Kinesisk nakenhund

D

Dutrorvärkligen

Jag har velat ha en nu i ett år. Men det ända är att jag är lite rädd att den ska frysa när jag bor så långt upp. Jag har hört många som har kläder på hundarna och jag har även en granne som har en. Vad tycker ni att jag ska göra? Tror ni att hunden "skäms" med hunkläder? TPF

Sv: Kinesisk nakenhund

Äh, det tror jag inte! Jag klippte just min Beardis och han får ha kläder på sig, och han skäms inte det minsta! Köp du dig en nakenhund om det är en sån du vill ha!

Min nakenhund skäms inte för att ha kläder, tvärt om så gillar han det och ibland tror jag han är lite stolt också ;)
Andra hundar som man möter kan ibland bli rädda för honom för att han har kläder, då kan hända han kaxar upp sig lite till :angel:

När han var 5 månader mötte vi en 5 månaders GD, gaaanska mycket större än honom. Men den ville men vågade inte gå fram och hälsa.

Jag tycker inte han ser ut att skämmas precis :smirk:

http://hem.passagen.se/retra/xbx/PA060024.JPG

Dessutom blev jag erbjuden att köpa en nakenhund från Luleå tror jag det var, så visst finns dom i norr också ;)

Dutrorvärkligen skrev:
Vad tycker ni att jag ska göra? Tror ni att hunden "skäms" med hunkläder? TPF
En del påstår det, men jag personligen tycker det är ren bullshit. Det är verkligen att förmänskliga hundar om man tror att de kan skämmas bara av faktumet att ha på sig kläder. Då skulle de väl "skämmas" av kopplet/halsbandet också? Jag tror det handlar om mattens/hussens egna reaktioner som gör att hunden kan se ut att skämmas om matte/husse tänker att det är vad den ska göra.

Liksom en hund är ovan vid koppel från början, men kan vänjas vid det så är det såklart detsamma med kläder/täcken.

(Hästar har ju kläder på sig och det är ingen som påstår att de skäms).

Klä på dem bara, de vänjer sig vid att vara påklädda. Bara det är bekväma kläder och man ser till att hålla dem rena så är det lugnt. Sen är det olika hur känsliga hundarna är också, så du kan ju försöka hitta en som inte är så frusen av sig (då menar jag naturligtvis mindre frusen i förhållande till en annan nakenhund, inte att den kan gå utan kläder).

En annan erfarenhet jag kom på. Min nakenhund tycker inte om när det är blött!
Hellre ska det vara kallt och stormigt än att det är lite fuktigt i gräset. Blir han blöt om fossingarna så fryser han mycket lättare än om det är minusgrader men "torrt"...

Tack för svaren.
Nu tror jag att jag kommer köpa min lilla "tinkerbell" :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 536
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
694
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 797
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 668
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar