa vara ston. Hinner knappt in i boxen innan de kissar, och dricker rätt mycket med. Kör permanentbädd spån till sådana.

Har en riktig kisshäst. Står på halmbädd med ett lager spån uppblandat med kalk underst. Tycker det fungerar bäst av det jag provat (torv, spån och halm). Men det kan ju bero lite på halmkvaliten, våran har mycket bra uppsugningsförmåga utan att vara det minsta dammig.

Har lagt ut en plätt med halm i hagen efterssom pållen inte vill komma med in innan hon fått kissa:D Hon är mycket bestämd på den punkten. Så det är ju ett tips, många håller sig tills de kommer in efterssom de inte gillar att det skvätter upp på benen...

Till halvblodsstoet som kan jämföras med niagarfallet har jag endast halm. Har fått höra att lite lätt fuktig halm suger upp bättre än helt torr (jämfört med en disktrasa :p) vilket jag testade. Halmen jag har i botten är alltså absolut inte blöt, men inte 100% torr. Det fungerar mycket bra! Sen ovanpå har jag ett tjockt lager med torr, fin halm. Min prinsessa stormtrivs!

*Tillägg*
Självklart vänder jag igenom allting och mockar ur ordentligt varje dag.

Senast ändrad av en moderator:

Halm med spån under. Men!! Vi brukar fånga kiss i hink. Funkar jättebra om man ändå är i närheten. Om man fångar en hink så gör det stor skillnad på morgondagens mockning.

VA!!!
Fick upp en bild i huvudet där ni står bakom hästen med en hink och hästen pinkar i hinken :crazy::crazy: #spysmiley#

Till alla som har hästar som kissar mycket. Äter de för mycket av saltstenen? Man kan ge salt i fodret istället i så fall.

Hej

Mitt Niagarafall har tyvärr somnat in. Men för honom funkade det bäst med spån.

Min lilla dam som jag har nu står också på spån. Vi har fri tillgång på spån och halm men jag uppskattar inte alls halm. Tungt att mocka och torkar inte alls upp lika bra som spån.

Å andra sidan finns det olika sorters kvalité på halm. :banana:

Har försökt att få till en permanentbädd, men tji. det går inte för det är för blött, jag får ta bort för mycket. Runt om lägger det sig fint.

Till alla som har hästar som kissar mycket. Äter de för mycket av saltstenen? Man kan ge salt i fodret istället i så fall.

Nix, inte vår. Han slickar på den lite då och då men den räcker jättelänge.

Men han har mycket torrt hö till natten + halm och dricker antagligen en hel del pga det :)

Om jag inte minns helt fel var det nog tre säckar till en ganska liten box. Ganska mycket iallafall. I början tog jag inte bort allt det blöta utan jag fyllde på med torv. Torven bäddade sig utom på k-stället där det blev gyttjigt ibland mer och ibland mindre. Det gick inte att få ordning på det så nu åker allt det blöta ut

Har en donna om kissar massor på natten.:eek:
Jag har halm bädd med kalk och spån i botten suger upp bra.
Nu kissar hon oftast på ett och samma ställe så det kan ju hända att jag får skala av bädden en del just där.

Spånbädd är helt nytt för mig. Gör man likadant som när man lägger en torvbädd? Packas det verkligen????? Intressant.

Angående spån så skulle jag vilja säga att jag hade hellre haft vanlig sågspån i stället för kutterspån. Tycker det ligger mycket mer stilla och fast. Är billigt också. Kutter bara flyger runt överrallt tycker jag.

Men då måste man förstås få tag sågspån också.

Jag hämtar sågspån på en träindustri och öser själv upp i sopsäckar. Kostar 10 kr/säcken. Men det är spån från helt obehandlat trä - viktigt att veta.

Använder det att blanda med torven som är så jäkla dyr :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 459
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V