Sv: Kejsarsnitt kan ändra DNA
Fast argumentationen runt livskvalitet tycker jag börjar bli alltmer ointressant för det är inga problem att finna kvinnor som lider av sviter efter både vf och ks. Däremot uppfattar jag att komplikationer av snitt belyses något mer då komplikationer/sviter/men pga vf ändå anses vara "naturligt".
Det beror ju dels på att komplikationerna efter ett snitt kan bli så medicinskt stora.
Sammanväxningar är farliga och dåliga på många vis.
Och dels på att vid en okomplicerad vaginal förlossning så blir det inga framtida men.
Trasiga underliv går att laga så att framtida men undanröjs.
Jag har själv fått underlivsplastik för att bli fullständigt återställd.
Men en operation i yttre mjukdelar är ju så oerhört riskfria.
Tror du inte alls att de ekonomiska skillnaderna har en betydande roll när det gäller restriktionerna i Landstingen?
Nej.
Hade snitt ansetts som den säkraste och bästa förlossningsmetoden så hade det skakats fram pengar till snitt åt alla.
Har du någon idé om varför snitt är som mest populärt i USA?
Uppriktig fråga från min sida. Jag funderar över det själv då det borde falla på sin orimlighet då det nästan är ett riskyrke att vara läkare i USA (tänker på skadestånd).
Snitt är en förutsägbar metod för förlossning där barnet säkert kommer ut.
Och läkaren inte kan stämmas för att ha snittat för sent om barnet blir skadat.
Absolut, men det vet vi inte på förhand.
Statistiskt sett är det mer sannolikt att du får ett lyckat/okomplicerat ks än dito vf.
Är det?
Även om man ser över längre tid?
De snitt som senare orsakar sammanväxningar och försvagad livmoder räknas vid förlossningen oftast som okomplicerade.
Problemen kommer långt senare och hamnar inte i den statistiken.
Medan en komplicerad vaginal förlossning oftast går att reda ut kirurgiskt i efterhand.
Jag tror att ett problem är att kvinnor inte söker och får vård för sina förlossningsskador.
De är visserligen naturliga men ändå likafullt skador.
Och jag hade då inga problem med att få hjälp med att fixa till mitt underliv så att det blev helt igen.
Intressant är även att snittade kvinnor i större grad är nöjda med sin förlossningsupplevelse än kvinnor som genomgått vf. Borde det inte vara tvärtom?
Upplevelsen är säkert bättre vid snitt.
Men det har ju inget samband med vilka sviter som man får dras med senare.
Förlossningen är inte någon typ av underhållning som skall vara så rolig som möjligt.
Utan det handlar om att minimera risken för bestående men hos både mor och barn.
Jag är övertygad om att den kvinna som inte kan få flera barn efter ett snitt gärna skulle byta den "positiva förlossningsupplevelsen" mot att ha en hel livmoder.