Kinks och kinkshaming (utbruten från Konstiga saker på Wish)

Problemet finns i betraktarens fantasi.
Att det kan väcka obehag är faktiskt något som är bra att ta hänsyn till.

Jag kan dra en parallell.
På en tidigare arbetsplats så hade jag en kollega som inte kunde äta när jag beskrev tillagning av lever anglais. Så jag lät bli att beskriva tillagning av div. mat när jag åt lunch med den kollegan.
Inte för att det är något fel på lever anglais utan för att kollegan mådde dåligt av tanken. Hänsyn kallas det.
Fast den här diskussionen startade ju inte så, utan av att någon som tyckte en dildo var äcklig kände att hen måste berätta det för alla på buke.

Det är ju UTTRYCKANDET AV ÄCKEL vi kritiserar. Att uttrycka äckel över andra människors kroppar/känslor/kinks är det konstiga och ociviliserade beteendet!
Som att uttrycka äckel över andras matvanor.
Äta lever t.ex. är mycket provocerande för vissa.

Som att uttrycka äckel över andras matvanor.
Äta lever t.ex. är mycket provocerande för vissa.

Det är skillnad på att uttrycka äckel över något som är allmänt accepterat i vårt samhälle (äta lever) och något som baseras på något är olagligt och av många anses vara moraliskt förkastligt (tända sexuellt på en hundpenis, vilket för tankarna till sex med djur).

Problemet finns i betraktarens fantasi.
Att det kan väcka obehag är faktiskt något som är bra att ta hänsyn till.

Jag kan dra en parallell.
På en tidigare arbetsplats så hade jag en kollega som inte kunde äta när jag beskrev tillagning av lever anglais. Så jag lät bli att beskriva tillagning av div. mat när jag åt lunch med den kollegan.
Inte för att det är något fel på lever anglais utan för att kollegan mådde dåligt av tanken. Hänsyn kallas det.
Delvis ett direkt svar till dig här men också lite allmänt så du inte tror att jag attackerar dig på något vis, det är inte min mening :)

Ja hänsyn är bra. Men det här är ju ett öppet diskussionsforum så det känns ju mest logiskt att om man läser en tråd och känner att innehållet är stötande, att man helt enkelt slutar läsa i tråden bara? Man måste ju inte delta i varenda konversation som finns.

Känns som att "sköt dig själv och skit i andra" är ett välbehövligt men bortglömt talesätt när det kommer till kinks. Problematiskt hit och problematiskt dit, så länge vi inte börjar lära ut grejer i skolan så spelar det väl ingen roll?

Om jag vill rollspela koncentrationsläger i min sängkammare så angår det väl liksom ingen annan än mig och min partner? Sen kommer det kanske finnas de som är nyfikna på vad som tilltalar mig med det här, och så finns det de som får total moralpanik och tycker att jag är en nazist och vad jag än säger kommer inte ändra på den åsikten så varför försöka förklara liksom?

För vissa kanske en hunddildo eggar på och leder till att denne för eller senare vill förgripa sig på en hund men det är liksom långt ifrån en allmän sanning. Jag tror att i princip alla fantiserar om något de inte vill leva ut i verkligheten, kanske tom kollar på sån porr och har gjort under många, många år men fantasin i sig är liksom det som är tändande, inte tanken på att leva ut det själv. Om man inte kan förstå och acceptera att det finns en skillnad här så är det nog ingen ide att man försöker diskutera det heller.

• Gilla
Reactions: Sel
Det är skillnad på att uttrycka äckel över något som är allmänt accepterat i vårt samhälle (äta lever) och något som baseras på något är olagligt och av många anses vara moraliskt förkastligt (tända sexuellt på en hundpenis, vilket för tankarna till sex med djur).
Men själva dildon är ju inte moraliskt förkastlig.
Levern i fråga fick kollegan att tänka på död och slakt, vilket hon hade svårt för.
Egentligen så är det ju värre att uttryck äckel för min matlagning än för hunddildos enligt ditt inlägg.
Och ändå så tog jag hänsyn till kollegan och lät bli att berätta om hur man gör mat av en levande kanin.

Men själva dildon är ju inte moraliskt förkastlig.
Levern i fråga fick kollegan att tänka på död och slakt, vilket hon hade svårt för.
Egentligen så är det ju värre att uttryck äckel för min matlagning än för hunddildos enligt ditt inlägg.
Och ändå så tog jag hänsyn till kollegan och lät bli att berätta om hur man gör mat av en levande kanin.

Självklart tar man hänsyn till om någon tycker att något är äckligt (inom rimliga gränser). Men ditt exempel haltar nåt enormt då det inte är olagligt att tillaga lever eller kanin. Medan det är olagligt att ha sex med djur och barn.

Om jag vill rollspela koncentrationsläger i min sängkammare så angår det väl liksom ingen annan än mig och min partner? Sen kommer det kanske finnas de som är nyfikna på vad som tilltalar mig med det här, och så finns det de som får total moralpanik och tycker att jag är en nazist och vad jag än säger kommer inte ändra på den åsikten så varför försöka förklara liksom?
Det får mig att tänka på lekterapi.
Där man bearbetar svåra saker genom att leka dem.

Jag tycker att det är fel att det finns sexuella hjälpmedel som uppmuntrar till sex med djur, vilket är olagligt. Precis som jag tycker att det är fel att det finns sexuella hjälpmedel som uppmuntrar till att tända på barn, vilket också är olagligt.
Det är väl inte det minsta olagligt att tända på diverse olika saker? Jag tror att det är väldigt få personer som väljer vilka kinks som man har eller inte har. Om man nu har en kink som man kanske dessutom skäms för och egentligen inte vill ha eller någonsin kommer att agera på ska man dessutom då behöva höra att man är äcklig?
Kan inte den som tycker att det är äckligt bara tycka det utan att skrika ut det för hela världen?

Det får mig att tänka på lekterapi.
Där man bearbetar svåra saker genom att leka dem.
Så kan det nog vara för vissa även om det ju börjar vara så länge sedan nu att folk knappast behöver bearbeta det personligen längre.

Sanningen är att ibland finns det inget svar bara. Det är sexigt med män i SS-uniform om behandlar dig som en smutsig jude, typ. Folk vet inte varför de tänder på det, de lägger ingen värdering i det, de försvarar på intet sätt nazism i "det verkliga livet". Psyket är komplext och ibland kan vi bara inte förstå.

Det är därför det är så fel att skuldbelägga för personen med de här känslorna rår inte för det, förstår kanske inte varför och skäms för det. Jag fattar att man tycker det här är vidrigt och "problematiskt" men samtidigt så tror jag inte att man ärligt kan förstå det om man inte har någon liknande grej själv.

Självklart tar man hänsyn till om någon tycker att något är äckligt (inom rimliga gränser). Men ditt exempel haltar nåt enormt då det inte är olagligt att tillaga lever eller kanin. Medan det är olagligt att ha sex med djur och barn.
Exemplet har bara med att visa hänsyn till andras känsla av äckel att göra, ingenting annat.
Men enligt ditt ditt sätt att se på det verkar ju hänsynen angående mat vara mindre nödvändig än hänsynen angående sex med kinks.
Och ändå så ansåg jag att det var lämpligt att ta hänsyn så att kollegan kunde njuta av sin mat.

Det är sexigt med män i SS-uniform om behandlar dig som en smutsig jude, typ. Folk vet inte varför de tänder på det, de lägger ingen värdering i det, de försvarar på intet sätt nazism i "det verkliga livet". Psyket är komplext och ibland kan vi bara inte förstå.
Jag har en teori om att det bl.a. var därför som det kunde hända.
Att Nazism var just sexigt.
Och att det kan finnas en risk för historisk upprepning i just det.

Exemplet har bara med att visa hänsyn till andras känsla av äckel att göra, ingenting annat.
Men enligt ditt ditt sätt att se på det verkar ju hänsynen angående mat vara mindre nödvändig än hänsynen angående sex med kinks.
Och ändå så ansåg jag att det var lämpligt att ta hänsyn så att kollegan kunde njuta av sin mat.

Med inom rimliga gränser menar jag t.ex. att jag inte hade slutat/låtit bli att amma mitt barn (när hen var så liten att hen ammades) för att någon blev äcklad av det. Och liknande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 131
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
L
Hundträning Förlåt om dethär är en konstig fråga men jag började tänka på en sak och jag har försökt att hitta några svar men jag har inte hittat...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Som rubriken lyder. Har ni några konstiga/cringe saker ni säger till era hundar? Något som kanske låter märkligt för utomstående? :D...
2
Svar
33
· Visningar
2 239
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar