Kennelhosta

Hippocampus

Trådstartare
Har era hundar drabbats av kennelhosta? Kan man göra något mer än att vänta ut det? (förutom att ha koll och kontakt med veterinär).

Har haft kennelhosta på hundar (senast Monster för ett par år sedan), har aldrig gjort något särskilt faktiskt. Det har varit jobbigt/läskigt men inte egentligen på en farlig nivå när jag djupandats lite och försökt tänka med något annat än mattehjärtat. :o

Vad jag förstår är det ganska vanligt? Jag är ju fortfarande nybörjarhundägare (tror jag haft hunden i 3 år nu). Hon är ju pigg och så ska hon vila, dessutom löper hon så hon vill ju gå ut hela tiden...hehe. Men det måste vara extremt smittsamt, hon träffar ju inte andra hundar nos mot nos (men det bor ju andra hundar i kvarteret).

Fick det på en tik som lånades ut till polisen. Planen var att de skulle köpa henne men när hon preserade dåligt fick vi tillbaka henne. Hon var rätt dålig...hade feber osv. Och var i höglöp. Inget av detta hade de märkt :meh:

Vi tog henne till veterinär och hon fick nått för det, vad minns jag inte. Sen hölls hon seprerad från övriga hundar eftersom vi har fler.

Fick det på en tik som lånades ut till polisen. Planen var att de skulle köpa henne men när hon preserade dåligt fick vi tillbaka henne. Hon var rätt dålig...hade feber osv. Och var i höglöp. Inget av detta hade de märkt :meh:

Vi tog henne till veterinär och hon fick nått för det, vad minns jag inte. Sen hölls hon seprerad från övriga hundar eftersom vi har fler.

Det var ju klantigt av polisen att inte märka något. Tycker att det brukar märkas ganska tydligt när en hund inte mår bra och har feber.

Min har precis haft det, är bättre igår och idag. Vad jag förstod på veterinären så kan de ha lite feber första dagen (min hade inte det), och i de flesta fall hosta 3-5 dagar och blir sedan bättre av sig själva. Vaccinerade får oftast mildare symtom. Hunden ska ta det lugnt ca två dagar efter att den slutat hosta (försök förklara det för en 5-månaders valp...) Det som kan hända är att då luftvägarna är påverkade/känsligare finns en risk för lunginflammation, så man ska ha koll på allmäntillstånd och temp i ca en vecka.
Kan smitta ca 14 dagar från första hosta och ska förstås under denna tid inte träffa andra hundar. Som jag förstått är det saliven som smittar, t ex via hälsningar, delad vattenskål m m. Gissar att om man har otur så kan det smitta om man som människa hälsar på en smittad hund och sedan direkt efter på en annan, men vet inte säkert. Tror dock inte det är någon fara för andra hundar om de nosar på samma fläck på promenaden eller liknande. Men någon annan kanske vet mer?

Jag har låtit vaccinera mina (ingen 100% garanti) och de 2 gånger jag mina hundar drabbats har det varit mycket, mycket lindrigt. De har inte varit det minsta påverkade utan enbart några enstaka hostningar.
Den sista gången fick jag skylla på min egen lathet. I stället för att gå till bilen och hämta egen vattenskål var det bekvämare att låta hunden dricka ur en bunke med vatten som stod vid klubbstugan. Något jag aldrig gör om.

Min är också vaccinerad. Hon hostar ett par gånger om dagen. Men det måste smitta som typ influensa, min hund har inte träffat på någon hund som är sjuk (hon nosar aldrig på hundar etc). Men jag vet att grannen 3 hus bort haft kennelhosta på sina hundar.

Min är också vaccinerad. Hon hostar ett par gånger om dagen. Men det måste smitta som typ influensa, min hund har inte träffat på någon hund som är sjuk (hon nosar aldrig på hundar etc). Men jag vet att grannen 3 hus bort haft kennelhosta på sina hundar.

Är du i så fall säker på att det är kennelhosta och att det inte är något i halsen som irriterar? Eftersom min är en valp som gärna plockar upp saker ute (samt att hon var så pigg och inte hade feber) blev hon röntgad och de sövde och kollade att det inte satt något i halsen, innan de säkert ville säga att det var kennelhosta.
Jag hade inga problem att komma på var hon blev smittad, så här i efterhand. Och hon är vaccinerad så det har varit ganska milda symtom efter första nattens hosta.

Och jag menar inte att jag är någon expert på kennelhosta, går bara på hur min veterinär agerade och vad jag hunnit läsa själv.

Senast ändrad:
Mina två har precis blivit friska. De träffar normalt inte andra hundar utan den ene som haft problem med magen drog på sig smittan hos veterinären.
Jag har aldrig haft det förr och det står när man går in i väntrummet att om man har en hund som hostar eller kräks så ska man inte ta in den utan den får vänta i bilen på sin tur. Därför reagerade jag inte när hörde det som jag idag vet är det karaktäristiska ljudet av hund med kennelhosta. Tänkte att om det var hosta så skulle den ju inte vara i väntrummet. Snacka om att känna sig dum i efterskott.

Nåja min sjuka hund som p g a behandlingar och medicinering har mycket nedsatt immunförsvar blev givetvis dålig. Hade liten aning feber första dygnet och hostade sedan i nästan två veckor. Han bror som då blev smitta av honom blev sjuk cirka en vecka och blev besvärsfri på så fem dagar.

Det var ju klantigt av polisen att inte märka något. Tycker att det brukar märkas ganska tydligt när en hund inte mår bra och har feber.
Precis. Därför sa vi nej till att låta dem köpa henne när de ändrade sig. Nu fick kriminalvården chansen istället och där har hon det hur bra som helst :)

Lagotton fick det ett par gånger. Rejäl hosta i nån dag och sen gick det över. Fick aldrig feber.
Labben fick det på en inomhusutställning. Han fick 40*C feber och lunginflammation också :meh:. Förmodligen för att hans vaccin inte hunnit ge nåt skydd, hans dumma matte vaccinerade dagen innan utställningen :angel:. Därefter har han klarat sig.

Precis. Därför sa vi nej till att låta dem köpa henne när de ändrade sig. Nu fick kriminalvården chansen istället och där har hon det hur bra som helst :)

Kan förstå det. Man säljer inte frivilligt en hund till någon som inte har någon koll på hundens välmående. Men det är bra att hon har det bra nu. :)

Mina fick det för några år sedan, först unghunden (som troligtvis blev smittad när vi var på kurs), han var vaccinerad och småhostade i två dagar, sen var han pigg och kry igen. Han smittade dock de övriga tre, som inte var vaccinerade och de blev alla betydligt sämre. Två hostade, en tredje nös segt snor....

Jag var orolig för gamlingen på 12 år, men han klarade sig rätt bra, det var istället en av bröderna på 7 år som åkte på det värst, han fick lunginflammation och var rejält dålig några dagar.

Båda mina fick i somras. Vi hade ett utbrott i personalhundstallet :cool:
Mina bor inte där men ena hunden hade varit iväg på utställning och bott tillsammans med två hundar som bor där och blev smittad. Sedan smittade hon såklart andra hunden.
Dahlia hostade rejält några dagar och fick sedan feber en morgon pga lunginflammation, svarade snabbt på antibiotika.
Winzi hostade rejält i ca 2 dagar och sedan mindre och mindre för varje dag. Max en vecka tog det väl. Hon slapp lunginflammationen.
Vaccinerat mina varje år med Pi sedan valpåldern.
Man kan ge Bisolvon för att göra det lättare för dom att hosta upp slemmet, så båda mina fick det.
Och sen bara korta koppelpromenader.

Hur länge håller ni er undan från andra hundar efter att era slutat visa symptom? Får ofta frågan om folk kan komma hit och träna bara dagar efter sista hostan...

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 274
Senast: movi
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 012
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 267
Hundhälsa Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring. Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns...
Svar
10
· Visningar
1 152
Senast: starcastle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka