kiselgur eller biotin?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Martenix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 11 212
M

Martenix

Fick rådet av min hovslagare idag att ge ena hästen antingen biotin eller kiselgur för att förbättra hovarna.
Är lite nyfiken på vilket av detta ni skulle valt. Biotin har jag ju hört en del om tidigare medan kiselgur var något nytt, har för mig att det är en alg... Så kom med åsikter!

Ber om ursäkt om det redan finns tusen trådar om detta eller att tråden ligger fel. :laugh:

Sv: kiselgur eller biotin?

Jag vet inte riktigt vad kiselgur är, mer än att det ska vara bra för hovar hud och hårrem. Men det funkar iaf!

okej, någon som vet pris på resp. produkt, biotin ska visst va dyrt...

Hur vet du att det funkar, egna erfarenheter? :laugh:

Jag använder med av Kiselgur, efter rekommendation av vet och hovslagare. det sägs vara extre effektivt på skimmlar. Fråga mig inte varför. Men eftersom jag har en skimmel och det fungerar alldels ypperliggt, får jag väl instämma!

haha, synd att det var min fux detta var aktuellt för och inte skimmeln då;)

jag ger min häst både biotin och kiselgur efter rekomendation av hovslagare(har en äldre häst).Biotinet jag köper kostar 375kr(av märket foran).Jag tycker biotinet är bättre.Min pålle fick starkare hovar och dom växte bättre efter att jag började ge honom det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tidigare använt biotin till vår ponny, men övergått till kiselgur. Det fungerar mycket bättre än biotinet, hovarna växer bättre och blir starkare.

Har även börjat ge kiselgur till min stora häst som jag fick tillbaka för fyra veckor sedan, då hennes hovar inte såg så roliga ut. De växer som attan och vi har kunnat rätta till hovarna ordentligt redan, genom att verka henne en gång i veckan.
Går snart att sko henne. :banana:

Jag skull ha testat Kiselgur innan Biotin.
Jag fick Kiselgur rekommenderat av min hovvis som själv har erfarenhet av det sen 10 år tillbaka. Min ena häst har alltid haft problem med dåliga hovar och tappskor. Sedan han börjat få Kiselguren så har han haft betydligt mindre tappskor, manen växte ca 10-12 cm på en månad (travare som haft samma "maxlängd" hela sitt vuxna liv), fick tjockare och något längre vinterpäls än normalt. Nu håller tom hovarna för att gå barfota.
Min hovvis sa dock att det inte fungerar på alla hästar men att han gissade på ca 8 av 10 (obs! detta är hans erfarenhet, ingen forskning). Han tyckte också att man märkte snabbare resultat än med Biotinet plus att K är betydligt billigare. För mig kostar en stor hink ca 110-120 :- och räcker i 2-3 månader, lätt att dosera/utfodra och hästen har bättre hovar nu än han någonsin haft och jag fick snabbt svar på om det hjälpte eller ej (ca 2 månader = 1 hink).
En av mina kollegor som också skor hade verkat en ponny under en längre tid, jättedåliga hovar. Sen vid en skoning hade hästen fått ett nytt kraftfoder sedan förra gången, och det märktes verkligen på hovarna som nu var riktigt fina mot innan . Jag började så klart ta reda på vad den fick (för att se om det fanns något som gav ännu mer effekt än Kiselgur). Det var St Hippolyt- verksammt ämne: Kiselgur.

Vart köper man Kiselgur?

Ger min häst biotin och det fungerar bra, märks skillnad mot tidigare. (Kan också bero på att nu FÅR hon nåt att äta:crazy:).

Men skulle vara intressant att testa Kiselgur om det är lika effektivt och till och med billigare?!

tex. på granngården eller ekohallen.

till ts.
på våra hästar har inte biotin haft någon effekt alls medans kiselguren har hjälpt upp det. någon alg är det inte utan det innehåller bla. kisel som namnet antyder

Ah, tack för era åsikter, det låter som det får bli kiselgur till en början iaf. :laugh:

det tar någon månad innan man ser om det haft resultat, pricis som med biotinet ;)

Ja, det förstår jag också ;)
Jag tycker faktiskt en månad låter ganska fort så...:D

Vad jag har läst om olika medel som ska stärka hovarna här på buke så är Biotin jätte bra för de hästar som har brist på B-vitamin. Så jag skulle nog köra på kiselguren. För på min pålle så hjälpte det inte med biotin.

Ska inte säga att jag är 100% på det men det är vad jag läst här i andra trådar..:angel:

Lycka till ändå:bump:

Vad som gör mig tveksam till kiselgur är att kisel knappast är ngn bristvara för hästar, en häst som äter ordentligt med grovfoder för i sig uppåt 800 g per dag.
Enligt vad jag tidigare har hittat kan åtmistone människan inte tillgodogöra sig kislet i kiselgur.
PL

Hej
Jag har hört att biotinet tar ett par månader inan det börjar verka. Så jag körde biotin o kiselgur parallelt ett bra tag. Kiselguren ska ha snabbare effekt men biotinet ska sitta i längre. Biotinet är ju bra för prteinupptagningen också. Jag kör på biotin n men min pålles hovar är helt ok så jag tror jag ska sluta nu.
/C
PS Min hovis säger att biotin är bluff o att man kan skita i det. Det tror inte jag men så säger han iaf.

Jag som prövat allt, tycker att Enzion varit det bästa för att långsiktigt förbättre hovens kvalitet!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 675
Senast: super
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 949
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 492
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka