Kille med stoor gång...

Matten

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnar rätt nu...Min häst har stor gång (kan få till en halv meters övertramp i skritten), vilket jag förr alltid trott varit något enbart positivt i dressyrsammanhang. Men oj vad man får kämpa med denna häst, han har haft det så jobbigt med sin balans (tappar bakdelen ofta) och han gör allt för att smita undan. Har dessutom varit väldigt busig...:angel: Min tränare sa att jag skulle typ hinna med att rida 15 "vanliga" hästar på en Matte...uppmuntrande ha, ha! NU är vi i alla fall äntligen på rätt väg, och det känns som att vi har en ganska stabil grund att stå på. Finns det någon annan här som har häst med stor gång, och liksom jag upplevt det som extra jobbigt? Tips på bra övnigar eller annat?
Mvh. Matten

Sv: Kille med stoor gång...

Min häst är väldigt liten, men har oxå stor gång. Har varit jobbig att rida ihop förr, och för att inte tala om att sitta på henne i traven. Mitt tips är mycket övergångar. Det både stärker och balanserar. ;)

//granger

Finns det någon annan här som har häst med stor gång, och liksom jag upplevt det som extra jobbigt? Tips på bra övnigar eller annat?
Mvh. Matten

Min upplever jag också som svår att få att trampa under sig. Hon är ett under av rörlighet, men inte så lyhörd och känslig och jäkligt stor. Det tar en halvtimme minst att få alla hjulen att snurra, uppvarvningstiden är lång! Så det är helt enkelt ingen lek att få henne att jobba ordentligt. Traven är hennes bästa gångart, men galoppen är bra också.

Vet ej om du nu bara menar skritten?

Men just den vill man inte ha för stor- om man ämnar vilja samla den.
De flesta elitryttarna väljer en som har 8-mässig skritt o inte har passanlag.

oj jag har haft/har samma problem.. C-ponnyn har en jättegång som han inte kan hantera änn, så jag måste verkligen sitta på bakbenen och rida honom i "uppförsbacke" så han kommer under sig med bakbenen :) samtidigt som jag gör det måste jag hålla koll på huvet och resten av kroppen (både hans och min :angel: ).. FAst när han väl går där så går han där, men de e inte alltid så lätt att få honom dit.. Fladdrig bakdel, bogar som åker ut osv.. Isak har oxå varit busig (och dum..) och ostabil och så.. :) det hänger nog ihop med "för stor" gång :D

Alla Mattes gångarter är stora, och tyvärr kan det komma något pass steg i skritten, fast det är mycket bättre nu. Isaaak, jag känner så väl igen mig, Matte på pricken! Sara-Ida, "Uppvarvningstiden" är lång, det tar sin tid att att få honom att jobba genom hela kroppen! Har också stor rörlighet, speciellt när han vill slänga av mig...:crazy:
Skönt att höra fler som sitter och kämpar!, känns lite trögt och hopplöst ibland...nästa gång köper jag en häst med 8: or i stället ;) Ingen som har något mer tränigstips?
Mvh. Matten

Länns lite trögt och hopplöst ibland...nästa gång köper jag en häst med 8: or i stället ;)Mvh. Matten

Håller med du! ;)
Jag tror att belöningen kommer senare med en häst med stora gångarter. Min fyraåring är nu dessutom 173 cm hög och helt gigantisk, vilket ökar "trögheten" ännu mer. Det blir helt enkelt skitjobbigt för henne att bära bra och lyfta så mycket på benen som hon gör naturligt, särskilt bak.

Jag har också ett sto som trampar över en halvmeter i skritten... Det är svårt att få till en bra skritt i balans och framåtbjudning och samtidigt lätt i handen. Hon har även en stor galopp men där går det lite lättare, och traven är lättast.

Håller med om att hästar med lite kortare steg ofta är lättare att få ihop, men å andra sidan är de ofta lite tråkigare att rida.

Hästar som rör sig stort kräver mycket mer styrka för att orka med sina rörelser än en häst med medelgångarter. Långskritta, varannandagsridning (för att öka muskelmassan), kliva mycket i skog och mark (på stigar, kalhyggen etc), klättring, korta men ytterst intensiva pass på banan, noga med övergångar och halvhalter för att hjälpa dem att balansera är några av de sätt jag använde på min numera avlidna häst med stor gång. Det tar lite längre tid med grundarbete men det har man dubbelt igen när de väl orkar hantera sin gång. Vad är det för stam på hästen?

Han är efter Maistic-Weltburger. Upplever ni också att vila inte är så positivt? Andra hästar jag haft har snarare fungerat bättre efter ett par tre dagars vila i följd då och då, men med Matte är det tvärt om, stelnar till väldigt snabbt (han vilar typ 1-2 dagar i v. och det är bra om det inte bli dagarna efter varandra -han kan även bli lite galen då :angel:)Skulle själv föredra lite varannandagsridning ibland(svårt att hinna med allt...:crazy:) men tyvärr fungerar det inte riktigt för Matte just nu. Bra tips Sar!, rida på kalhyggen (finns ju gott om nu ;)) är riktigt bra, gjorde det en period när det inte alls gick bra, sen när det går bra så glömmer man bort sådant... Försöker rida lite korta intensiva pass då det känns ok.
Mvh. Matten

Måste bara inflika, för jag tyckte det lät intressant och aktuellt för mig och min ponny. Varannandagsridning - har aldrig hört begreppet förr men jag förstår att man rider/tränar varannan dag :idea: Jag kör mest skolkörning och tömkör och rider också, och min pojke behöver betydligt mer ryggmuskler. Kan det då vara skadligt att träna varje dag, med en vilodag emellanåt? Jag kör ju såklart inte järnet hela tiden, utan varierar träningen väldigt mycket. Bara en liten tanke...

Min häst har aldrig klarat av att vila mer än en dag förutom när han var 3 år, han hade helt enkelt för mycket driv och motor. En dag gick däremot rätt bra och gav mycket muskler. Men ju mer musklad han blev desto värre blev det med vilodagar men där är ett mycket bra sätt att sätta muskelmassa på dem.

Det beror väl på hur gammal hästen är, ju yngre desto mer positivt med varannandagsvila (enligt min uppfattning).
Har man en häst som inte svarar väl på att vila är att långskritta varannandag ett säkert "muskeltips".
Att rida i lätt sits, tömköra mycket och att rida korta, intensiva pass är också bra för ryggmusklerna.

Några tränings tips som jag fått mycket användning av på min pålle som inte alltid får med sig bakkärran :angel:

Rider mycket öka o minska volter i alla gångarter.

Vänder över ridbanan o byter varv var gång, är jätte noga med att han verkligen trampar runt sig o gör ett sk hörn istället för att vända så att det blir en båge.

Jag tempoväxlar mycket dels för att själv hitta ett tempo på honom:angel: o för att han inte ska utnyttja sitt stoooora steg för att springa ifrån arbetet.

hoppas de ger dig någon hjälp:)

Min häst är 16 år så nån unghäst är han ju inte... Mm skritturer ska ju vara bra också, och tömkör gör jag väldigt ofta. Nu blir det mycket klättring med tanke på terrängen invid betet. Både med vagn och ridet. Tack för tipsen!

kl* stor övertramp behöver inte betyda bra/ stor gång, kan även betyda en häst som är rejält på bogarna, naturligt eller efter inverkan från ryttare.
Nin

Aaa känner igen mig allt för väl:angel:

Dock är inte min häst så stor och dessutom ganska kompakt så jag har inga problem att rida ihop honom. Men problemet är att han har en trav som nästan skjuter ur mig ur sadeln när han kommer igång med bakbenen, speciellt på utebanan:smirk:
Följden av det blir att mina skänklar har ett eget liv:angel: Detta leder till att jag ofrivilligt sitter och smygdriver.... inte alls det bästa:cool:

Jag rider mycket övergångar och försöker hitta stabilitet i korta intervaller. Detta funkar jättebra för mig och jag har nu kunnat länga på travperioderna i nedsittning. Dessutom är det ju bra för dig om du vill få ihop din häst. Annars lösgör jag honom mycket i galoppen eftersom jag personligen har mycket lättare för att lösgöra hästen då, i och med att när jag sitter bättre kan jag inverka bättre;) Smart logik

Senast ändrad av en moderator:

kl* stor övertramp behöver inte betyda bra/ stor gång, kan även betyda en häst som är rejält på bogarna, naturligt eller efter inverkan från ryttare.
Nin

Precis vad jag tänkte skriva! Det kanske är så att bakhovarna kommer långt över framhovarnas avtryck pga att hästen står kvar länge på framben så att de hamnar långt bak. Då kan bakbenen "paddla" där bak och ändå få till ett rejält övertramp. Och har hästen vikten på framdelen istället för på bakdelen är det klart att det blir problem med balansen osv.
Bär hästen ordentligt bakifrån och lyfter frambenen tidigt innan de kommer för mycket "bakom lod" så är ett stort övertramp däremot positivt.

Ha, ha jag kan se dig framför mig...:angel:, ja, alla har vi våra problem :rofl:! Men faktum är att det faktiskt går riktigt bra för oss nu. Vi har tagit oss över en stooor tröskel. Tvingade ut sambon i bil för att leta upp perfekta klätterbacken, och jag hittade 2 jättebra!En väldigt lång med låg lutnig och en kort som lutade rätt mycket. Så nu ska här klättras!:)
Mvh. Matten

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 774
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat