Sv: Kindkedja

Jag har bara sett ordet kindkedja i mina fackböcker. Det finns några stycken så nu måste jag nog hem och titta i dem om jag missat något. (Min Häst var det många många år sen jag läste. På den tiden visste jag nog inte ens vad en kindkedja var för något)
Jag menar inte att det behöver vara fel. Det var bara jag som trodde det blivit en felstavning för jag har aldrig hört eller sett det förut. Huvudsaken att vi vet vad vi menar.:)

Har hon skrivit mer än en bok? Eller kan det vara olika utgåvor?
Jag minns tydligt att det stod kinnkedja på en sida med foton över olika sorters utrustning.

Immer

Vet inte om hon skrivit flera, men jag tror inte det.
I boken "dressyr med Lussan" skriver hon kindkedjan, där hon beskriver kandarets tillpassning. På andra sidan finns bilder och beskrivning på kandarets delar och där skriver hon hakkedja/hakkedjekrokar/hakkedjetunnel. (sitter och kollar i boken nu)
Det kanske är en annan bok du tänker på?

Nej, jag vet att det var Lussans bok, eftersom jag lade speciellt på minnet att Lussan minsann var en som visste den rätta benämningen på kedjan :D

Kanske var det en annan utgåva än den du har?

Immer

Vad använder ni för kindkedja?

Själv har jag "akademisk kedja". Tycker att den fungerar jättebra, den ligger stilla på sin plats även om den inte är sträckt, och är lite mildare än vanlig kindkedja utan att man behöver krångla med kindkedjetunnlar och sådant. Är dessuton lätt att "reda ut".:)

ak-kedja-sv.JPG

Varför ha kindkedja för överhuvudtaget ?

För att jag rider på stångbett, och ett stångbett fungerar inte som det ska utan kindkedja.

Tyvärr skrivs det oftast kindkedja, men om man tänker till lite så inser man snabbt hur fel det är.

Kinnkedjan sitter ju inte på hästens kind (ganasch), utan bakom dess "haka". Och vad heter haka på tyska? Jo kinn, precis som det på engelska heter chin. Och vad heter kedjan på tyska? Jo kinnkette.

Det mest korrekta borde alltså vara att som Lussan säga hakkedja. Kinnkedja går också, men kindkedja är helt ologiskt.

Engelsmännen lurar sig för övrigt elegant förbi problemet genom att kalla det för curb chain, alltså stångbettskedja.

Jag antar att kindkedja är ett försvenskat uttryck. Pratade vi engelska eller inte ville översätta ordet alls blev det ju chin chain.
Att översätta halva ordet är för mig helt ologiskt. ´Hela ordet eller inte alls. Det blir alldeles för mycket svengelska över det för min smak. Jag är helt tillfreds med att vissa vill kalla det kinnkedja men kan inte komma ifrån att det ser väldigt konstigt ut. Har ju som sagt aldrig hört någon säga eller skriva under alla år så det är väl ovanan. Jag har kollat i all min litteratur och ingenstans hittar jag ordet skrivet som Kinnkedja.
Men som jag sa innan: Huvudsaken vi för står vad vi menar, så kan man ju kalla det vad man vill. Jag håller med dig om att Lussans benämning egentligen är bäst. Kedjan sitter ju runt hästens haka och borde kallas hakkedja.

Japp jag sökte på orden på google.
920 sidor med ordet: kindkedja
13 sidor med ordet: kinnkedja.
:)

Men nu kommer ju inte ordet från engelskan utan från tyskan. På engelska heter det ju som bekant curb chain.

I Arméns ridinstruktion skriver de visserligen kindkedja, men som fotnot står det att man även skriver det som kinnkedja. Percy Hamilton använder kinnkedja i sin ridlära från 1923. C G Wrangel skriver kinkedja (med ett n).

Boken är så ny att den inte har omarbetats. Det måste vara minnet som spökar ändå. Jag har inte hittat flera böcker skrivna av henne heller.

Ordet chin är ju engelskt. Om ordet med stavningen kinn kommer från tyskan så borde hela ordet uttalas som på tyska. Jag klarar inte av att vara så inkonsekvent med språket och jag är i Sverige så en svensk variant av ordet känns bättre för mig. Men jag håller med om att försvenskningen av ordet inte är språkligt rätt. Lussans hakkedja är en bra benämning tycker jag. Vad jag pratar om tidigare i tråden är inte vad som är rätt eller fel. Jag menar bara att kedjan kallats kindkedja i alla möjliga kretsar mycket länge så ordet blivit helt vedertaget. (sen om det eg är fel är en helt annan sak)
Vanans makt är stor så jag kommer fortsätta kalla den kindkedja eftersom jag är van och eftersom alla jag träffar i ridkretsar också gör det. Det blir mycket enklare så.
(Själv rider jag med en curb strap på min stång just nu)

Boken är så ny att den inte har omarbetats. Det måste vara minnet som spökar ändå. Jag har inte hittat flera böcker skrivna av henne heller.

Jag ska kolla nästa gång jag är på biblioteket i Helsingborg, jag har ju lämnat den staden nu.
Men jag har fortfarande för mej att det var Lussans bok, och att jag när jag läst "kinnkedja" tyckte att det hedrade henne att hon visste att den heter så och inte "kindkedja".

Men "Dressyr med Lussan" är väl inte så himla ny?

Immer

Senast ändrad:

Stopp i galoppen! Jag vill ha en dubbel kinnkedja (se jag har redan tagit en "omedveten" ställning i stavningsfrågan ;)) men kan omöjligt hitta någon. Har visserligen inte letat så länge men har häller inte sett särskilt många (fick åka över atlanten för att se några överhuvudtaget) och tycker ändå inte att jag är riktigt så ouppmärksam.

Så några tips tack, rider nu på enkel men känner att jag vill ha en dubbel snarast

MVH / Kajsa med ögonen i backen och näsan i det blå

Om du letar på westernavdelningarna så finns dubbla kedjor. Det är läder i ändarna och dubbel kedja emellan. Vanliga kindkedjor som är dubbla har jag däremot inte sett.

Attans..
Är ju en såndär löjd som kräver att det ska vara "snyggt" också så läder på kedjan duger ju knappt för träning i skogen (:crazy: löjligt jag vet!)
Såg vanliga dubbla i USA (användes som käk då tränaren inte villa läderrem under hakan av någonoutgrundlig anledning) men hittade ingen att köp, och då letade jag äändå ganska noggrant.
Har gett pojkvännen i uppgift att leta när han är ute och rejsar men jag tycker ju det borde finnas i sverige med.

(vill ju helst ha en "rostbrun" också så att det matchar mitt mycket gamla och välanvända bett fast jag gissar jag får lägga kedjan i syrabad eller liknande i början)

MVH / Kajsa med sveriges töntigaste utseende policy

Tack för piken..... jag rider själv med en sån kedja med läderändar. Inte det snyggaste, men vem skulle bry sig om det härute i skogen? Den funkar bra i alla fall.
Kan du inte få en tillverkad någonstans? Det måste väl finnas någon "micklare" som kan få ihop en sån kedja åt dig?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
754
Senast: Angel
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross