Sv: kiselgur eller biotin?
Jag skull ha testat Kiselgur innan Biotin.
Jag fick Kiselgur rekommenderat av min hovvis som själv har erfarenhet av det sen 10 år tillbaka. Min ena häst har alltid haft problem med dåliga hovar och tappskor. Sedan han börjat få Kiselguren så har han haft betydligt mindre tappskor, manen växte ca 10-12 cm på en månad (travare som haft samma "maxlängd" hela sitt vuxna liv), fick tjockare och något längre vinterpäls än normalt. Nu håller tom hovarna för att gå barfota.
Min hovvis sa dock att det inte fungerar på alla hästar men att han gissade på ca 8 av 10 (obs! detta är hans erfarenhet, ingen forskning). Han tyckte också att man märkte snabbare resultat än med Biotinet plus att K är betydligt billigare. För mig kostar en stor hink ca 110-120 :- och räcker i 2-3 månader, lätt att dosera/utfodra och hästen har bättre hovar nu än han någonsin haft och jag fick snabbt svar på om det hjälpte eller ej (ca 2 månader = 1 hink).
En av mina kollegor som också skor hade verkat en ponny under en längre tid, jättedåliga hovar. Sen vid en skoning hade hästen fått ett nytt kraftfoder sedan förra gången, och det märktes verkligen på hovarna som nu var riktigt fina mot innan . Jag började så klart ta reda på vad den fick (för att se om det fanns något som gav ännu mer effekt än Kiselgur). Det var St Hippolyt- verksammt ämne: Kiselgur.