Kimblewickbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fialotta999
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 4 788
F

Fialotta999

Vad har Ni för erfarenheter av Kimblewickbett??

Positivt? Negativt?

Sv: Kimblewickbett

Åh det låter precis som min ponny :rofl:

Han går för djupt med pelhamstången och vanligt tredelat fungerar inte alls där blir han väldigt stark.

Tycker du att ponnyn blir mindre svängbar med pelham alt. Kimpblewick??

Har bara positiva erfarenheter av kimblewickbetten.
Det har ju några smarta funktioner som särskiljer det från andra bett: stång med tungfrihet, vilket många hästar verkar gilla. Det har hävstångseffekt, vilket hjälper hästen söka sig nedåt. Det brukar ligga väldigt stadigt i hästens mun. Kedjan förhindrar också att bettet åker upp mot tänderna vid ett tygeltag (gag-effekt). Samt att bettet trots att det är en stång även har effekt vid ledande tygeltag, och att man kan reglera styrkan/effekten på det genom att fästa tyglarna lägre/högre upp eller ha dem löpande i stora ringen.
Det negativa är väl att en för hård hand kan få hästen att tippa in nosen bakom lodplanet, men det är en gemensam nämnare för alla bett, främst då bett med hävstångseffekt.

Har provat hela bettbiblioteket på min häst, och hon trivs absolut bäst med sitt jaktkandar. :)

Red min ponny på det när jag tävlade, han funkade super på det. Men tillridningsponnyn jag har nu funkade på det i början sen började hon tokbita fast bettet, blev helt okontrollerbar nu går det betydligt bättre med vanliga tränsbett på henne. Hon hatar bettet mer än allt annat. Har även haft det på halvblodet, men där blev det nog nästan aningens för skarpt då hon är ganska känslig, hon vågade nästan inte gå fram alls.
Jag tycker att i möjligaste mån ska man undvika så skarpa bett försök rida på mildare bett, det är oftast bättre att underbetsla än att överbetsla. Ju mer orutinerad man är desto mildare bett ska man ha och för guds skull använd inte ett bett bara för att alla andra har det. Jag har haft häst i 17 år och får fortfarande dåligt samvete då jag måste betsla upp en häst....

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 261
Senast: Marita73
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
644
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 562
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025