Kejsarsnitt kan ändra DNA

Sv: Kejsarsnitt kan ändra DNA

Jo det vet man oftast.
Och man märker det definitivt under processens gång.

Det finns massor av tecken på när förlossningen inte fortskrider som den borde för att bli så bra som möjligt.
Och i dessa lägen så borde man avbryta och snitta i stället.
Mest avgörande verkar tiden vara.
Om det tar mer än 24 timmar av plåga så är redan det i sig en risk.
Alla som jag vet som har haft enkla vaginala förlossningar har också haft snabba förlossningar.
Hur pigg är man efter 24 timmar utan sömn och så prestera förlossning på det.
Det orkar man ju inte.
Och så blir det sugklocka och det är en stor riskfaktor.

Igångsättning är en annan riskfaktor - kroppen är inte redo.

Det som behövs är en bättre sortering i vilka vaginala förlossningar som riskerar att gå dåligt och därför borde göra att kvinnan rekommenderas snitt.

Ok, det känns ju bra!

Jag tror att jag får prata med någon på mödravården så att jag känner mig säkrare när det är dags.

Jodå.
För många handlar det inte om det.
Utan om att underlivet är för heligt för att användas till något så smärtsamt och äckligt som en vaginal förlossning.
Det skall vara kliniskt rent, snyggt och prydligt samt garanterat hårlöst.
Och för att inte tala om att det absolut inte får bli pinsamt.
Tänk om man skulle råka fisa?

Alltså, nu känner jag lite att jag måste erkänna ... INNAN jag blev gravid tänkte jag just såhär. Jag ville snitta ut barnet för att det skulla bli fult och slappt och komma ut massa äckligt ... fy !!

När jag blev gravid började jag plötsligt tycka att det skulle bli roligt med förlossningen och jag fick istället någon slags snitt-skräck ... Jag var så impad att kroppen kunde skapa liv att jag ville testa den hela vägen, så att säga.
Sedan läste jag att det kunde komma ut både ett och annat under förlossningen och att man skulle ta lavemang innan ... då fick jag förlossningsångest igen :o Den försvann dock någorlunda tills vi satt i bilen på vägen till förlossningen, jösses, då ville jag bli nersövd för jag VÅGADE FAKTISKT INTE. Plus att jag fick ångest för att jag var hårig, och det fick ju ingen se :crazy:

Fast jag vågade. Och det gick bra. Vi hann vara på förlossningen i 20 minuter :D och allt det där äckliga märkte jag inget av. Jag ser definitivt annorlunda ut därnere men inget som stör.

Jag var också 100% övertygad om att jag skulle ha lavemang innan. Men väl där bad jag dem nästa dra åt %¤#(/& när lavemangfrågan kom upp. Först när vi kom hem tre dagar senare kom jag att tänka på att det kanske kom något bajs under förlossningen. Men det var ingen som sa något och min sambo såg inget trots att han stod vid min huvudände hela tiden :)

Men det är inte alltid det går bra. Jag vet två personer som sprack så mycket att de nu är analinkontinenta och inte kan ha samlag för att de läcker bajs. Kul.

Jag känner som så att får man en normal vaginal förlossning så fine. Men det vet man ju inte innan. Det kan gå hur illa som helst, både för barnet och mamman.

Då kan jag kontra med att jag känner till 2 kvinnor som fick ta bort sin livmoder efter snitt pga nekros......har även varit med om kvinnor som fått problem med sårläkning efter snitt pga VRE/MRSA. Detta är något man inte vet innan ett snitt så varför våga chansa?

KL
Jag ser snittade mammor varje gång jag jobbar, det är både planerade snitt, akuta snitt och katastrofsnitt. En del har det gått bra för men för många innebär det komplikationer. På de sjukhus där man inte har en egen dygnet runt öppen uppvakningsavdelning enbart för mammor, så innebär det även en stor infektionsrisk för bebisen, när den ska vara med mamman på uppvaket under de timmarna det tar innan mamman får åka till en vanlig bb avdelning.

Efter 3 vaginala förlossningar så ville jag av bla förlossningsrädsla ha ett snitt med 4an, jag blev nekad och idag är jag glad över det. Istället för snitt så fick jag vara med och planera min förlossning så ingående det bara går. Jag sattes igång på en bestämd dag då "min" barnmorska jobbade (inföll på bf dag) och kunde sedan med hjälp av henne min man och den underbara EDAn genomgå min sista förlossning.

Snitt är bra, för de som måste använda sig av den medoden, men den är inget man bara ska ta till för att man inte vågar, vill, el orkar föda vaginalt. Jag är så elak att jag faktiskt tycker att de som inte är gravida och tänker kräva snitt om de blir med barn, faktiskt ska ta sig en funderare på om de verkligen ska ha barn.

Jag är så elak att jag faktiskt tycker att de som inte är gravida och tänker kräva snitt om de blir med barn, faktiskt ska ta sig en funderare på om de verkligen ska ha barn.
Hallå, lite perspektiv tack, i en tråd som håller på att spåra ur total från ämnet. Det är märkligt att själva födelsemetoden kan generera så mycket känslor och oro hos folk och att frågan kan halka iväg så totalt. Hur ett barn föds är ju faktiskt en så pytteliten del av själva föräldraskapet. Ska man resonera på det sättet som görs ovan, var hamnar vi då? Ska åsikter och värderingar styra vem som är lämplig förälder, kanske ska sverigedemokrater, narkomaner och brottslingar inte få skaffa barn? Det finns väldigt många som jag anser gör ett olämpligt val när de blir föräldrar men hur de föder barnet känns verkligen som det minsta problemet i deras och deras barns liv. Vi vill ha fler barn i det här samhället och hittills har man inte kunnat se någon försämring i människokvalitet eller kvinnohälsa (snarare tvärtom, mödradödligheten är superlåg i Sverige). Varför jaga upp sig över något som är ett marginellt problem och gäller några hundra kvinnor och barn om året?

Nja, möjligen några hundra kvinnor per sjukhus o år......jag jobbar i värsta lattedistriktet och vi ser betydligt fler än 100 kvinnor per år som vägrar vaginal förlossning, och dessa har INTE några medicinska besvär alls.

Sjukhusets resurser borde läggas på viktigare saker än att fixa snitt på en lattemorsa. Vet du hur många operationer som läggs på is varje sommar pga saknaden av narkospersonal? Narkospersonal som nyttjas till snitt istället.......självklart upprör det mig, då jag jobbar mitt i smeten.

OT
Borde vi egentligen vilja ha fler barn i västvärlden? Med tanke på att jorden är överbefolkad som den är så borde man kanske snarare tänka om även i Sverige.

Jobbar du i lattedistriktet så borde det i så fall inte vara så mkt eftersom forskning visat att det är lågutbildade kvinnor i förorten och på landsbygden som kräver snitt i störst utsträckning....

Den statistik jag senast såg var att av drygt 100 000 barn som föds i Sverige så föds ca 16 000 barn med kejsarsnitt och av dem tror jag det var runt 800 som föds med kejsarsnitt av humanitära skäl. Vilka av dessa som "kräver" snitt av "ren bekvämlighet" borde vara ett fåtal.

Vill vi inte ha fler barn i Sverige så är det knappast rätt metod att sätta åt förlossningsrädda kvinnor. Trots allt så leder i stort sett alla förlossningar till nåt positivt, ett nytt barn föds. Vill man göra nåt åt "onödiga" operationer så kan man ju börja med att förhindra alla välfärdssjukdomar som vi vårdas för i tid och otid, att kejsarsnitten hamnar så långt upp på listan över provocerande vård är obegripligt. I så fall är det väl lika onödigt med IVF och provrörsbarn, varför ska vi lägga skattepengar på konstgjorda barn, det är ju knappast en rättighet att få barn och det finns ju en massa barn som behöver föräldrar i världen?

Ska man resonera på det sättet som görs ovan, var hamnar vi då? Ska åsikter och värderingar styra vem som är lämplig förälder, ....?

Att alltid vilja att någon annan, i detta fall vården och läkare, skall fixa vad man vill ha åt en och det med minsta möjliga ansträngning, kanske borde besvaras med ett "Nej vill du ha får du fixa själv!"

Om man då struntar i det så var det väl inte så viktigt då.
Och om det inte är så viktigt så kanske det är bäst att man struntar i det.

Sjukhusets resurser borde läggas på viktigare saker än att fixa snitt på en lattemorsa.

Nja det är väl inte det stora problemet.
Mera resurser åt vården.
Vill kvinnor ha snitt så borde ju den politiska majoriteten besluta om resurser för det.

Det som jag har emot "Latte"-snitten är att det blir skattebetalarna som får betala för att reda ut de framtida komplikationerna på mor och barn.
Om nu snitt ökar risken att barnet får diabetes, cancer och astma, så är det kostnader och lidande som jag tycker är oerhört onödiga.
Samma sak med de sammanväxningar och den endometrios som man kan få av ett snitt.

Själva snittet är en struntsumma när det gäller samhällets kostnader för ett barns uppväxt, men den ökade risken för lidande är det inte.
Att resurserna är snedfördelade i samhället så att vården får för litet är en annan historia.
Där så skulle man ju från sjukhusens sida kunna neka p.g.a. att det inte ingår "bekvämlighets"-snitt i den budget som sjukhuset fått.
Politikerna har helt enkelt inte beställt den tjänsten.

Det som jag har emot "Latte"-snitten är att det blir skattebetalarna som får betala för att reda ut de framtida komplikationerna på mor och barn.
.

Om det är så att kostnaderna blir högre, eller om det bara är spekulationer, så är det hursomhelst bara en struntsumma i förhållande till vad skattebetalarna får betala för alla de som röker, är feta, motionerar för lite eller på annat sätt lever ohälsosamt och belastar vården. Ska skattebetalarna bekosta massa "onödig" sjukvården för att Kalle äter för mycket och är för lat för att röra på sig? Eller varför väcker just det här med andra kvinnors kejsarsnitt sådana starka känslor?.

I övrigt håller jag med Mino, det är en enorm fokusering på hur barnet kommer fram. Jag skulle komma på ungefär 1000 saker värre än kejsarsnitt som gör en person till en dålig förälder. Och inget har att göra med hur barnet kom fram ur mammans mage. Om en kvinna har sådan ovilja inför vanlig förlossning att hon inte vill ha barn av den anledningen, så vore det synd om kejsarsnitt vore en omöjligt tycker jag.

Ska skattebetalarna bekosta massa "onödig" sjukvården för att Kalle äter för mycket och är för lat för att röra på sig? Eller varför väcker just det här med andra kvinnors kejsarsnitt sådana starka känslor?.

För att det är så himla onödigt.

Och bör motarbetas precis som man försöker göra något åt både fetma och rökning.
Fetma och rökning är nog dessutom minst lika laddat.

kl

Om jag hade varit förlossningsrädd och velat ha snitt bara för att jag kände för det, och fått informationen att mitt barn kunde få astma och cancer pga snittet, hade jag nog bearbetat min rädsla.

Det här med skattepengar tycker jag är rätt så orelevant. Jag är nästan 30 och har legat på sjukhus en gång i mitt liv, då jag fött barn. Många andra har spenderat massor av tid, om det så handlar om att flyga av hästen och bryta ben eller om de fått cancer och behövt en massa behandling för det spelar inte så mycket roll. Visst är det inte kul att behöva betala "onödig" vård, men de få kvinnor som faktiskt gör snitt för att de inte känner för att föda vaginalt kan väl få slinka undan tycker jag.

Ta bort all sprit istället, så hade de onödiga trafikolyckorna med rattfyllerister försvunnit. Och alla krogslagsmål och misshandel hemma pga alkohol.
Ta bort all tobak samtidigt så slipper vi många andra sjukdomar. Om 100 år är det ingen som minns något av det.

Visst är det inte kul att behöva betala "onödig" vård, men de få kvinnor som faktiskt gör snitt för att de inte känner för att föda vaginalt kan väl få slinka undan tycker jag.
Det är inte snittkostnaden som jag vänder mig emot.
Utan kostnaden för att behandla den astma, diabetes och cancer som barnen kan få.
Och den endometrios och de sammanväxningar som kvinnan kan få.
För att inte tala om det lidande som dessa komplikationer innebär.

Att snygga till och sy ihop ett underliv kostar småpengar i sammanhanget.
Visst är det hemskt att inte kunna hålla tätt - men det är inte livshotande.
Endometrios och sammanväxningar kan vara livsfarliga.

Men det är klart att de är ju mindre pinsamma.
För det måste ju vara så att pinsamheten är värre än livsfaran för många.
Hellre död än pinsam.

Ta bort all sprit istället, så hade de onödiga trafikolyckorna med rattfyllerister försvunnit.
Det jobbas hårt på att få slut på både alkoholförtäring och rökning.
Rökförbud snart nästan överallt motarbetar rökning mycket effektivt.
Och krav på alkolås för yrkesförare arbetar på att få bort berusade förare från vägarna.

Det ena utesluter inte det andra.
Man arbetar på bred front mot de olika riskfaktorerna i samhället.

alla har inte det tufft efter snitt, men många har det. Och man bör ju inte bära och så efter snitt (är det typ 10 dagar?).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka