Kennelhosta

Hur länge håller ni er undan från andra hundar efter att era slutat visa symptom? Får ofta frågan om folk kan komma hit och träna bara dagar efter sista hostan...
Intressant är att dom flesta jag känner säger att man ska hålla sig väck typ 3 veckor efter sista hostan, men på SVA:s sida står det två veckor efter hostan BÖRJADE. Hostan kan alltså hålla i sig länge utan att hunden längre är smittsam enligt dom.

Intressant är att dom flesta jag känner säger att man ska hålla sig väck typ 3 veckor efter sista hostan, men på SVA:s sida står det två veckor efter hostan BÖRJADE. Hostan kan alltså hålla i sig länge utan att hunden längre är smittsam enligt dom.
Jag har sagt några veckor efter sista hostan, räknar inte med att folk är helt ärliga eller håller så bra koll. Åkte på det på mina i samband med en utbildning för några år sedan, där andra kursdeltagare varit på stora Stockholm med sina hundar. Då blev två av mina jättesjuka trots vaccin... Har slutat vaccinera mot kennelhosta efter det.

Ja så är det och det jag brukar följa. 14 dagar då hunden inte får umgås med andra hundar, gå på kurs, hunddagis, vara på klubben eller i hundrastgården.
Nu har inte mina hostat längre än så ändå.
Problemet är ju att de smittar innan de själva visar symtom och att det är en luftburen smitta. Det tog nästan 3 månader från det att den första personalhunden började hosta till den sista blev frisk. Det var inte en rolig tid...

Jag har sagt några veckor efter sista hostan, räknar inte med att folk är helt ärliga eller håller så bra koll. Åkte på det på mina i samband med en utbildning för några år sedan, där andra kursdeltagare varit på stora Stockholm med sina hundar. Då blev två av mina jättesjuka trots vaccin... Har slutat vaccinera mot kennelhosta efter det.
Ja en hund som hostar ska ju absolut inte arbeta oavsett, så dom bör hållas lugna en tid efter så dom hinner bli friska ordentligt.

Har även jag erfarenhet att att den enda vaccinerade i flocken var den som blev riktigt sjuk så skyddet räcker inte ändå alla gånger, så efter det åker kennelhostevaccin med i samband med vanliga vaccineringen - aldrig årligen.
Normalt friska djur bör klara en kennelhosta med lite omvårdnad - precis som vi klarar influensa :)

Är du i så fall säker på att det är kennelhosta och att det inte är något i halsen som irriterar? Eftersom min är en valp som gärna plockar upp saker ute (samt att hon var så pigg och inte hade feber) blev hon röntgad och de sövde och kollade att det inte satt något i halsen, innan de säkert ville säga att det var kennelhosta.
Jag hade inga problem att komma på var hon blev smittad, så här i efterhand. Och hon är vaccinerad så det har varit ganska milda symtom efter första nattens hosta.

Och jag menar inte att jag är någon expert på kennelhosta, går bara på hur min veterinär agerade och vad jag hunnit läsa själv.
Nä säker kan jag inte vara men hon hostar 2-3 gånger om dagen sådär rossligt. Har hon annat i halsen kanske hon borde hosta mer? Min är ju gammal dam så hon plockar inte saker men gräs kan ju fastna och så sorkben...
Enligt veterinären kan de hosta flera veckor. Jag avvaktar och ser.

Nä säker kan jag inte vara men hon hostar 2-3 gånger om dagen sådär rossligt. Har hon annat i halsen kanske hon borde hosta mer? Min är ju gammal dam så hon plockar inte saker men gräs kan ju fastna och så sorkben...
Kennelhosta är inte roslig,den är mera som ett rådjur som skäller och slutar ofta med klökljud.

Ja en hund som hostar ska ju absolut inte arbeta oavsett, så dom bör hållas lugna en tid efter så dom hinner bli friska ordentligt.

Har även jag erfarenhet att att den enda vaccinerade i flocken var den som blev riktigt sjuk så skyddet räcker inte ändå alla gånger, så efter det åker kennelhostevaccin med i samband med vanliga vaccineringen - aldrig årligen.
Normalt friska djur bör klara en kennelhosta med lite omvårdnad - precis som vi klarar influensa :)

Vaccinet har ju inget fullständigt skydd även om man vaccinerar årligen, oavsett om man väljer injektion eller intranasalt.

Om hon är gammal och fått rosslig, fuktig hosta hade jag velat kolla upp så det inte är vätska i lungorna (pga hjärtsvikt).

Vaccinet har ju inget fullständigt skydd även om man vaccinerar årligen, oavsett om man väljer injektion eller intranasalt.
Precis - det tar ju inte mot alla stammar heller. Men det var lätt knas att den gången så var den ovaccinerade en som hostade typ 5 gånger allt som allt och den vaccinerade hostade så hon spydde upp maten. Fick ge hostdämpande för att hon skulle kunna få behålla något.

Hunden verkar fortfarande må bra, hostar lite (jag kanske definierade det fel innan, det är hosta som om hon satt något i halsen), men pigg och glad och energi för 100 hundar. Men jag har sagt att om hon fortsätter hosta nästa vecka ska jag åka in och ta en check hos veterinären.

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 274
Senast: movi
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 012
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 267
Hundhälsa Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring. Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns...
Svar
10
· Visningar
1 152
Senast: starcastle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka