M
Mahogny
Hej! HAr en fråga som jag snabbat behöver svar på, jag vet faktiskt inte vad som menas med kilbossad?? kan någon förklara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glömmer jämt att man måste vara övertydlig med allt här på Buke Gud förbjude att man någonsin ger ett superkort, förenklat svar till någon!
Njae, håller inte med till fullo om att de skulle passa fler svängda ryggar än raka. Min erfarenhet har varit att de allra flesta sadlar med kilbossor sitter på sadlar som har rätt så rak bom = passar inte särskilt bra på väldigt svängda hästar. Självklart finns det undantag - jag har inte sett eller provat alla sadlar i hela världen på alla typer av hästar.
Sen ang anläggningsytan så har jag inte själv tagit sadlar till ett labb och undersökt hur effekten faktiskt blev - men kilbossor togs fram för att öka anläggningsytan (och få sadeln att ligga bättre framförallt på hästar med rak rygg). Det är iaf vad jag fått lära mig en gång i tiden och även sadelutprovare av dyra märken säger samma sak (tex Albion).
Sen var mitt svar väldigt kort och allmänt och rent allmänt så brukar man säga (ja, till och med sadelutprovare och dylika) att kilbossor passar rak rygg. Klart det finns lite rundade kilbossor också som passar hästar med svängd rygg (beror ju mest på bomformen och inte om sadeln har rundbossor eller kilbossor) - men jag ville ge TS ett ENKELT svar och inte krångla till det med en massa tillägg.
Men visst - kunde varit tydligare med att skriva att inte alla kilbossade sadlar passar rak rygg utan att man givetvis ska se till att även bommen är av rak typ. Glömmer jämt att man måste vara övertydlig med allt här på Buke Gud förbjude att man någonsin ger ett superkort, förenklat svar till någon!
Sen får man tänka på att bara för att en sadel ser ut att ligga bra på en häst betyder inte att den ligger perfekt, och bara för att hästen har en spikrak rygg på stallgången betyder inte att hästen har en så rak rygg under arbete och vice versa. Och bara för att hästen har en spikrak rygg betyder inte att den kommer trivas med en sadel som har en spikrak passform, så länge sadeln inte glider runt och stör så brukar många hästar med spikrak rygg gilla sadlar som t.ex. Crown, som inte är spikraka utan har en liten böjning på bommen, men hästen gillar just den sadeln bäst i alla fall. Därför ska man ju framförallt lyssna på ekipaget vad som passar och inte bara utgå från "picture perfect" enligt sadelutprovningens alla regler, utan se hur hästen går med sadeln.