Kinks och kinkshaming (utbruten från Konstiga saker på Wish)

Jag har en teori om att det bl.a. var därför som det kunde hända.
Att Nazism var just sexigt.
Och att det kan finnas en risk för historisk upprepning i just det.
Njae det tycker jag nog känns lite långsökt faktiskt. Det lär vara ytterst, ytterst få som på riktigt tycker massmord är sexigt.
Man kan ju gå undan eller försöka att täcka över sig.
Visa hänsyn är liksom aldrig fel.
Nej men samtidigt måste man se till vad som är rimlig hänsyn eller inte.

Jag tillhör de som tycker amning är lite obehagligt. Jag förstår att den åsikten kan vara provocerande men så är det. För mig är bröst något sexuellt och jag tycker det är lite obehagligt när bebisar är där och tussar, det är så jag känner, inte så mycket att göra åt.

Men, och det här är ett stort men, jag är ju också fullt medveten om att amning faktiskt är något helt normalt, det är ju bröstens egentliga funktion. Jag har rätt till min åsikt men samtidigt accepterar jag att jag "har fel" och får liksom gilla läget. Jag stöttar till 100% att kvinnor ska få amma som de vill och behöver offentligt. Eftersom jag finner det obehagligt får jag helt enkelt titta bort, det är inte så svårt, bebisarna måste ju få äta.

Nu känner inte jag "äckel" över något, det är andra tankar och reaktioner. Jag tror också att i stort sett alla har mer eller mindre hemliga kinks som vi antingen behåller för oss själva i fantasin eller lever ut tillsammans med någon införstådd. Det enda jag reagerade på, i mitt första inlägg, var den lite naiva och nonchalanta uppfattningen att saker bara är saker och inget att bry sig mer om även om "saken" är en naturtrogen barndocka eller ett djur som man har sex med, dvs ett övergrepp på låtsas. Många här inne som skriver framställer det ibland lite som om de tillhör en grupp, en klubb nästan, med införstådda medlemmar och tydliga regler som efterföljs. Men jag tror den gruppen bara är en del av en större bild, där användandet av naturtrogna kopior är mer än bara frigjorda sexlekar och inget annat. Det finns så mycket mörker och fasa därute att jag omöjligtvis kan se en barndocka att ha sex med som något helt oskyldigt och oproblematiskt.

Nu känner inte jag "äckel" över något, det är andra tankar och reaktioner. Jag tror också att i stort sett alla har mer eller mindre hemliga kinks som vi antingen behåller för oss själva i fantasin eller lever ut tillsammans med någon införstådd. Det enda jag reagerade på, i mitt första inlägg, var den lite naiva och nonchalanta uppfattningen att saker bara är saker och inget att bry sig mer om även om "saken" är en naturtrogen barndocka eller ett djur som man har sex med, dvs ett övergrepp på låtsas. Många här inne som skriver framställer det ibland lite som om de tillhör en grupp, en klubb nästan, med införstådda medlemmar och tydliga regler som efterföljs. Men jag tror den gruppen bara är en del av en större bild, där användandet av naturtrogna kopior är mer än bara frigjorda sexlekar och inget annat. Det finns så mycket mörker och fasa därute att jag omöjligtvis kan se en barndocka att ha sex med som något helt oskyldigt och oproblematiskt.
Fast barndockan är ju en halmgubbe uppdragen av någon som förfasade sig över dildon i orginalposten. INGEN har försvarat eller sagt att man inte kan problematisera.

Kink precis som all annan mänsklig aktivitet formas av samhället vi lever i, och bör självklart diskuteras och ifrågasättas. Ibland reproduceras det okritiskt könsroller, rasism osv- det är problematiskt! Jag är ickebinär som är tillsammans med en queerman, vi har massa kritik mot massor av områden inom kink. (Försök hitta D/s- litteratur som inte bygger på könsstereotyper... omg) Det betyder inte att jag dundrar in och skriker "Vidrigt, bevisa motsatsen!!!!!"

Ska man diskutera och problematisera så är det ju trevligare att folk gör lite egna efterforskningar istället för att utgå från halmgubbar, och sen försöker hålla sig till problemformuleringar på ämnet istället för starka känsloyttringar som inte går att bemöta.

Om jag vill rollspela koncentrationsläger i min sängkammare så angår det väl liksom ingen annan än mig och min partner?

Det angår ingen annan än dig och din partner så länge det stannar mellan dig och din partner. Om det uppstår en reaktion på det så har det ju dock inte stannat mellan dig och din partner, utan någon utomstående har exponerats för det på något vis. Då får man räkna med att andra kommer ha åsikter om att man använder ett folkmord som en lek. Vad två samtyckande vuxna gör i det privata är en sak, men när det inte är privat längre utan det kommer till andras vetskap så kan man inte kräva av andra att de ska ha en neutral inställning till den här typen av lekar. Jag har full förståelse för att en del kinks väcker starka känslor hos människor.

Fast barndockan är ju en halmgubbe uppdragen av någon som förfasade sig över dildon i orginalposten. INGEN har försvarat eller sagt att man inte kan problematisera.

Kink precis som all annan mänsklig aktivitet formas av samhället vi lever i, och bör självklart diskuteras och ifrågasättas. Ibland reproduceras det okritiskt könsroller, rasism osv- det är problematiskt! Jag är ickebinär som är tillsammans med en queerman, vi har massa kritik mot massor av områden inom kink. (Försök hitta D/s- litteratur som inte bygger på könsstereotyper... omg) Det betyder inte att jag dundrar in och skriker "Vidrigt, bevisa motsatsen!!!!!"

Ska man diskutera och problematisera så är det ju trevligare att folk gör lite egna efterforskningar istället för att utgå från halmgubbar, och sen försöker hålla sig till problemformuleringar på ämnet istället för starka känsloyttringar som inte går att bemöta.

Fast jag kan i just den här diskussionen inte se att barndockan var en halmdocka baserad på stark känsloyttring som inte går att bemöta? Jag såg och ser det faktiskt som ett försök av skribenten att just problematisera och diskutera ev gränsdragningsproblematik.

Sen visst det kunde uttryckts på andra vis etc. Och det är förståeligt en person baserat på sina tidigare erfarenheter ser det som ett försök att "sätta dit" personen osv.

Men det är sånt här som gör sådan här diskussioner oftast kör i diket. För det saknas generellt från alla sidor tillräcklig vilja att förstå och närma sig den andra sidan och diskutera utanför sin egen zon. Vilket är synd.

Jag tycker gränsdragningsproblematik är något som har en plats i diskussionen. Borde rörande skammande - var är gränsen mellan att fråga och/eller ifrågasätta och att skamma, men också rörande kinks där något är okej. För ALLT har en gräns. Hur gärna man än tycker att det mellan samtyckande vuxna är deras ensak så är det inte så utan gräns.

Njae det tycker jag nog känns lite långsökt faktiskt. Det lär vara ytterst, ytterst få som på riktigt tycker massmord är sexigt.
Det är själva makten som är sexig.
Och en välsittande uniform.
Massmordet är historiskt något som kom senare och i nutid bland vissa förnekat eller önskvärt eller hör inte dit.
Exempel från dagens Sverige nedan.

tina-hallgren-sverigedemokraterna.png

Massmordet är historiskt något som kom senare och i nutid bland vissa förnekat eller önskvärt eller hör inte dit.

Fast det finns makt och uniformer i så många kontexter att jag har lite svårt se någon välja nazivarianten enbart utifrån det.

Jag har förutom på maskerad hittills inte mötg en person som iklätt sig naziattribut utan att stödja nazismens grundläggande ideologi.

Även sex med barn och djur bygger väl på makt? Makt över någon underlägsen som inte kan försvara sig. Våldtäkt likaså. Jag har ofta funderat över vad det är i det mänskliga psyket som så ofta kopplar samman sex och makt/våld. Är det områden i hjärnan som nuddar vid varandra eller har de två företeelserna andra connections? Varför blir somliga sexuellt upphetsade av våld? Visuellt våld eller egenhändigt utfört våld? Det är en märklig sammankoppling, tycker jag, som inte ens borde vara biologiskt begriplig.

Fast den här diskussionen startade ju inte så, utan av att någon som tyckte en dildo var äcklig kände att hen måste berätta det för alla på buke.
Ja betraktarens fantasi drog iväg så att betraktaren tog illa vid sig.
Dels så tycker jag verkligen att vi skall kunna prata om sådant och att Bukefalos är en jättebra plats för det.
(Matte, Mattesman och gurka.)
Och dels så tycker jag att det är bra att visa hänsyn.

Det borde gå att ta upp ämnet utan att bli otrevlig.
Att kalla någon för äcklig är ju ganska så grovt.
Men här så är det ju faktiskt dildon som anses äcklig.
Många tycker att lever är äckligt, skall de inte få uttrycka det då?
Bara för att jag tycker att lever är gott.

Jag har ofta funderat över vad det är i det mänskliga psyket som så ofta kopplar samman sex och makt/våld. Är det områden i hjärnan som nuddar vid varandra eller har de två företeelserna andra connections? Varför blir somliga sexuellt upphetsade av våld? Visuellt våld eller egenhändigt utfört våld? Det är en märklig sammankoppling, tycker jag, som inte ens borde vara biologiskt begriplig.

Samma här, och det menar jag verkligen utan att döma. Men det intresserar mig varför "vi" fungerar så, eftersom det är återkommande inslag i väldigt mångas sexuella fantasier och kinks.

En annan tanke jag har är vad vi bör agera på och inte. Nu vill jag även flagga för att jag testar tankar, och har alltså begränsad kunskap om detta. Men om jag gör en jämförelse med normer och strukturer så finns det ju mycket som jag inombords "vill". Jag vill följa strömmen och vara en del av den sociala gruppen, men väljer ibland en annan väg i syfte att bryta skadliga strukturer. Om jag hade haft en kink som byggde på någonting högst problematiskt så vet jag inte hur gärna jag hade velat agera på den. Kanske hade jag valt att backa från den och se om jag kunde hitta sexuell tillfredsställelse på andra vägar, än att ge mig ut och försöka finna en till person med samma problematiska kink och göda den. En del kanske inte har något val, och finner inte tillfredsställelse på andra vis, det vet jag inte. Men en tanke jag har. Jag har svårt att få grepp om att vi så aktivt jobbar mot destruktiva normer och strukturer utan för sängkammaren, men i sängkammaren så fantiserar vi om att begå övergrepp helt fritt. Jag är okunnig, det erkänner jag, men jag får inte ihop det riktigt.

Samma här, och det menar jag verkligen utan att döma. Men det intresserar mig varför "vi" fungerar så, eftersom det är återkommande inslag i väldigt mångas sexuella fantasier och kinks.

En annan tanke jag har är vad vi bör agera på och inte. Nu vill jag även flagga för att jag testar tankar, och har alltså begränsad kunskap om detta. Men om jag gör en jämförelse med normer och strukturer så finns det ju mycket som jag inombords "vill". Jag vill följa strömmen och vara en del av den sociala gruppen, men väljer ibland en annan väg i syfte att bryta skadliga strukturer. Om jag hade haft en kink som byggde på någonting högst problematiskt så vet jag inte hur gärna jag hade velat agera på den. Kanske hade jag valt att backa från den och se om jag kunde hitta sexuell tillfredsställelse på andra vägar, än att ge mig ut och försöka finna en till person med samma problematiska kink och göda den. En del kanske inte har något val, och finner inte tillfredsställelse på andra vis, det vet jag inte. Men en tanke jag har. Jag har svårt att få grepp om att vi så aktivt jobbar mot destruktiva normer och strukturer utan för sängkammaren, men i sängkammaren så fantiserar vi om att begå övergrepp helt fritt. Jag är okunnig, det erkänner jag, men jag får inte ihop det riktigt.
Åt andra hållet; vad som betraktas som "normalt" sex är väldigt smalt. Känslan när man hittar nån som matchar ens ideer om hur sex kan vara är -helt jävla makalös-. Det behöver inte vara speciellt udda för att betraktas som tabubelagt, men är ändå förknippat med mycket skam och självförakt för många (pegging är väl ett lysande exempel).

Jag kan garantera att folk som har kinks och fetisher har försökt vara "normala". Det är liksom inte lattjolajbans att leva med vetskapen att aldrig kunna bli tillfredsställd eller behöva outa saker om sig själv man skäms över.

De flesta fantiserar nog inte om att begå övergrepp helt fritt. Utan samtycker försvinner attraktionen, för både givare och mottagare. Avarter finns naturligtvis men de har inte en kink - de är sexualbrottslingar eller har ett självskadebeteende.

Att inte leva ut en kink kan för många likställas med att inte leva ut en läggning. Dvs det är lika mycket "val" för en person som tänder sexuellt på t ex BDSM som för en homosexuell. Teoretiskt kan båda välja att inte leva ut sin läggning - men till vilken kostnad och vilken nytta?

Tillägg:
Jag, likt de flesta jag känner som har en kink som avviker från mainstream, har försökt leva utan. Helt enkelt för det problematiserar att hitta en partner när denne ovanpå allt annat ska ha matchande sexuella preferenser. Det gick inte leva utan. Eller det gick men jag mådde inte bra alls.

Teoretiskt kan båda välja att inte leva ut sin läggning - men till vilken kostnad och vilken nytta?
Det är ju ett avvägande.
Pedofiler, zoofiler och nekrofiler måste ju enligt lag lpta bli att leva ut sin läggning.
Så att det finns en gräns är helt klart.
Var den gränsen skall gå är däremot något som det råder massor av olika åsikter om.
Låtom oss diskutera det!

Det angår ingen annan än dig och din partner så länge det stannar mellan dig och din partner. Om det uppstår en reaktion på det så har det ju dock inte stannat mellan dig och din partner, utan någon utomstående har exponerats för det på något vis. Då får man räkna med att andra kommer ha åsikter om att man använder ett folkmord som en lek. Vad två samtyckande vuxna gör i det privata är en sak, men när det inte är privat längre utan det kommer till andras vetskap så kan man inte kräva av andra att de ska ha en neutral inställning till den här typen av lekar. Jag har full förståelse för att en del kinks väcker starka känslor hos människor.
Jag håller med dig. Det jag sätter mig emot lite är behovet att yttra sina åsikter i alla situationer. Vad det gäller nazigrejen så är det ju definitivt så att ingen kommer till skada. Det kan ju också vara så att att det inte stannat mellan mig och min partner för att vi kanske varit öppna med det med andra som känner lika, eller ett bekännande eller vad som. Då kan jag känna att du kan tycka att oj, det var riktigt osmakligt men att du kanske inte behöver blanda dig i diskussionen bara för att påpeka det, förstår du lite hur jag tänker?

Liksom att så länge ingen riskerar att fara illa så tycker jag man kan blunda för vad andra finner roligt. Eller åtminstone välja sina ord lite än att bara spamma spyemojis typ.
Jag har förutom på maskerad hittills inte mötg en person som iklätt sig naziattribut utan att stödja nazismens grundläggande ideologi.
Jag skulle kunna klä upp mig så "privat" om en partner gärna ville det sexuellt, men jag skulle aldrig göra det publikt i någon mån, just för att det finns en stark symbolik som jag anser inte ska representeras hur som helst, även om det är "på lek". Skulle finna det otroligt opassande bland folk.

En liten "kul" sidenote är ju dock att det här varit mode en sväng i Japan men det finns ju märkligare grejer som hänt där..
Även sex med barn och djur bygger väl på makt? Makt över någon underlägsen som inte kan försvara sig. Våldtäkt likaså. Jag har ofta funderat över vad det är i det mänskliga psyket som så ofta kopplar samman sex och makt/våld. Är det områden i hjärnan som nuddar vid varandra eller har de två företeelserna andra connections? Varför blir somliga sexuellt upphetsade av våld? Visuellt våld eller egenhändigt utfört våld? Det är en märklig sammankoppling, tycker jag, som inte ens borde vara biologiskt begriplig.
Inte nödvändigtvis. Sex med djur är ju ofta djuret givaren och inte mottagaren så att säga. Blir du så att säga "bestigen" av en häst har du knappast maktpositionen. Jag tror snarare att det ofta handlar om det motsatta. Det är ju en ganska vedertagen fantasi om mannen (eller dne som ger) som "djurisk" och vad är egentligen mer vilt och djuriskt än ja, ett djur? Typ så.

Jag hoppas inte du tar det här fel men jag tror faktiskt att det är 100% omöjligt att försöka sätta sig själv i den här situationen om man inte har någon sådan avvikande kink själv. Sex är en drift vi har och den är oerhört stark och det är otroligt begränsat hur mycket vi kan "problematisera" våra egna drifter.

Kolla t.ex på homosexuella förr (och tyvärr fortfarande på vissa ställen) som försökt ignorera sin drift under hela sitt liv, det går liksom inte att låtsas att man är något man inte är hur mycket man än vill.

Jag kan garantera att folk som har kinks och fetisher har försökt vara "normala". Det är liksom inte lattjolajbans att leva med vetskapen att aldrig kunna bli tillfredsställd eller behöva outa saker om sig själv man skäms över.
Vi kanske måste ta och skilja på när kinks är en förutsättning för tillfredställelse och när det handlar om att krydda sexet.

Jag uppskattar verkligen vanilj men det är härligt med mera krydda.

Fortsättning.

Att "göda destruktiva normer" i sängkammaren tror jag är just okunskap/bristande kunskap att de det som. Om man tar bdsm som exempel, med en dominant och en undergiven. Så utifrån är det lätt att tro att det är den dominante som bestämmer, som styr, som sätter normen och gränsen. Avarter som "50 shades" hjälpte inte upp det missförståndet.

Men den som sätter ramar och gränser och de facto är den som ytterst bestämmer är den undergivna.

Och att vara samtyckande undergiven med en person som man själv valt och med gemensam ömsesidig respekt och med gränser satta som man är bekväm med. Det ser jag inte som problematiskt ur ett samhällsperspektiv eller dess normer. Möjligen om man vill diskutera ur gamla invanda könsroller så som undergiven heterosexuell kvinna kanske man stöder uråldriga diton. Just i sängkammaren. Men då är det å andra sidan raka motsatsen med en undergiven heterosexuell man. Dvs det är inte kinken eller läggningen i sig som bekräftar eller bevarar några gamla könsnormer.

Fortsättning.

Att "göda destruktiva normer" i sängkammaren tror jag är just okunskap/bristande kunskap att de det som. Om man tar bdsm som exempel, med en dominant och en undergiven. Så utifrån är det lätt att tro att det är den dominante som bestämmer, som styr, som sätter normen och gränsen. Avarter som "50 shades" hjälpte inte upp det missförståndet.

Men den som sätter ramar och gränser och de facto är den som ytterst bestämmer är den undergivna.

Och att vara samtyckande undergiven med en person som man själv valt och med gemensam ömsesidig respekt och med gränser satta som man är bekväm med. Det ser jag inte som problematiskt ur ett samhällsperspektiv eller dess normer. Möjligen om man vill diskutera ur gamla invanda könsroller så som undergiven heterosexuell kvinna kanske man stöder uråldriga diton. Just i sängkammaren. Men då är det å andra sidan raka motsatsen med en undergiven heterosexuell man. Dvs det är inte kinken eller läggningen i sig som bekräftar eller bevarar några gamla könsnormer.
Tack för att du tar dig tid och skriver kloka saker ❤

Liknande trådar

Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 131
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
L
Hundträning Förlåt om dethär är en konstig fråga men jag började tänka på en sak och jag har försökt att hitta några svar men jag har inte hittat...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Som rubriken lyder. Har ni några konstiga/cringe saker ni säger till era hundar? Något som kanske låter märkligt för utomstående? :D...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar