King Louie

Q

qsarmor

Någon som hunnit se King Louie IRL? Skulle vara kul att höra vad ni tycker och vilken typ av ston ni skulle använda honom till. Det är ju onekligen intressant blod i honom och med så mycket fullblod i kombination med Irco Marco.
 
Sv: King Louie

Någon som hunnit se King Louie IRL? Skulle vara kul att höra vad ni tycker och vilken typ av ston ni skulle använda honom till. Det är ju onekligen intressant blod i honom och med så mycket fullblod i kombination med Irco Marco.
Jag är dessutom nyfiken på hur han nedärvt sig hittills i USA? Någon som vet något om mödernet? Finns det några databser med honom i?
 
Sv: King Louie

Han blev godkänd av SWANA i höstas så det finns inga avkommor än. På de videos jag såg på nätet såg han liten (1.62) och lågställd ut.
 
Sv: King Louie

Så här säger hingsthållaren:

King Louie är avelsbesiktigad i USA. Han har ett interministriskt tillstånd att betäcka här i år och skall visas på bruksprovet inästa år.
När han besiktigades sa man bland annat: God sport typ, Välproportioned.
Fint huvud, fint välmusklat kors.
Välbenad
Skritten är ren, avspänd
Traven är rytmisk i god balans.
Dessa omdömne har jag fått på engelska och jag har bett att få dom helt översatta av nämnden. och kommer då att publiceras på vår hemsida.
På fotona ser du att han är en långlinjerad ädel häst.


Har betta att få SWANAs originalutlåtande. onekligen intressant hingst. men risken är väl att han är lågställd.
 
Sv: King Louie

Nu har ASVH:s officiella översättning kommit.

Typ: God sport typ, välproportionerad.

Huvud,hals och bål: Vackert huvud, välformad brett ansatt hals. Brant bog. Något låg rygg. Långt välmusklat kors.

Extrimiteter: Välbenad från sidan, något marktrång fram.

Skritt: Ren, avslappnad, ganska elastisk.

Trav: Rytmisk, elastisk, välbalanserad.

Övrigt: För åldern i mycket god kondition, avspänt temperament. God elastisitet i gångarterna. Bra hovar och tänder.


fortfarande ingen som hunnit se honom live eller har några tankar kring honom?
 
Sv: King Louie

Jag vill också veta!!:bump::bump:

Finns det ingen här som bor i närheten som kan åka dit och titta? Gärna fota lite också:D
 
Sv: King Louie

Han som har Hippo Essentia har väl köpte honom ihop med Royne Z om jag förstått det rätt.

Han är väl 16år eller nåt i år så det blir nog främst avelskarriären det satsas på är min vilda gissning, han har ju redan presterat i svår int hoppning :)

Står på AI/TAI och kostar 9500kr + moms vid 45dygns dräktighet
 
Sv: King Louie

Har precis fått utskicket om honom från hingsthållaren - videofilmer finns på nätet. Är också nyfiken på honom - lär ska ha ett mycket bra temperamet i kombination med god teknik.
 
Sv: King Louie

Då jag nu hastigt och lustigt fick typ 1/2 dygn på mig att byta hingst så föll valet på King Louie, så nu hoppas jag att jag får en Louie fölis till nästa år:laugh::d
Den stammen tackar man ju inte nej till om tillfälle ges!
 
Sv: King Louie

Har precis fått utskicket om honom från hingsthållaren - videofilmer finns på nätet. Är också nyfiken på honom - lär ska ha ett mycket bra temperamet i kombination med god teknik.

Vilka trevliga bakben! :laugh: Galoppen var inte fy skam heller, kul att han finns till avel i Sverige!
 
Sv: King Louie

Enda som får mig att tveka att betäcka med honom är att han är så liten! Alla ni som kan avel, brukar små (låg mankhöjd) hingstar generellt ge små avkommor? Blir det 50/50 att fölungen får mer mankhöjd om stoet är "stort" när hingsten är liten?
 
Sv: King Louie

Enda som får mig att tveka att betäcka med honom är att han är så liten! Alla ni som kan avel, brukar små (låg mankhöjd) hingstar generellt ge små avkommor? Blir det 50/50 att fölungen får mer mankhöjd om stoet är "stort" när hingsten är liten?
Hos mig har det hittills (30 föl) mer berott på stoet än hingsten hur stor avkomman blivit.
Oavsett hingst så har fölen legat inom samma mått spann från samma sto.
 
Sv: King Louie

Han ser dock väldigt fin ut på bilderna.

Tyckte först att han hoppade med sänkt rygg och lite dåliga framben. Men ju mer jag tittar på filmerna desto mer gillar jag hästen :D
 
Sv: King Louie

*delvis knapplån*

håller med dig olgaklara; ju mer jag tittar på filmerna desto mer gillar jag honom :)

han ser så himla lätt ut att hoppa - det bara flyter på, galopp mot hindret och så är han över - inga konstigheter alls!

helt klart ett alternativ nästa år till något av mina ston! :)
 
Sv: King Louie

kl

Någon som har dräktigt med King Louie? Såg att han hade betäckt 28 ston, det hade varit intressant att veta hur många som är dräktiga.

Jag har ett stort ( 170 cm) och ganska grovt sto som tidigare lämnat ganska stora avkommor och jag funderar att använda honom till henne. Det hade varit intressant att se någon avkomma innan dess, stoet fölar i maj så det kanske dyker upp någon innan det är dags för betäckning.
 

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 699
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 028
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 305
Senast: Paddington
·
  • Artikel
Hästnyheter Avelshingsten King Louie har fått somna in efter ett långt och kungligt liv på Myrsjö Gård. "Så slipper han bli ledsen när stona åker...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp