Kilbossad???

M

Mahogny

:confused: Hej! HAr en fråga som jag snabbat behöver svar på, :angel: jag vet faktiskt inte vad som menas med kilbossad?? kan någon förklara.

Sv: Kilbossad???

Kilbossa:
kilbossa.gif

Kilbossor ger en bredare anläggningsyta och passar bra på hästar med rak rygg.

well_fitting_back_panels.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Tack, nu vet jag vad det är, mycket tacksam:bow: Va bra.. för tänkte köpe en sadel med kilbossor, och har en häst med rak rygg...:) :banana:

Fel!
Bara för att sadeln har kilbossor passar den inte på en rak rygg! Finns MÅNGA modeller med kilbossor som passar en svängd rygg (fler som passar en svängd rygg än en rak rygg faktiskt). Kilbossor har oftast inte bredare anäggningsyta överlag, utan det beror på vilket märke man snackar om.

Njae, håller inte med till fullo om att de skulle passa fler svängda ryggar än raka. Min erfarenhet har varit att de allra flesta sadlar med kilbossor sitter på sadlar som har rätt så rak bom = passar inte särskilt bra på väldigt svängda hästar. Självklart finns det undantag - jag har inte sett eller provat alla sadlar i hela världen på alla typer av hästar.

Sen ang anläggningsytan så har jag inte själv tagit sadlar till ett labb och undersökt hur effekten faktiskt blev - men kilbossor togs fram för att öka anläggningsytan (och få sadeln att ligga bättre framförallt på hästar med rak rygg). Det är iaf vad jag fått lära mig en gång i tiden och även sadelutprovare av dyra märken säger samma sak (tex Albion).

Sen var mitt svar väldigt kort och allmänt och rent allmänt så brukar man säga (ja, till och med sadelutprovare och dylika) att kilbossor passar rak rygg. Klart det finns lite rundade kilbossor också som passar hästar med svängd rygg (beror ju mest på bomformen och inte om sadeln har rundbossor eller kilbossor) - men jag ville ge TS ett ENKELT svar och inte krångla till det med en massa tillägg.

Men visst - kunde varit tydligare med att skriva att inte alla kilbossade sadlar passar rak rygg utan att man givetvis ska se till att även bommen är av rak typ. Glömmer jämt att man måste vara övertydlig med allt här på Buke :devil: Gud förbjude att man någonsin ger ett superkort, förenklat svar till någon! :rofl:

Glömmer jämt att man måste vara övertydlig med allt här på Buke :devil: Gud förbjude att man någonsin ger ett superkort, förenklat svar till någon! :rofl:

Ja, fy på dig.

Själv skrev jag ett inlägg i ett annan tråd, men raderade då jag insåg att den kunde idiotförklaras på mer än ett sätt. Och det bara för att en är så hiskeligt dålig på att få meningarna rätt.
Jag bara inte ooooorkade förklara eller ge upphov till en långkörare, inte idag iaf.

Njae, håller inte med till fullo om att de skulle passa fler svängda ryggar än raka. Min erfarenhet har varit att de allra flesta sadlar med kilbossor sitter på sadlar som har rätt så rak bom = passar inte särskilt bra på väldigt svängda hästar. Självklart finns det undantag - jag har inte sett eller provat alla sadlar i hela världen på alla typer av hästar.

Sen ang anläggningsytan så har jag inte själv tagit sadlar till ett labb och undersökt hur effekten faktiskt blev - men kilbossor togs fram för att öka anläggningsytan (och få sadeln att ligga bättre framförallt på hästar med rak rygg). Det är iaf vad jag fått lära mig en gång i tiden och även sadelutprovare av dyra märken säger samma sak (tex Albion).

Sen var mitt svar väldigt kort och allmänt och rent allmänt så brukar man säga (ja, till och med sadelutprovare och dylika) att kilbossor passar rak rygg. Klart det finns lite rundade kilbossor också som passar hästar med svängd rygg (beror ju mest på bomformen och inte om sadeln har rundbossor eller kilbossor) - men jag ville ge TS ett ENKELT svar och inte krångla till det med en massa tillägg.

Men visst - kunde varit tydligare med att skriva att inte alla kilbossade sadlar passar rak rygg utan att man givetvis ska se till att även bommen är av rak typ. Glömmer jämt att man måste vara övertydlig med allt här på Buke :devil: Gud förbjude att man någonsin ger ett superkort, förenklat svar till någon! :rofl:

Märken som har modeller med kilbossor för lite till mycket svängda ryggar:
Sommer, KN, FB, Passier, JR, Jeffries, Pennwood, Albion, County, Stubben, Lemetex, BR, Kentaur, Jensen, Wintec, Bates, Ideal/Crown, Kieffer, Cliff Barnsby, Källquist, Thorowgood. Detta är ett urval, finns fler...
Det är betydligt fler än det finns för riktigt raka ryggar.

Kilbossor togs fram för att få en LÄNGRE anläggningsyta mot hästen, men med tiden har engelska märken (framförallt engelska, men även andra såklart) försökt få så korta och breda anläggningsytor som möjligt, men det är LÅNGT ifrån majoriteten av alla sadlar med kiblssor som har en bred anläggningsyta. Och kilbossor har ofta inte en bredare anläggningsyta än rundbossor, utan det är rätt jämnt fördelat.

Tyvärr måste man vara så jävla övertydlig här på buke, för är det någoin som inte är så kunnig så tolkar de ditt svar som "Vad bra! Min häst har en rak rygg då kan jag ha alla sadlar med kilbossor!"

OK menade inte att bossorna var bredare, klumpigt uttryckt, jag menade STÖRRE anläggningsyta.

Sen är det väl klart att det inom de flesta märken finns MODELLER som passar svängd rygg, men du kan INTE på fullaste allvar mena att de flesta Albion passar häst med svängd rygg :confused: :eek: De är ju som gjorda för spikraka ryggar - de allra flesta. Min Bates är också spikrak. Men det var väl kanske inte det du menade? Har även sett många Lemetex och Kieffer som är spikraka, även någon BR etc.

mao - de flesta märken har modeller av bägge slag. Och OK, även de som är svängda i bommarna kan ha kilbossor - återigen. URSÄKTA MIG att jag uttryckte mig så klumpigt :devil: :D

Nej, Albion har faktiskt bara en modell som är gjord för spikraka ryggar och det är Albion k2. De andra är mer böjda. Har du en häst som har en spikrak rygg blir det en väldig skillnad.
Finns ingen BR som är spikrak, finns inte heller någon Lemetex som är spikrak, Kieffer har några modeller som är spikraka i mindre bomvidder, Bates har ingen modell som är spikrak heller. Har du en häst med en liten böjning i ryggen så kan t.ex. en Lemetex se ut att vara väldigt rak, men som sagt - lägger du den på en häst med spikrak rygg så märker du en stor skillnad på om det finns en liten böjning här och där - vilket det finns på de allra flesta sadlar förutom vissa enstaka modeller hos en handfull märken.

Har sett två stycken Lemetex på raka ryggar och de ligger bra.

Har sett en BR som även den passade på rak rygg.

Ang Kieffer så är det en med vid bomvidd (får plats med två knytnävar i fram mellan bossorna) som ligger kanon på häst med rak rygg.

Har själv en Albion Legend som inte kan bäras av ngt annat än rak rygg och en kompis som har häst med rak rygg har en Kontrol på den och den ligger bra (utprovad av sadelutprovare).

Har själv en Bates Momentum och den måste du verkligen missat för du - rakare sadel får du leta efter faktiskt.

Jag har sett dessa. Du kanske har sett andra. Det betyder inte att någon av oss har mer rätt eller fel än den andra - bara att vi sett olika modeller. Men du kan inte komma och säga att jag inte vet hur mina egna sadlar (Albion och Bates) ser ut och vad de passar för häst. :smirk:

BTW så har vi ju faktiskt glömt att nämna (här i denna diskussion på detta forum som ju kräver 100% förklaring av precis allting) att vissa sadlar faktiskt går att (till viss del) stoppa om så att de passar hästen bättre också. Gjorde det själv en gång - behövde den lite rakare och sadelmakaren fixade det perfekt. Underbart stoppad och det blev bättre anläggningsyta mot hästen. Kanon - man slapp byta sadel på direkten så det var ju bra.

Så det KAN ju vara så att de sadlar vi sett - även om de skulle råka vara av samma modell - kan vara olika stoppade och därför passar bättre eller sämre på en rakryggad häst.

Jag har själv använt flera Lemetex och jag vet att de inte passar en spikrak rygg. Lemetex har en liten böjning framtill på sadeln vid manken, för att passa en högre manke, på en spikrak rygg finns inte en sådan böjning vid manken och då kommer sadeln tippa fram.

BR är det likadant med, de har en böjning framtill på sadeln och även en böjning i bommen, passar definitivt inte på en spikrak rygg.
Kieffer blir mer böjd om man breddar den mycket, i normal och vid bom (alltså de mindre storlekarna) är några av deras modeller spikraka, men inte om de är mycket bredare än så.

Albion Legend är den gamla k2 modellen, så det är inte så konstigt att den passar en spikrak rygg... Kontrol hopp är rakare än t.ex. SLK men den har också en liten böjning framtill för att passa en hög manke, alltså inte spikrak.
Bates Momentum har jag inte provat på en häst med spikrak rygg än, men när jag kollat på den på "vanliga" hästar och i affären så har den inte varit spikrak, utan snarare som alla andra Bates, som inte är spikraka utan de är rakare i de mindre bomvidderna men blir mer svängda i en bredare bomvidd.

Javisst kan man stoppa om en sadel och ändra en hel del med passformen. Men jag snackar om nya sadlar som inte blivit ändrade och jag pratar ju om formen på bommen, inte stoppningen. Stoppningen kan se till så att en sadel kommer upp lite mer från manken, man kan göra en sadel kortare, lite rakare, lite mindre takformad osv men man kan inte göra så att en sadel med en liten böjning på bommen ligger perfekt på en häst som är spikrak i den form den oftast rids i. Då måste man ha en annan bom helt enkelt, och det är som sagt väldigt få märken som har sadlar med den passformen. Sen får man tänka på att bara för att en sadel ser ut att ligga bra på en häst betyder inte att den ligger perfekt, och bara för att hästen har en spikrak rygg på stallgången betyder inte att hästen har en så rak rygg under arbete och vice versa. Och bara för att hästen har en spikrak rygg betyder inte att den kommer trivas med en sadel som har en spikrak passform, så länge sadeln inte glider runt och stör så brukar många hästar med spikrak rygg gilla sadlar som t.ex. Crown, som inte är spikraka utan har en liten böjning på bommen, men hästen gillar just den sadeln bäst i alla fall. Därför ska man ju framförallt lyssna på ekipaget vad som passar och inte bara utgå från "picture perfect" enligt sadelutprovningens alla regler, utan se hur hästen går med sadeln. Men det är felaktigt att påstå att sadlar med kilbossor är i majoritet riktigt raka i bommen, för det är inte så. Dock så är sadlar med rundbossor alltid böjda i bommen, bara mer eller mindre och kan aldrig passa en spikrak rygg enligt konstens alla regler, men hästen kan ju gilla den ändå.

OK men då var ju det mysteriet löst för vad jag menar med spikrak rygg är att det kan även vara en häst med manke, men att RYGGEN är rak. Och det verkar ju inte du tycka/mena. Och jag tycker de sadlar jag sett är så raka de i princip kan bli, men som sagt: Vi har väl olika ögonmått/åsikter/whatever...

Sen får man tänka på att bara för att en sadel ser ut att ligga bra på en häst betyder inte att den ligger perfekt, och bara för att hästen har en spikrak rygg på stallgången betyder inte att hästen har en så rak rygg under arbete och vice versa. Och bara för att hästen har en spikrak rygg betyder inte att den kommer trivas med en sadel som har en spikrak passform, så länge sadeln inte glider runt och stör så brukar många hästar med spikrak rygg gilla sadlar som t.ex. Crown, som inte är spikraka utan har en liten böjning på bommen, men hästen gillar just den sadeln bäst i alla fall. Därför ska man ju framförallt lyssna på ekipaget vad som passar och inte bara utgå från "picture perfect" enligt sadelutprovningens alla regler, utan se hur hästen går med sadeln.

Men givetvis är det så - det har jag väl ändå aldrig ens skrivit något om?? :confused:

Jag har inte skrivit att du har påstått annat! Jag bara skrev till det... Ta det lugnt..

Nej, om hästen har en välmusklad manke i sadelläget så behövs det ofta en liten böjning framtill, och då är ju inte sadelläget spikrakt. Det finns rätt få hästar som har det så, att hela sadelläget är helt spikrakt, därför finns det inte heller så många modeller för den typen av rygg.

Jag tar det lugnt, blev bara förvånad ;)

En häst kan ha hög manke och rak rygg utan att den är "välmusklad" - bara som inflik... Manken kan också vara smal och hög. Hög manke, rak rygg kunde inte ha någon som helst böj på sadeln utan att det blev glapp direkt, sadelläget är alltså likväl rakt, trots hög manke.

linarygg.jpg

Du missuppfattade mig, det är om hästen har mycket muskler kring manken som den behöver en liten böj framtill. Om den inte har sp mycket muskler vid manken som hästen på bilden har är den oftast spikrak i hela sadelläget.

Hej! Ojojoj.. ta det lungt..det var en simpel fråga.. :rofl: kan medela att sadeln jag ska köpa..är rak... Väldigt rak.. Men det passar min häst, jag ville mer veta skilnade mellan killbossad och rundbossad sadel. Nu vet jag tack..allt från mig:banana:

Vad jag menade med att kilbossor passar rak häst är snarare tvärtom egentligen. Att hästar med rak rygg brukar funka bra med sadel som har kilbossor. Av den anledningen (min erfarenhet iaf) att dessa lägger sig bättre på hästen.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en förändring av formatet som infördes vid de olympiska spelen i Tokyo 2021, kommer hoppningens lagtävlingen att äga rum först...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
931
Senast: Mojma
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar