Kennelnamn, tips?

lizzette

Trådstartare
Försöker komma på ett kennelnamn, men det står verkligen helt still...
Har varit inne på ett engelsk kennelnamn eftersom hundarna heter saker på engelska samt att rasen är från storbrittanien.
Btw, är kennelnamn till cavalierer! :)

Så kom jättegärna med lite förslag alt hur vi ska tänka! :D

Sv: Kennelnamn, tips?

1:
http://www.fci.be/affixes.aspx?lang=en
Länk till alla namn ni INTE kan ta ;)

2: Ta inte något som är rasspecifikt eller ortsspecifikt osv. Du är "fast" med namnet resten av livet och det KAN hända att du byter ras eller flyttar....
Finns en uppfödare med kennelnamn som syftar på Norrland och en stor hundras, bor numera i södrare Sverige och föder upp en helt annan ras...

3: Jag valde ett ord som betyder något för/om mig som inte kommer förändras. Jag funderade på (trots ovanstående om ortsspecifikheten) på namnet på mitt barndomshem (men det var taget). Skickade in två andra alternativ men fick dem refuserade. Slutade med att jag bestämde mig för en bokstav och tog en medicinsk ordbok (jag ville ha ett ord med medicinsk anknytning iom att jag är läkare) och läste tills jag hittade "mitt" namn. Och fick det :)
"Min" uppfödare tog första stavelsen i sina tre hundars namn och fick sitt kennelnamn därifrån. En annan var tidig med sin ras här i Sverige och gjorde en kombination av rasnamnet (suck ;) ) och Sverige. Någon håller (höll) på med kapphundar och har ett namn som anspelar på det (föder upp grupp 9-hundar nu... :) ).

Jag rekommenderar faktiskt ordboken, fick många idéer därifrån.

Ps: se till att namnet är grammatiskt korrekt, rätt pinsamt med ett felstavat/-böjt/-apostroferat namn. ds. :)

Senast ändrad:

"Min" uppfödares kennelnamn är efter deras favoritartist.
Tycker det är smart för som någon annan skrev så är det ju inte bundet till någon del av landet eller ras.
Och favoritartisten är och förblir en favorit :)

Jag vet inte hur min hunds uppfödare kom på sitt kennelnamn men det finns nästan inget bättre.
Kennel "Min Bästa Vän" :D

Min "uppfödare" har namnet efter sin första hund som blev grunden och hörnstenen i kenneln. Som en hyllning.......

Inte plats eller rasbundet men säkert betydelsefullt för dom :-)

Jag har en liten text hopkomponerad på min hemsida om hur jag tänkte när jag tog fram mitt kennelnamn :) :

Namnet på kenneln kom av att jag ville ha någonting som påminde om min (framtida) stamtik Lyxa, ett namn som låg bra i munnen och som gärna hade en gnutta humor i sig. När namnet Lyxlirarens poppade upp i huvudet kändes det bara så rätt.

En lyxlirare är någon som uppskattar det goda i livet, som tar livet lite med en klackspark och som gör det som den njuter av. Mycket av detta tänk försöker jag bära med mig i min hundträning, det ska vara kul, njutbart och lättsamt att träna hund, oavsett hur högt man än sätter sina mål. Jag hoppas att mina framtida små Lyxlirare kommer att ge sina ägare samma njutningsbara och roliga känsla som Lyxa ger mig varje dag, både på träningsplanen och i vardagen!

Välkommen till helvetet! :D ;)

Jag fick mitt namn godkänt nyligen och det var inte lätt. Fick massor med avslag, namn får ju inte likna de tidigare registrerade namnen alls, framförallt inte ljuda liknande.

Jag tog tillslut en låt jag gillar som kennelnamn. Andra förslag är att ta något som anspelar på sitt egna namn, någon kär plats eller hundarna (finns ju anagram generatorer t. ex. http://www.wordsmith.org/anagram/). Då kan du få inspiration åtminstone.

Man kan ta något på ett annat språk. Min kompis valde ett afrikanskt ord som betyder liten men stark. Passade perfekt för hennes kennel. Man kan söka t. ex. kärlek, hälsa, ädel, vinnare o.s.v. på olika språk beroende på vilket ord man tycker ska representera sin kennel. http://freedict.com/ är en ganska bra sida med lite olika språklexikon.

Tänk bara på att om du tar ett svenskt namn som t. ex. Sommarlila men du vill ha ett S efter ska det stå Sommarlilas, inte Sommarlila's. Det felet gör många och det ser absolut urlöjligt och okunnigt ut att blanda svensk och engelsk grammatik på det viset!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 530
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V